M mrmlz skrev:
Jag kollade precis en gammal faktura då vi bytte vår gamla elcentral till en ny med jfp etc.

9500kr totalt varav ~8h arbetstid vilket stämde väl med hur länge elektrikern höll på. Du har blivit dubbelfakturerad å det grövsta.

Jag hade börjat att stillsamt påpeka att det måste blivit fel, hävdar dom motsatsen hade jag bestridit fakturan och låtit dom driva det vidare. Jävla trollbolag.
Okej. Tack för input. Jag kommer försöka lösa det diplomatiskt över telefon här idag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vilket otroligt "fiffigt" sätt att bluffa till sig prisöverenskommelser på.

Tack för varningen. Om jag själv hamnar inför liknande sits så ska jag be om en skriftlig offert, även om det drar ut på tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Har du avtalad 9000 för proppskåpet inklusiv alla tillhörande material med installation? Personligen tycker jag nog det är för billig inlusiv arbete. Om det är inklusiva skåpet och tillbehörande material (dvärgbrytare, JFB, osv) så är det inte jätebillig, men du har gått med på priset.

Min elektriker uppgav när jag fick det jjord aldrig en hel pris. Han kom med en indikation på runt 10-15.000 i grova slanter för att "byta proppskåp". Han kunde inte säga exact i förväg vad det skulle kosta. Just pga att det är svårt att precis bedöma hyr mycket tillhörande material som går åt.

Om man anser att proppskåpet kostade 9000 inklusiva arbetstimmar, då är de 25t för det övriga jobbet kanske väldigt dyr. Men jag tror inte han specar arbetstimmar med i rubriken "propskåp". Inte smart med tanke på ROT.

Det var tydligen enklare för de att speca proppskåpet på det här sättet. Så slippade de speca allt material i all detalj.

Jag fick själv lägga runt 15.000 inklusiva material och arbete för ett nytt proppskåp och runt 30.000 för att installera om allt el i köket. Då drog jag själv rören, men elektrikern satt in alla trådar, satt in nya kontakter, brytare, och installerade diverse bänk och skåpbelysning osv, Vilket tog nästan 3d att göra av en erfaren elektriker och hans lärling.

Du behöver bedöma jobbet i sin helhet. Så de installera stoplights i taket med nya brytare och förnyade kanske en del och satte in proppskåpet? Vad hade du där för avtalad offert?

Det var säkert inte billigt, men du har ingte mycket att gå på. Bättre att var noggran i förväg med vilka förväntningar du har.

Eljobb är tyvärr inte billigt i SVerige, då man inte får göra själv, Vad du kan gära som beställare är att gå genom allt i förväg med elektrikern och verkligen förstå din beställning. Låt honom berätta vad det är som driver priset (timmar, material?) och hur dina önskemål påverkar.

Jag var i början nog ganska sceptiskt mot nyttan av ett nytt propskåp. Samtidigt förstår man attt en enda JFB gör installationen mer sårbar. Och behöver man flera JFB för att inte ett enda fel slår ut hela installationen, så behöver man ju kunna dela up proppskåpet. Var det därför du valde nytt propskåp? I stället för att bara komplettera med JFB?

EDIT:
---------------
Jag ser nu på bilden att du bara fick en JFB. I mitt fall blev det 2 jfb och 2 så kallade personskydd för kyl och frys. Varför installera ett nytt propskåp och inte fundera på vad du faktiskt har för nytta med ett sånt? En bra elektriker hade nog frågat vad du har för syftet med ny installation av proppskåpett. En gammaldags central med porslinsäkringar är inget fel på mekaniskt eller funktionsmässigt, bara tt du kan inte inte bygga in jfb och fördela flera jfb över olika funktioner.
Det kan tex vara så att nån fuktig kontakt i gillestugan slår ut elen när du är på skidsemester.. hejdå innehållet i frysen kan man då säga. Och kanske fryser några rör sönder då värmepumpan inte heller funkar längre. JFB är bra personskydd men om du har otur är de väl lite grova att slå ut strömmen till hela huset.
Han har inte heller satt upp en gruppförteckning? DVS ett blad som beskriver vilka brytaren kopplar vad i huset?
----------------


Det är nog inte så lätt att vara en bra beställare heller. Är man noggrant med beställningen då godtar man ju inte heller handverkare som kommer med otydliga besked. Du kan naturligtvis alltid prata med hantverkaren och kanske låta de berätta för dig hur många timmar gick åt proppskåpet och hur många åt det andra och så kanske låta de inse orimlighet i deras faktura. Men det blir nog inte så lätt, tror jag...

Och sen är de här lätt att vara efterklok. Men bättre att ha begärt en offert på de jobben du ville ha gjord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Micke1973 och 2 till
  • Laddar…
Vi bytte elcentral för några månader sen. Det blev ett Eldon plåtskåp med dörr och sen Hager komponenter och då har vi huvudbrytare, jordfelsbrytare och följande dvärgbrytare 19st 10A 1-pol, 3st 20A 1-pol, 2st 16A 1-pol, 2st 10A 2-pol, 2 st 16A 3-pol. Sen till kommer förstås ytterligare en del kopplingsmateiral. När jag räknar samman allt så har vi betalat 9000 kr för materialet. Sen tillkommer ju arbetet att koppla in allt. När jag jämför med billigaste priserna på nätet så känns det som att priser jag betalat ligger mellan 50 - 100% högre. Jag har t.ex. betalat 87 kr för en 10A 1-polig dvärgbrytare. Det jag tycker sticker ut är priserna förde 2-poliga brytarna, de var väldigt dyra, men det är de på nätet också.

Bytet blev betydligt dyrare än jag hade räknat med, men någonstans är det ok. Vi utnyttjar en installationsfirma som, jag har stor förtroende för, som alltid ställer upp och som även på icke akuta saker kommer inom några dagar. Det tycker jag är värt en hel del.
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!
högst orimligt. Tala med dem o försök berätta o betala inte mer än 2000 kr. Annars kan man anmäla dem till KO.
 
S SueCia skrev:
Det där var faktiskt en ny nivå av bluff. Han fick dig alltså att själv skriftligt sätta priset på centralen :(
Begär att få se underfakturan!

Hälsn/OA

Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Vi bytte elcentral för några månader sen. Det blev ett Eldon plåtskåp med dörr och sen Hager komponenter och då har vi huvudbrytare, jordfelsbrytare och följande dvärgbrytare 19st 10A 1-pol, 3st 20A 1-pol, 2st 16A 1-pol, 2st 10A 2-pol, 2 st 16A 3-pol. Sen till kommer förstås ytterligare en del kopplingsmateiral. När jag räknar samman allt så har vi betalat 9000 kr för materialet. Sen tillkommer ju arbetet att koppla in allt. När jag jämför med billigaste priserna på nätet så känns det som att priser jag betalat ligger mellan 50 - 100% högre. Jag har t.ex. betalat 87 kr för en 10A 1-polig dvärgbrytare. Det jag tycker sticker ut är priserna förde 2-poliga brytarna, de var väldigt dyra, men det är de på nätet också.

Bytet blev betydligt dyrare än jag hade räknat med, men någonstans är det ok. Vi utnyttjar en installationsfirma som, jag har stor förtroende för, som alltid ställer upp och som även på icke akuta saker kommer inom några dagar. Det tycker jag är värt en hel del.

Absolut snabb service är bra. Men här har de tagit betalt för proppskåpsinstallationen 2 gånger. I de 9000:- och i arbetstimmar totalt för allt arbete. Om det inte är så att de har arbetstimmar inbakade i de 9000:- och den summan endast avser materialkostnad, då har de tagit 450% betalning för materialet.

Ska även tilläggas att efter jag räknat mer ingående på timmarna lutar det mer åt 14-16 timmar på plats totalt. Alltså 13-15 timmar mindre än vad de angivet i fakturan.
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Du har blivit lurad, de sa att du skulle beställa en central för 9000kr och fått en som kostar 1500kr, det är att lura, Rimligt är kanske 2500kr.
Ja vars. Häng ut dom! Jävla muppar. Vad heter firman? PMa mig om du inte vill skriva det öppet. Menat till TS
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Även komplementerat är det rätt dyrt. Dvärgbrytare är inte speciellt dyra, inte ens de lite bättre profsvarianterna. Även ABB brytarna kostar inte mer än si så där 70kr. Och tre fas brytarna kosta typiskt 2.5 gång så mycket.

Ser ut som 19 populerade platser, lite blandade 3 och 1 fas.. så säg 1400 för dvärgbrytarna absolut maximum.

Huvudbrytaren bör gå på under 200kr.

Sedan vet jag inte vad de andra är på övre raden. ser ut som en 3fas jordfelsbrytare.


Överlag är tipset när man håller på med elektriker att köpa alla sakerna själv.. Elektrikern kommer svära och fräsa.. men göra jobbet.. och då ofta fort för att de vill slippa det.
 
  • Haha
  • Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Är det så? Allt detta känns så läskigt.. Men man blir ju samtidigt riktigt irriterad om de har lurat mig.
Vissa blåser om de kan. Bestrid och betala in det som är rimligt som en skrev. Specificera upp det med elskåpet. De kommer att nöja sig med det och inte gå vidare med det. Risken är om ni bor i ett litet samhälle att byggare och även elektriker vid ett annat bord då på lunchen pratar om kunder som är "besvärliga". Men skit i det. Ni får alltid tag i nån som är seriös.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tycker att du skall börja med att ringa och prata med dem för att se om de faktiskt bara gjort fel (dvs att en del timmar skall tas bort). Om de står på sig så bestrid fakturan. Du kan välja mellan att hålla inne en del eller hela betalningen.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Hej
9000 för att byta Elcentral är helt ok priset. Ingen konstigheter. Det värkar att mycket mer jobb som gjordes i huset samtidigt. NI kom överens om priset på plats 9000 är 9000 inte ett krona mer. Att du blev lurat det kan stämma en del. Allting är beroende hur mycket jobb var att byta centralen Oftast man klarar det på 8 timmar .
2,500 för material samt 8 im X 620kr. = 4960+2500=7460:-
 
  • Arg
  • Gilla
JJAOA och 1 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Såhär såg mitt mail ut bara
Om beställningen är så här så borde det vara både material samt installation.
Så du skall inte betala mer än 8-9 tusen för både skåp med innehåll och arbetet. Framgår inte om det är ett fast eller rörligt pris
 
När jag plockar ihop det jag ser på elbutik så landar det på drygt 3000 kronor, då missar jag förmodligen en hel del saker eftersom jag inte ser all och det behövs div. kabel och skenor och sånt. Rimligtvis landar materialet på cirka 4000 på elbutik.se. Beroende på var materialet köps kan givetvis priset påverkas åt det ena eller andra hållet. För att byta proppskåp kanske också en del ledare som går i väggen behövde bytas för att de var för korta, många bäckar små bygger pris. Du har ju också fått ett fastpris, då är det elektrikern som tar risken. Jag tycker därför inte att det är helt orimligt med en faktura på 9000. Det kan också eventuellt vara så också att de förberedde och monterade skåpets delar innan de kom till dig, alltså att dessa 9000 innehåller arbetstid dock inte hos dig utan på elfirman. Då blir det ändå mer rimlig kostnad.

Edit: Stavfel
 
Redigerat:
  • Gilla
Jens Cordes och 2 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Självklart känns det mycket, men å andra sidan är jag nybliven husägare för första gången och kan absolut ingenting. Har bara svårt att få ihop hur extra-grejer utöver det tomma proppskåpet kan gå på 7200:- exklusive arb.timmar
Det var kanske det han visste, och därför skörtade upp dig
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Listpriset på kapslingen, brytare, jordfelsbrytare, dvärgbrytare och övrigt som behövs + arbetet att skruva ihop det landar nog på 9000.
Men skulle gissa att elektrikern har diverse rabatter. Så lite lurad har du nog blivit. Jag hade gärna fått mer specat än bara elcentral enl. ök.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.