Hej!

Behöver öka frånluft ventilationen för att minska risken av fukttransport till vinden.

Är inte särskilt sugen på ett aggregat som drar både ström och för väsen.
Funderar om ett aspirorotor drivet system kan fungera. Om man överdimensionerar rotorkapaciteten och sätter strypventiler för att begränsa maxflöde. Ok att man inte får någon frånluft de dagar det är helt vindstilla men vid 4m/s och uppåt fungerar det?. Tanken är att vi även lägger ny diffusionsspärr i hela inner taket och separata fläktar kök och bad. Är det ett stort problem om det inte är undertryck inne en eller 2 dagar i stöten? Kanalerna är ju där för självdrag ändå, det är många stora söderfönster så även sommar borde bli visst självdrag.

Alternativt finns det något kombinerat system vinddrivet när vind, el när vindstilla?


Tacksam för synpunkter!
 
Tänkte du koppla den forcerade frånluften till befintliga självdragsventiler? Om inte så kommer du att köra dem baklänges, dvs dra in tilluft från dem istället. Och det är inte bra.

All frånluft måste kopplas samman om du kör mekanisk eller annan forcerad frånluftsventilation. Frånluften ska tas från de våta utrymmena och tilluften ska komma från de torra utrymmena.

Hur du sen ordnar den forcerade ventilationen, soldrivet, vindrivet, fläktdrivet, remdrivet, gasdrivet, vattenhjul, osv kvittar.

Fast med en elektriskt driven fläkt så vet du ju exakt vad du får. Du kan enkelt dimensionera fläkten efter kravet att husluften ska omsättas 0.5 ggr per timme. Hur du tänker göra med aspirotorn har jag ingen insikt i.
 
Nä man får ju undervika baksug. Går att koppla ihop systemen i samband med att vi gör vid diffusionsspärren. Proffshjälp för själva systemet.

Men min främsta fundering är just om man kan klara sig utan ventilation de vindstilla dagarna (<4 m/s). Är väldigt mycket emot all instalation som bygger fast mig i kontinuerlig elkonsumtion.
 
Håller med Consensus. Du bör följa byggnormen om 0,5 volymosättningar i timmen. Det går nog inte utan någon form av motor som driver.
Du behöver inte vara rädd för elkostnaden som fläkten drar. Det som kostar är att värma upp luften som ska ersätta den luft som blåses ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.