Hej.

Vi har fastnat lite för planlösningen på Eksjöhus Solängen och fick en snabboffert nu. Den landade på 4.1 milj exkl tomt. Tomten har vi redan så den kostnaden kan vi inte påverka.
Det var väntat iofs eftersom vi visste att Eksjöhus är en av dom dyrare.
Men vad kan vi göra för att minska den kostnaden rejält? Jag är beredd att göra mycket själv, allt ifrån badrum till kök skulle jag kunna göra själv men frågan är om det är dumsnålt om det bara ger en liten besparing?

mvh
 
  • Gilla
Traildreamer och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Byt leverantör?
 
  • Gilla
  • Haha
CasaAlvarez och 10 till
  • Laddar…
Det går inte att välja bort garaget? Det borde vara 3-400k.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Byt leverantör?
tror du det skulle bli billigare att ta samma planlösning och gå till en annan leverantör?
 
  • Gilla
Peter.. och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det går inte att välja bort garaget? Det borde vara 3-400k.
Kanske, men garaget är en del av huset vi verkligen fastnat för. Så det känns lite dumt. Vi tänkte mer på att göra en massa saker själv, typ badrum, invändigt, kök m.m. Eller är det bara småpengar i slutändan?
 
I ipppe skrev:
Kanske, men garaget är en del av huset vi verkligen fastnat för. Så det känns lite dumt. Vi tänkte mer på att göra en massa saker själv, typ badrum, invändigt, kök m.m. Eller är det bara småpengar i slutändan?
Tror du får svårt att få till en delad entreprenad med Eksjöhus. Misstänker att du då får köpa det utan dessa moment och ta över ansvaret när de är färdiga.

Största problemet av allt skulle jag tro blir att få ihop finansieringen. Eksjöhus kommer att vilja ha betalt när de lämnar över och då behöver fortsätta med byggkreditiv tills du får slutbesked. Sådant blir svårt utan kök och toa, vilka också är de dyraste posterna.

Det är inte ens säkert att banken lånar ut till ett i deras ögon, halvfärdigt projekt.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Skall du hålla samma standard som Eksjöhus tror jag du inte kommer spara då mycket på att göra insidan själv. Kanske några 100k och det kan ätas upp fort av räntor och dubbelt boende.
 
  • Gilla
Nevis
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Skall du hålla samma standard som Eksjöhus tror jag du inte kommer spara då mycket på att göra insidan själv. Kanske några 100k och det kan ätas upp fort av räntor och dubbelt boende.
Några 100k känns ju ganska mycket iofs. Räknar man på vad jag sparade på att göra 2 badrum själv i mitt gamla hus så var det nog minst arbetskostnad för 300k bara på två badrum. Men det kanske inte går att räkna på samma sätt vid nybygge?
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Bygga lösvrirke i egen regi? Är väl bara att kopiera det du gillar. Går att spara pengar och få ett riktigt bra huoch du har tiden som krävs.
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Några 100k känns ju ganska mycket iofs. Räknar man på vad jag sparade på att göra 2 badrum själv i mitt gamla hus så var det nog minst arbetskostnad för 300k bara på två badrum. Men det kanske inte går att räkna på samma sätt vid nybygge?
Nej, halva jobbet är att riva och frakta bort. Jag tror våra 3st badrum kostade ca 320k inkl material att få gjorda. Duschväggarna var drygt 120.
 
N nybyggarn3 skrev:
Bygga lösvrirke i egen regi? Är väl bara att kopiera det du gillar. Går att spara pengar och få ett riktigt bra huoch du har tiden som krävs.
Att bygga i helt egen regi i lösvirke är dock något utöver min kunskap, sen är jag inte intresserad av att lägga ner just så mycket tid på bygget. Men tankarna kring stomrest har gått.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Att bygga i helt egen regi i lösvirke är dock något utöver min kunskap, sen är jag inte intresserad av att lägga ner just så mycket tid på bygget. Men tankarna kring stomrest har gått.
Att resa stommen är den snabba och enkla delen av husbygget. Det är att iordningställa inuti som är svårt och tidskrävande.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Att resa stommen är den snabba och enkla delen av husbygget. Det är att iordningställa inuti som är svårt och tidskrävande.
Håller helt med. Jag ritade mitt hus tillsammans med arkitekt och gjorde grunden själv. Jag beställde stomme (lättbalk), fönster, takstolar och plåttak och lejde in några snickare som reste stomme, la tak och satte in fönster/dörrar. Det gjorde snickarna på 2 veckor. Sen kunde jag påta på med resten själv.

Hade gärna rest stomme själv och lejt bort något annat i stället men eftersom man vill få det tätt snabbt gick det bort.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Håller helt med. Jag ritade mitt hus tillsammans med arkitekt och gjorde grunden själv. Jag beställde stomme (lättbalk), fönster, takstolar och plåttak och lejde in några snickare som reste stomme, la tak och satte in fönster/dörrar. Det gjorde snickarna på 2 veckor. Sen kunde jag påta på med resten själv.

Hade gärna rest stomme själv och lejt bort något annat i stället men eftersom man vill få det tätt snabbt gick det bort.
intressant... du råkar inte ha några siffror på hur mycket det skiljde mot "totalentreprenad". Vi har nyss köpt tomten och tittar på alla alternativ för tillfället för att få huset vi vill ha till det med prisvärda alternativet.
 
N nybyggarn3 skrev:
Håller helt med. Jag ritade mitt hus tillsammans med arkitekt och gjorde grunden själv. Jag beställde stomme (lättbalk), fönster, takstolar och plåttak och lejde in några snickare som reste stomme, la tak och satte in fönster/dörrar. Det gjorde snickarna på 2 veckor. Sen kunde jag påta på med resten själv.

Hade gärna rest stomme själv och lejt bort något annat i stället men eftersom man vill få det tätt snabbt gick det bort.
Själva stommen är inte så känslig för regn. Men från det man börjar lägga råsponten tills underlagspappen är på får det inte regna. Sen kan man slappna av igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.