Sitter och skissar på ett garagebygge.
Har idag ett litet garage som står på tomtens högsta punkt. Ena långsidan står i tomtgräns. Andra långsidan har några buskar och en plattgång och därefter en kort brant slänt. Höjdskillnad 60-70cm.

Det lilla garaget vill jag slå omkull, gjuta ny platta och bygga ett nytt dubbelgarage och kommer alltså att behöva fylla ut slänten en del. Dock så vill jag inte ha så mycket slänt på tomten så jag kan istället tänka mig att ha stödmur. Bakre hörnet av garaget kommer också rätt nära huset så jag vill ha en rätt platseffektiv lösning.

En rätt vanlig och enkel variant som jag har sett är ju att sätta L-stöd på 60-70 cm. Fylla upp och därefter sätta form och gjuta garageplattan så att sockeln hamnar ett par dm innanför L-stödet.
Men visst borde det gå att lösa på något ännu mer kompakt sätt? Tänker mig att man skulle kunna göra en stödmur som även dubblerar som sockel till garaget. Panelen på garaget hamnar alltså ända ute vid avsatsen.
Någon som gjort något liknande och kan dela med sig av insptiration?
Finns det färdiga sådana L-stöd (Extra höga kantelement) eller är det enklast att en firma får platsgjuta stödmur och garageplatta ihop?
Förenklad skiss av garage med guldfärgad front, grå stödmur och markering av slänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lyfter denna.

Har på sistone varit mest inne på att först sätta färdiga L-stöd som för att bredda och få bort slänten och sedan sätta "vanlig garagegrund med 300mm kantelement innanför denna.

Men såg sedan ett gammalt garage med gjuten platta i lite sluttning där grunden var olika hög på de olika sidorna och började tänka om lite igen.
Vad tror ni om att försöka hitta använda extra höga kantelement och istället schakta lite djupare på vänster sida? Det blir en högre grund som på höger sida även ersätter behovet av stödmur. På vänster sida kommer en stor del av kantelementen hamna under marknivå. Är detta ett problem? Färdig golvnivå vill jag ändå ha oförändrad mot nuläget

Bör inte behöva tillföra några massor då jag bedömmer att det mesta då kan flyttas från vänster sida och

De höga grundelementen och extra isolering är kanske en merkostnad men jag slipper ju utgiften för L-stöd/stödmur. Har som sagt höftat att höjdskillnaden är 60-70 cm på höger skillnad så det är ungefär så hög som grunden skulle behöva vara. Ev kan jag acceptera att jag ändå får ha en liten slänt kvar utanför muren om det behövs. Troligtvis kommer det ju behöva byggas stöttor som håller emot kantelementen på höger sida när jag gjuter då de inte har nåt marktryck som håller emot där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.