Hej
Är hobbysnickare och ska köpa min första rikt & planhyvel.
Har tänkt mig en ordentlig maskin med en gång och har fastnat för Hammer A3 31 med spiralkutter efter att ha läst massa trådar här på forumet och sett div. Recensioner.

Någon som tycker jag borde välja en annan maskin?
Finns det någon vänlig själ i närheten av Borås som har en likadan som jag skulle kunna få komma och titta på?
 
Något tillbehör ni tycker att jag absolut ska köpa när jag ändå håller på?
 
Klockan brukar väl folk rekommendera. Och jag tycker att bordsförlängaren är rimlig även om det är mer materialstöd än pålitlig bordsförlängning. Hjulsats förstås om du har ont om plats och tänker skjuta den mot väggen när den inte används.
 
Ok
Tack för kommentaren
Har funderat på klockan.
Tycker att hjulsatsen är lite väl dyr för vad man får.
Blir nog en universal modell istället för halva priset
 
T Trancemaster79 skrev:
Ok
Tack för kommentaren
Har funderat på klockan.
Tycker att hjulsatsen är lite väl dyr för vad man får.
Blir nog en universal modell istället för halva priset
Ja, man behöver absolut inte ha just deras hjul. Så fantastiska är de inte.
 
T Trancemaster79 skrev:
Något tillbehör ni tycker att jag absolut ska köpa när jag ändå håller på?
Turboveven e trevlig om man snickrar frekvent o vill undvika tennisarmbåge:D.

I övrigt vet jag inte angående tillbehör. Har förlängningsborden men som redan skrivits ska de mer ses som materialstöd än riktiga förlängningar. Min nya ratt för kutterskyddet var ett klart lyft men den är ju inget tillbehör. Antar du redan läst den tråden.
 
Ola C Ola C skrev:
Turboveven e trevlig om man snickrar frekvent o vill undvika tennisarmbåge:D.

I övrigt vet jag inte angående tillbehör. Har förlängningsborden men som redan skrivits ska de mer ses som materialstöd än riktiga förlängningar. Min nya ratt för kutterskyddet var ett klart lyft men den är ju inget tillbehör. Antar du redan läst den tråden.
Gjorde du inte en med löstagbart handtag också eller har jag drömt det? (Jag skulle få det handtaget på händerna hela tiden..)
 
Kunde inte vänta längre så nu har jag beställt en maskin.
Hoppade tillbehör så länge, får se om jag saknar något.
Hoppas att leveranstiden inte är alltför fruktansvärt lång.....
 
När jag beställde efter jul var det ett halvårs leveranstid. Ska bli intressant att få höra vad du får.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Gjorde du inte en med löstagbart handtag också eller har jag drömt det? (Jag skulle få det handtaget på händerna hela tiden..)
Gjorde en fulprototyp först med skruvtvingar, den va lite småfarlig, den videon verkar jag dock ha tagit bort. Denna senaste är helt safe, gott om marginal mellan händerna o rotarande handtaget.
 
Fick bekräftat leverans från Planomaskin i slutet av juni. De hade 2 förbeställa maskiner kvar, varav jag "snodde" en.
Annars hade man fått vänta tills september tydligen...
..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.