HOBBY ARCHITECT
Flygbild av en havsnära tomt med träd, gräsmatta och hus på Värmdö i sydvästläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MED2B466AA341964DA2BAB03E2C9A8113D5-1410x940.jpg
Vad tycker ni om denna tomt?
https://www.husmanhagberg.se/objekt/annons/OBJ24644_1810599646
Värmdö, 25 miljoner.
Tycker den verkar ha allt. Syd- västligt läge, skog, havstomt med mycket yta. Om man skulle riva husen och bygga ett stort lyxhus lite längre upp/bak på tomten skulle det nog gå med ett hus som inte är ett sluttningshus utan ett som är direkt på tomten. En 2-plansvilla t.ex.
 
Redigerat:
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Funderar du på att köpa?
Själv tycker jag att det är lite för mycket "skog" ute på udden.
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Funderar du på att köpa?
Själv tycker jag att det är lite för mycket "skog" ute på udden.
I mina drömmar. :)
Ja, den skogen kanske är lite i vägen, men samtidigt mysig. Tror du man skulle kunna bygga ett hus på udden? Om man tar ner skogen framför huset då. Eller är det massa sten/klippor där...
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tror du man skulle kunna bygga ett hus på udden? Om man tar ner skogen framför huset då.
Det blir kanske lite för svårt att svälja för byggnadsnämnden/kommunen.
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det blir kanske lite för svårt att svälja för byggnadsnämnden/kommunen.
Hur kommer det sig att det finns andra hus så nära vattnet, är det gamla hus då, när det var andra regler?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Hur kommer det sig att det finns andra hus så nära vattnet, är det gamla hus då, när det var andra regler?
Tja, vad vet vi, du och jag?
Men köp det du med inskrivet villkor att du får bygga nytt närmare strandkanten!
Som ett förhandsbesked ungefär alltså.
 
M
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[bild]
Vad tycker ni om denna tomt?
[länk]
Värmdö, 25 miljoner.
Tycker den verkar ha allt. Syd- västligt läge, skog, havstomt med mycket yta. Om man skulle riva husen och bygga ett stort lyxhus lite längre upp/bak på tomten skulle det nog gå med ett hus som inte är ett sluttningshus utan ett som är direkt på tomten. En 2-plansvilla t.ex.
Tänkte bara sticka in med en fråga om ni vet om hur små tomterna kan vara på Värmdö? Kan man stycka ned till ca 3000 kvadratmeter tomt?
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Hur kommer det sig att det finns andra hus så nära vattnet, är det gamla hus då, när det var andra regler?
Ja, du kan räkna med att nästan allt som finns nära vatten är från före 1975 när dagens strandskyddsregler infördes. Nu är det väldigt svårt att få bygga nytt strandnära om man inte gör det på en redan etablerad tomt, och även då finns restriktioner.

Regelverket är förstås mer komplext än så, men i stora drag är det så det är.
 
HOBBY ARCHITECT
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, du kan räkna med att nästan allt som finns nära vatten är från före 1975 när dagens strandskyddsregler infördes. Nu är det väldigt svårt att få bygga nytt strandnära om man inte gör det på en redan etablerad tomt, och även då finns restriktioner.

Regelverket är förstås mer komplext än så, men i stora drag är det så det är.
Tror du man får riva stugorna och bygga ett större hus på tomten som jag nyss la upp? Tomten går ju längre bak också.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fina-tomter-till-salu.390909/#post-4097523
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tycker den verkar ha allt. Syd- västligt läge, skog, havstomt med mycket yta.
Fint!
Men ingen havstomt i min vy. Har man havstomt kan man lägga till med Princess 55'an vid tomten.....:cool:
Kartbild över kustlandskap utan tydlig havstomt, markerad väg och omgivande grönområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tror du man får riva stugorna och bygga ett större hus på tomten som jag nyss la upp? Tomten går ju längre bak också.
[länk]
Av strandskyddsskäl kan det nog gå om strandskyddet är upphävt, men det är inte säkert att man får bygglov för det, det beror på bl.a. vad detaljplanen (om det finns en sådan) säger.

Försiktigt uttryckt: jag skulle inte köpa fastigheten och tro att det skulle gå att göra om jättemycket utan att kontrollera om strandskyddet är upphävt eller om det bara finns dispens för nuvarande bebyggelse och kontrollera vad detaljplanen säger.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
K Kane skrev:
Fint!
Men ingen havstomt i min vy. Har man havstomt kan man lägga till med Princess 55'an vid tomten.....:cool:
[bild]
Hur menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.