På bilden där ugnen är idag skall intergrerad diskmaskinen vara men hur avslutar man stabilt nog för bänkskiva i 20mm granit? Att låta en täcksida gå ner mot golvet med vinkeljärn blir väl inte stadigt nog... dessutom svårt att väga in exakt när man saknar justerbara ben. Känns olustigt att chansa med så dyr bänkskiva...
Att låta den svarta bänkskivan gå ner mot golvet som vissa köksöar har tycker vi inte passar i övrigt till köket.

Kliat sönder huvudet snart... får kanske bli träbänkskiva ändå.
 
  • Kök med vit inredning och en ugn där integrerad diskmaskin ska installeras under granitbänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JonasEr skrev:
På bilden där ugnen är idag skall intergrerad diskmaskinen vara men hur avslutar man stabilt nog för bänkskiva i 20mm granit? Att låta en täcksida gå ner mot golvet med vinkeljärn blir väl inte stadigt nog... dessutom svårt att väga in exakt när man saknar justerbara ben. Känns olustigt att chansa med så dyr bänkskiva...
Att låta den svarta bänkskivan gå ner mot golvet som vissa köksöar har tycker vi inte passar i övrigt till köket.

Kliat sönder huvudet snart... får kanske bli träbänkskiva ändå.
Hej,
Självklart ska du ha granit;) Det har jag sedan 1 år tillbaka, en 30 mm mörkgrå med borstad yta. Väldigt trevligt tycker jag.

Knepigt läge. Jag har också en inbyggd diskmaskin i slutet av skivan, dock med kyl på andra sidan täcksidan. Skivan går ända upp till tak och sitter fäst i överskåp över kylen. Bänkskivan vilar på ett vinkel vinkelbelag som sitter i täcksidan, som i sin tur sitter med lika dana vinklar i vägg och golv.

Om det blir nog stadigt i ditt fall vet jag inte. Finns det inte någon cm extra att spela med så att du kan bygga en konstruktion med reglar?
 
Efter lite filurande så löser vi det troligen genom att ha diskbänk längst ut till vänster. Sedan diskmaskin och sen spisen.
Då blir det stabilt och egentligen bättre med större yta mellan disk och spis.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Inga problem med en täcksida och vinklar. Skivan kan bära sig själv den sträckan också beroende på hur den belastas. Montera täcksidan efter skivan är på plats så får ni det tight.
 
F falkn skrev:
Inga problem med en täcksida och vinklar. Skivan kan bära sig själv den sträckan också beroende på hur den belastas. Montera täcksidan efter skivan är på plats så får ni det tight.

Ok jag kanske överdrivit känsligheten med en granitskiva. Bra att veta, då har jag två alternativ på lösningar.
 
J JonasEr skrev:
Efter lite filurande så löser vi det troligen genom att ha diskbänk längst ut till vänster. Sedan diskmaskin och sen spisen.
Då blir det stabilt och egentligen bättre med större yta mellan disk och spis.
Nu när du säger det låter det som en utmärkt idé. Köket på bilden ser ju ganska kasst ut att jobba i, helt utan yta mellan vatten och spis.
 
J JonasEr skrev:
Ok jag kanske överdrivit känsligheten med en granitskiva. Bra att veta, då har jag två alternativ på lösningar.
Jag skulle nog ände vara väldigt noga med att ha ett ordentligt stöd i slutet. 60 cm överhäng måste ju vara alldeles förmycket på en 20 mm skiva? Där med inte sagt att det inte går att lösa med en täcksida.

Jag har som sagt 30 mm granit som bänkskiva. Lite tung att bär in men känns väldigt stabil och tålig nu när den ligger där. Skiljde inga stora pengar för oss att gå upp till 30. Om du ska handla köket av
Kamprad, och ha häll över ugn, bör skivan vara 30 mm för att det inte ska bli problem.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag skulle nog ände vara väldigt noga med att ha ett ordentligt stöd i slutet. 60 cm överhäng måste ju vara alldeles förmycket på en 20 mm skiva? Där med inte sagt att det inte går att lösa med en täcksida.

Jag har som sagt 30 mm granit som bänkskiva. Lite tung att bär in men känns väldigt stabil och tålig nu när den ligger där. Skiljde inga stora pengar för oss att gå upp till 30. Om du ska handla köket av
Kamprad, och ha häll över ugn, bör skivan vara 30 mm för att det inte ska bli problem.
Om den får stöd i slutet av en täcksida är det inget problem, har 20mm bardiglio(marmor) som vilar på 2st små vinklar över DM, den är betydligt skördare än 20mm granit.

Natursten är inte skört när det ligger på plats om man har ett kök I våg, blir snarare ett problem om. Köket sätter sig med åren pga vikten från stenen och man ställer sig på en för att hämta saker eller när man renoverar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.