T
Då var det dags att uppgradera mitt sunkiga gym till något trevligare :D I detta rum har både svett och blod spilts. Här gick jag från benig ung majsjälk till stabil klippa. Många goa minnen när man slagit pb osv. Det är alltså med blandade känslor jag nu väljer att skrota detta rum och allt däri.

Jag har länge kört med skolvikter och en ranglig ställning från xxl. Det har funkat ok men allteftersom vikterna ökat dessto osäkrare har det kännts. Det är framförallt detta jag vill komma ifrån i mitt nya gym och kommer därför satsa på rejäla stänger och ställningar.

Själva rummet kommer renoveras så att man i framtiden även kan tänkas ha något annat där än ett gym. Det kommer blir laserad träpanel på väggar, vitt tak med spotlights, gymmatta, nya dörrar m.m. Ska även försöka bygga in rör för jordvärme osv i en garderob.

Budget ink gymutrustning: CA 70000 (vad är det inte värt för att slippa svetdoften av gammal gubbpung eller slippa se snigelspåren efter Agneta 68 på bänken ?). Alla fördelar med eget gym är alltså obetalbar :D

Jag börjar med lite bilder på det gamla gymmet, gamla golvet delvis bortrivet:

Ett spartanskt hemmagym med en träningsbänk, skivstångsställning och viktskivor. Väggarna är klädda med mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nedslitet hemmagym med svart dörr, två fönster, träningsbänk och utrivet golv visar på renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt hemmagym med träningsutrustning och delvis bortrivet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny utrustning! Skivstång och bänk och en rejäl powerrack med extra viktmagasin för lat-pulldown m.m.

Gammalt hemmagym med skivstång och vikter på en träningsbänk, mot en grå vägg och vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Opackade lådor med gymutrustning och en vit behållare på ett rivet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt tak ! Satte spotlights så man inte riskerar att slå i någon lampa när man tränar då takhöjden bara är 215.
Renoverat rum med nytt vitt tak och spotlights, tomma väggar och en svart dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med vitt tak och spotlights, väggar delvis renoverade, synlig eluttagshålighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer uppdatera löpande med framsteg i bygget.
 
  • Gilla
emmel och 3 till
  • Laddar…
Har påbörjat själv att hemmagym men vet inte vad jag ska ha för matta. Vad har du valt?
 
T
T
Uppdatering!
Nytt element måste man ha!
Nytt element monterat på vitlaserad panelvägg med synliga färgdroppar och oavslutad golvinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har panelat klart. Blev en snygg vitlaserad panel från norrlandsträ.Lite besviken dock på tillverkaren då det var lite väl mycket färgdropp på sina ställen.
Hörn av ett rum med nytt vita lasyrpaneler på väggen och en skivstång framför, indikationer på pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också byggt och gipsat ett en vägg där jag ska ha måttbeställda skjutdörrar från elfa. Tänker mig tre dörrar varav en spegel. Där i ska vi ha lite förvaring då man alltid har för lite av det.
Renoveringsarbetet i ett rum med nygipsad vägg, hyllplan, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon går bygget vidare, då ska jag måla garderobsväggen" och bygga en snygg bänk ovan jordvärmeslangarna som syns i nedre hörnet. Ha det gott !
 
Redigerat:
  • Gilla
DonnyLarsson
  • Laddar…
T
Då var garderobsväggen klar. Har beställt dörrar/speglar idag som kommer om ett par veckor.
Har byggt en förjävla ful stomme till en liten bänk som ska dölja jordvärmeslangarna :D. Väntar med att göra klart den tills golvet är lagt så jag kan ansluta med panelen snygg utan att behöva sätta golvlist.
Har idag även sålt delar av mina gamla gymgrejor. Bänk/ställning + 2 skivstänger och 66 kg vikter för 1500 spänn. Många intresserade på en gång. Kanske var för billigt ?

Framtida vilobänk:

Ommålad garderobsvägg och en nyligen konstruerad trästomme för en bänk döljer jordvärmeslangar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det vore kul med länkar till utrustningen du köpt. Men snart kanske vi får se den på bild iofs =).
Brukar inte skrotlyftare vilja stå på en låda för lite svikt? Typ ett podium?
 
T
elpaco elpaco skrev:
Det vore kul med länkar till utrustningen du köpt. Men snart kanske vi får se den på bild iofs =).
Brukar inte skrotlyftare vilja stå på en låda för lite svikt? Typ ett podium?
Absolut, jag lägger upp länkar sen när grejorna är monterade! Många kör ju en så kallad lytarplattform men eftersom jag redan har ont om takhöjd är varje mm viktigt så jag nöjer mig att köra direkt på gymmattan.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
T
Som ett litet sidorspår tänkte jag varna för bygghemma/nordiska fönster.

Till gymmet beställde jag andra veckan i Januari en ny ytterdörr samt ett nytt fönster till gymmet. Leveranstid enligt hemsidan 10-12 veckor. Fick senare ordererkännande med samma information. Gött än sålänge!

Dock när jag klickade på en länk i mailet till min order var leveransen plötsligt i mitten av maj... Alltså 18 veckor istället för 12 som utlovats på hemsidan. Fick information om att det inte går att avbeställa då detta är en tillverkningsvara (den lär ju knappats börjats tillverka ännu). Iallafall, fick efter lite tjafs kompensation om 1500 kr vid mitt nästa köp, fine. Aningen drygt att vänta tills i Maj bara innan jag kan byta dörr och fönster.

Så igår beställde jag skjutdörrar till gymmet från bygghemma och valde att utnyttja mitt tillgodokvitto. För att göra detta var man tvungen att sitta i telefonkö och låta kundtjänst göra ordern. Det gick fint och dom lovade att dra bort 1500kr. När jag sen fick ordererkännadet så hade dom såklart bara dragit 500 kr i rabatt.

Fick ringa igen och be dom korrigera och nu ser det äntligen rätt ut :crysmile: Känns som de försökt blåsa mig men kan såklart inte bevisa detta. Får nog sluta handla på bygghemma.se efter detta.
 
  • Gilla
Nilsbygger
  • Laddar…
En hiss tycker jag är på sin plats i ett hemmagym! Med drag både uppifrån och nerifrån är den mycket användbar och tar liten plats när den står längs väggen. Jag har en gymhörna i arbetsrummet med hiss, bänk, hantlar, stakmaskin mm. När utrustningen inte används tar den bara 70x200 cm golvyta.

För att kunna fästa saker på ett säkert sätt i väggen byggde jag den med 18 mm plywood bakom gipset.
 
  • Gilla
test1
  • Laddar…
T
S Skogsbullen skrev:
En hiss tycker jag är på sin plats i ett hemmagym! Med drag både uppifrån och nerifrån är den mycket användbar och tar liten plats när den står längs väggen. Jag har en gymhörna i arbetsrummet med hiss, bänk, hantlar, stakmaskin mm. När utrustningen inte används tar den bara 70x200 cm golvyta.

För att kunna fästa saker på ett säkert sätt i väggen byggde jag den med 18 mm plywood bakom gipset.
Absolut, jag köpte en kombinerad draghiss som tillbehör till min nya powercage med 75kg vikt magasin samt möjligthet att lasta fria vikter upp till 1 ton :D. Med den kan du köra det mesta, rodd, curls, latsdrag m.m. Då slipper jag göra ingrepp i väggen.
 
T
Taklister färdigt, börjar bli stilligt :cool: Även borat för lite friskluft. Ikväll kommer äntligen mattan in!

Vitt tak med taklister och inbyggd spotlight nära en vägg med träpanel och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
T
Golvet klart! Får se om kanterna på mattan lägger sig nu med lite tyngd på annars blir det att limma imorgon. Förhoppningsvis kan jag börja flytta in lite utrustning imorgon så att man kan börja träna lite smått igen.

Det som återstår är enligt följande ordning:

Bygga in jordvärme slangar - planeras imorgon.
Montering av tilluftsventil - planeras imorgon.
Inköp av liten hylla och högtalare
Montering skjutdörrar och skenor, kommer i slutet på februari.
Nya innerdörrar, kommer i mars.
Ny helglasad ytterdörr och fönster kommer i maj, tack bygghemma/nordiska fönster för den långsammaste leveransen i världen + montering digitalt lås.
Sätta foder och golvlist.

Alltså helt färdigt i maj förhoppningsvis.
 
  • Renoverat rum med svart dörr, fönster och nytt gummimatta golv med viktskivor på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
T test1 skrev:
Golvet klart! Får se om kanterna på mattan lägger sig nu med lite tyngd på annars blir det att limma imorgon. Förhoppningsvis kan jag börja flytta in lite utrustning imorgon så att man kan börja träna lite smått igen.

Det som återstår är enligt följande ordning:

Bygga in jordvärme slangar - planeras imorgon.
Montering av tilluftsventil - planeras imorgon.
Inköp av liten hylla och högtalare
Montering skjutdörrar och skenor, kommer i slutet på februari.
Nya innerdörrar, kommer i mars.
Ny helglasad ytterdörr och fönster kommer i maj, tack bygghemma/nordiska fönster för den långsammaste leveransen i världen + montering digitalt lås.
Sätta foder och golvlist.

Alltså helt färdigt i maj förhoppningsvis.
snyggt! Blir roligare att träna där kan jag tänka mig.
 
T
M mugatu skrev:
snyggt! Blir roligare att träna där kan jag tänka mig.
Tack ! :D Jo de lär bli roligare men frågan är om man blir starkare :rofl:
 
T
Sådär, jordvärmeslangar inbyggda i en liten låda som man kan vila sig på mellan seten. Har även satt in lite fler hyllor i garderoben för förvaring av familjens tusen prylar.
Garderob med hyllor fyllda av förvaringslådor och en inbyggd träbänk; barnleksak i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har idag passerat en milstolpe och monterat min nya träningsutrustning! Riktigt roligt att skruva ihop faktiskt även om det tog ett par timmar. Storleken framkommer inte riktigt på bilden men de är ett riktigt monster, blev lite större än jag tänkt ... Superstabil är den:cool:

Nyinstallerat power rack för styrketräning med skivstång och viktskivor, komplett med latpull-tillbehör och bänk, i ett hemmagym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


220 cm Skivstång a 20kg och 150kg gummibumpers från järnkula.se
Powerack är följande med latstillbehör och vikthållare https://traningsprodukter.se/produkt/power-cage-gpr400/
 
Redigerat:
  • Gilla
jockeping och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.