Hej,

vad tycker ni om planlösningen i badrummet? Skulle ni flytta om något?

Tack!
Ritning av ett badrums planlösning som visar placering av toalett, dusch, och handfat samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A andhak2802 skrev:
Hej,

vad tycker ni om planlösningen i badrummet? Skulle ni flytta om något?

Tack!
[bild]
Tja... om man inte behöver ta hänsyn till vatten och avlopp skulle jag nog placera toastolen där garderoben står tvättstället där toan står detta för att man oftast har ett skåp under tvättstället för extra toapapper och sånt. Sen skulle jag ställa garderoben där tvättmaskinen står och tvättmaskinen där handfatet är placerat. Har du även en torktumlare ovanpå tvättmaskinen så är det enkelt att vika handdukar och stoppa in i garderoben. Tror det skulle bli en mer praktisk lösning men det är inte helt lätt att se på en ritning hur det blir. Det ska ju helst inte kännas som man springer in i tvättmaskinen och den ev torktumlaren när man går in på toa. Eventuellt kanske tvättmaskin (och torktumlare) båda stående på golvet under fönstret om det finns plats. Garderob till höger om fönstret dusch till vänster och toa och tvättställ bredvid varandra på motsatta väggen. Om jag nu fattat rätt så det inte är en garderob utan ett torkskåp inritat? Fast min lösning skulle isf bli likadan fast utan torktumlare då.
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
A
Kanske lättare att bygga om toalett dusch och handfat sitter på samma vägg. Annars får man dra vattenrör inne i väggar eller utanpå väggar i hela rummet. Tvättmaskin får väl inte plats på samma vägg men gärna i anslutande hörn tänker jag.
Flytta toaletten till hörnet med tvättmaskinen.
Flytta tvättmaskinen till mellan dusch och garderob. Vrid garderoben så att man öppnar åt andra hållet istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Hej,

Tack!

Det är en utbyggnad så vi behöver inte ta hänsyn till något:) Det är en garderob inritad men detta är ett extra badrum som vi inte kommer använda mycket förutom till just tvätt.

Torktumlare kommer stå på tvättmaskinen.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Jag skulle byta plats på tvättmaskin och toalett.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag skulle byta plats på tvättmaskin och toalett.
Håller med, det verkar smart!
 
Man kan då även fundera på att ha tvättmaskin och torktumlare bredvid varandra med en låda under och hyllor eller skåp över.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Man kan då även fundera på att ha tvättmaskin och torktumlare bredvid varandra med en låda under och hyllor eller skåp över.
Ja det är nog bra i så fall, ska kolla med arkitekten så den lösningen uppfyller alla krav med tillgänglighet.

Tack!
 
A andhak2802 skrev:
Ja det är nog bra i så fall, ska kolla med arkitekten så den lösningen uppfyller alla krav med tillgänglighet.

Tack!
Det gör den, eftersom båda maskinerna då kommer på arbetshöjd även för den som sitter i rullstol.
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det gör den, eftersom båda maskinerna då kommer på arbetshöjd även för den som sitter i rullstol.
Tack:)
 
A andhak2802 skrev:
Tack:)
Du förresten, skulle du välja en dusch med bukväggar eller en med fasta väggar?
 
Förmodar du menar dukväggar, alltså duschdraperi? Glasväggar, alla dagar i veckan! Vikväggar om man vill ha lite extra utrymme när man inte duschar, annars fasta. Draperi låter smidigt men när de attackerar en när man står och duschar är det inte lika kul längre... :oops:
 
T ToRy skrev:
Förmodar du menar dukväggar, alltså duschdraperi? Glasväggar, alla dagar i veckan! Vikväggar om man vill ha lite extra utrymme när man inte duschar, annars fasta. Draperi låter smidigt men när de attackerar en när man står och duschar är det inte lika kul längre... :oops:
Haha såg nu att det blev en autokorrekt:) Jag menade vikväggar. Inne på typ glasväggar av macro design men samtidigt är det ett badrum vi inte kommer duscha mycket i.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Skulle det funka att på den övre väggen ha dusch, tm, tt och högskåp. Och på den nedre väggen ha toalett och handfat? Svårt att få in cirkeln då? (Svårt att räkna ut alla mått i huvudet.)
 
Vad tror ni om den här lösningen istället? Såg det i 3d och tyckte det var en bra lösning.

Ritning av badrumsplanlösning i 3D med måttangivelser på toalett, dusch och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.