Jag ska givetvis inte koppla el själv men ska sätta pärlsponten i taket som går runt min frihängande fläkt som därför inte är monterad ännu. I takfästet sitter ett hål för elslangen. Ganska lätt att förstå att jag ska dra slangen där men jag vill kolla så jag inte missar något då jag har tänkt mig att man kopplar ihop elen som kommer till fläkten med fläktens el inne i fläktstommens rör (fyrkantigt) typ jämsmed fläktröret som ska gå ner där.

i beskrivningen står det dock enligt nedan å jag undrar vad de menar och om jag kan förfara som jag trott? Eller menar de att jag måste ha någon fast monterad kontakt eller på/avknapp i taket så att elen inte alls ska kopplas ihop inne i röret? Jag vet alltså inte vad en bipolär strömbrytare är och hur den skulle kunna se ut.

Närbild på en installationsanvisning med text om elanslutning och rekommendation om användning av bipolär strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
O
MmeMim MmeMim skrev:
...så att elen inte alls ska kopplas ihop inne i röret?
Fläkten skall knappast anslutas med en kabel som ligger inuti ventilationskanalen, om du däremot pratar om en rör som utgör ytterhölje på fläkten är det mer rimligt. Elledningarna dras lämpligtvis i ett separat för ändamålet utformat elrör eller elslang. Om det mynnar ut direkt i fläkten eller om man sätter en apparatdosa och monterar ett uttag i den beror på tycke, smak, miljö och typ av fläkt.
MmeMim MmeMim skrev:
Jag vet alltså inte vad en bipolär strömbrytare är och hur den skulle kunna se ut.
Översättaren av den texten har misslyckats kapitalt. Det skall stå tvåpolig brytare och inget annat. Även om bipolär bokstavligen betyder tvåpolig så är det inte ett begrepp som elektriker använder. Att en brytare är tvåpolig betyder att den bryter två ledare samtidigt, det vill säga både den spänningsförande fasledaren och neutralledaren. Vanliga strömbrytare för t.ex. lampor är enpoliga och bryter då bara fasledaren.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Och du behöver ingen sådan brytare av säkerhetsskäl så det påverkar inte installationen. Den brytare de avser finns i form av säkringen i elcentralen.
 
  • Gilla
  • Arg
datja och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och du behöver ingen sådan brytare av säkerhetsskäl så det påverkar inte installationen. Den brytare de avser finns i form av säkringen i elcentralen
Hur var det nu, ska inte tillverkarens instruktioner följas, som det så uttryckligen framhålls av dig och vissa andra på forumet i andra fall. Finner det lite märkligt att det inte finns någon konsekvent information, ibland SKA det vara enligt instruktionen där med basta och i bland behövs det inte. Var är logiken i det hela undra jag.
 
  • Gilla
  • Haha
tippz och 2 till
  • Laddar…
Det jag skrev följer tillverkarens anvisningar såväl som elinstallationsregler och praktisk elsäkerhet, dock kanske inte branschpraxis.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag skrev följer tillverkarens anvisningar
Du läser inte vad som står i sista stycket manual inlägg # 1 utan bara tycker något. Var skalig och inte gå runt.
 
Jo jag har läst vad tillverkaren skriver i detta fall och mitt svar i #5 är oförändrat. Du kanske vill förklara hur du menar att detta krav praktiskt ska tolkas. Det framgår inte vad du invänder emot.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag skrev följer tillverkarens anvisningar såväl som elinstallationsregler och praktisk elsäkerhet, dock kanske inte branschpraxis
Står klart och tydligt att det ska/bör vara en allpolig brytare med minst 3 mm brytgap. är det inte enligt anvisningens intension eller bara blaha från dom som tillverkar och skriver, """ att vid fast anslutning vara så ""
Sen som du säger "" branschpraxis "" innebär det att man får göra som man vill då med fast ansluten elektrisk utrustning, nu är det nog lite diffust med vad det är för fläkt, står rökgången. Är det en rökgasfläkt eller köksfläkt.
 
Forum för att hjälpa varandra, inte att stjälpa. Är ju superbra när kunniga försöker hjälpa till.
Så håll oss till det vitala i tråden och sluta med personliga påhopp, ta dom i PM

Tack för mig hittar ut själv
 
Jag har inte hoppat över denna brytare, den finns enligt deras anvisningar fast kanske inte som branschen anser att den borde finnas, som en separat brytare i närheten av fläkten.
Jag har ett längre svar på denna fråga här: Allt om allpolig brytare
Jag hoppas det räcker för att förklara vad det handlar om.
Jag vet fortfarande inte vad jonaserik vänder sig emot.
 
J jonaserik skrev:
Står klart och tydligt att det ska/bör vara en allpolig brytare med minst 3 mm brytgap. är det inte enligt anvisningens intension eller bara blaha från dom som tillverkar och skriver, """ att vid fast anslutning vara så ""
Sen som du säger "" branschpraxis "" innebär det att man får göra som man vill då med fast ansluten elektrisk utrustning, nu är det nog lite diffust med vad det är för fläkt, står rökgången. Är det en rökgasfläkt eller köksfläkt.
Ja är det en rökgasfläkt så brukar det sitta en brytare på utsidan, och väldigt ofta blir vi plåtslagare inte så imponerade av elektrikernas håltagning för kabel..
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Forum för att hjälpa varandra, inte att stjälpa. Är ju superbra när kunniga försöker hjälpa till
Det är rätt det du säger, ett forum bygger på att någon frågar som är tveksam till något. Inte fel att säga nogått som kan leda en vilsefaren på rätt väg. Har inte sagt något om det, men att säga att det behövs inte nu, är att ge en fel riktning på saker och ting. Får se vad TS säger vilken sorts fläkt det är, TS du ska inte ta åt dig av detta utan fortsätta fråga och få klarhet.
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Så håll oss till det vitala i tråden och sluta med personliga påhopp
Absolut personliga påhopp är inte bra, håller med dig till 100% , men det är ett fritt forum, så alla får säga sin mening och kan ifrågasätta något som skrivs med en kommentar om riktigheten i det. Och då ska det komma ett relevant och sakligt svar på kommentaren.
Det är inget påhopp, bara en kommentar till det som framförts och är i mina ögon inte riktigt att förleda någon, som att det behövs inte, med att det duger med säkringen och var sitter den, i källaren/hallen vet vi inget om. Men dubbelmoralen lyser med sin lyckta i bland, "" får inte enligt lagtexten , men gör så här så blir det OK "" . Klart ett pekfinger kan vara bra om en TS märks att inte ha kännedom eller kunskap för något, så ska den avrådas till något så det inte händer något tråkigt.


.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja är det en rökgasfläkt så brukar det sitta en brytare på utsidan
En del fläktar när man vänder upp dom på taket har en brytare i samband med öppnade, kallas för säkerhetsbrytare, separat eller inbyggd har ingen betydelse. Inget kul att ha fingrarna i en fläkt om den kan starta av någon anledning.
 
J jonaserik skrev:
Det är rätt det du säger, ett forum bygger på att någon frågar som är tveksam till något. Inte fel att säga nogått som kan leda en vilsefaren på rätt väg. Har inte sagt något om det, men att säga att det behövs inte nu, är att ge en fel riktning på saker och ting. Får se vad TS säger vilken sorts fläkt det är, TS du ska inte ta åt dig av detta utan fortsätta fråga och få klarhet.

Absolut personliga påhopp är inte bra, håller med dig till 100% , men det är ett fritt forum, så alla får säga sin mening och kan ifrågasätta något som skrivs med en kommentar om riktigheten i det. Och då ska det komma ett relevant och sakligt svar på kommentaren.
Det är inget påhopp, bara en kommentar till det som framförts och är i mina ögon inte riktigt att förleda någon, som att det behövs inte, med att det duger med säkringen och var sitter den, i källaren/hallen vet vi inget om. Men dubbelmoralen lyser med sin lyckta i bland, "" får inte enligt lagtexten , men gör så här så blir det OK "" . Klart ett pekfinger kan vara bra om en TS märks att inte ha kännedom eller kunskap för något, så ska den avrådas till något så det inte händer något tråkigt.


.
Snyggt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.