Hej,

Vi fick bättre jobb i en annan kommun och kommer inte att bo kvar i huset men vi ville inte sälja det heller och den alternativ vi ser är att hyra ut det men hur går man tillväga för att hitta rätt familj och undvika huvudvärk?

Jag trodde att mäklare firmor skulle ta hand om det men det gör dem inte.
Det vare perfekt om en firma skulle ta betalt från hyran för att administrera allt kontakt med hyresgästen när det gäller allt om huset som också juridik.

Att hyra huset kan bli mycket huvudverk, blir det inga utvägen då måste vi sälja den.

Vad har ni för förslag eller kunskap om ämnet?
Finns det firmor som administrerar uthyrning?
 
Blocket har den funktionen du efterfrågar. Iallafall när det gäller lägenheter.
 
  • Gilla
fäboden
  • Laddar…
Sälj om ni ska flytta mer än tillfälligt. Ingen vårdar andras saker på samma sätt som sina egna, så uthyrda bostäder slits hårdare än ägarbebodda. Ska du därtill ge bort delar av pengarna till en förvaltare låter det som en ännu sämre idé.

Bara sälj.
 
  • Gilla
jonas.o och 5 till
  • Laddar…
Sälj och slipp huvudvärk. Sov gott om natten.
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Sälj är mitt tips. Hade en bekant som hyrde ut sin fastighet/villa till en familj som var jätte trevliga och hade goda referenser. Efter ca 12månader slutade de betala hyran, vatten och sophämtningen. Kommunen ställde då kravet till henne som fastighetsägare att betala för vatten/avlopp och sophämtning. Hon begärde så att de skulle stänga av vattnet från kommunen men det gick inte för då skulle hela gatan bli utan vatten. Så istället för en intäkt fick hon betala alla avgifter. Hyresgästerna hävdade besittningsrätt och eftersom det var en barnfamilj så hade domare och rätten väldigt stor förståelse. Så det tog nästan 20 månader att få dom utkastad utan en krona i hyresintäkt utan bara avgifter till kommunen.

När de väll hade lämnat huset hade de tagit med sig allt av värde, värmepanna, tvättmaskin, hela köket mer eller mindre osv. Hon gjorde naturligtvis polisanmälan direkt, men förundersökningen lades ner då brott inte kunde styrkas eftersom hyresgästen påstod att allt varit kvar när de lämnade mitt i natten, så ord stod mot ord....

Fruktansvärd situation så efter det skulle jag aldrig hyra ut ngt till någon jag inte är mkt god vän med då lagarna är till för att skydda ”konsumenten” och inte den som hyr ut ngt...
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Kattmatare och 11 till
  • Laddar…
Jag hyrde ut mitt radhus under sommarhalvåret under några år och tjänade grov deg. Vi snackar 100 tusen plus per år. Bland hyresgästerna fans diverse turister och företaget från olika länder. Alla skötte sig perfekt och det var aldrig något problem.

Kanske hade vi bara tur..
 
  • Gilla
predpuc och 5 till
  • Laddar…
Nog viss skillnad att hyra ut till turister och företag än människor som tänker det här är vårt hem för alltid....kanske skulle nyansera lite igenom att säga att hyra ut ett hus i vecko-perioder via typ Airbnb är nog extremt lönsamt och realtivt säkert (uppstår tillexempel ingen besittningsrätt då)...till och med så lönsamt att Skatteverket börja hänga på Airbnb för att försöka få tag i dom som inte betalar de extremt härliga skatterna som infaller efter man tjänat 40 000kr på ett år....
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
E Ekonomen2 skrev:
Sälj är mitt tips. Hade en bekant som hyrde ut sin fastighet/villa till en familj som var jätte trevliga och hade goda referenser. Efter ca 12månader slutade de betala hyran, vatten och sophämtningen. Kommunen ställde då kravet till henne som fastighetsägare att betala för vatten/avlopp och sophämtning. Hon begärde så att de skulle stänga av vattnet från kommunen men det gick inte för då skulle hela gatan bli utan vatten. Så istället för en intäkt fick hon betala alla avgifter. Hyresgästerna hävdade besittningsrätt och eftersom det var en barnfamilj så hade domare och rätten väldigt stor förståelse. Så det tog nästan 20 månader att få dom utkastad utan en krona i hyresintäkt utan bara avgifter till kommunen.

När de väll hade lämnat huset hade de tagit med sig allt av värde, värmepanna, tvättmaskin, hela köket mer eller mindre osv. Hon gjorde naturligtvis polisanmälan direkt, men förundersökningen lades ner då brott inte kunde styrkas eftersom hyresgästen påstod att allt varit kvar när de lämnade mitt i natten, så ord stod mot ord....

Fruktansvärd situation så efter det skulle jag aldrig hyra ut ngt till någon jag inte är mkt god vän med då lagarna är till för att skydda ”konsumenten” och inte den som hyr ut ngt...
Nog för att jag har viss negativ erfarenhet av att hyra ut men detta...känns som överdrivet och vinklat.

" Efter ca 12månader slutade de betala hyran, vatten och sophämtningen. Kommunen ställde då kravet till henne som fastighetsägare att betala för vatten/avlopp och sophämtning"
Hur gick detta till? Varför skulle de tvinga en hyresvärd? På vilken grund liksom... Sedan...

"eftersom det var en barnfamilj så hade domare och rätten väldigt stor förståelse."
Förståelse för vad? Så du antyder att det fanns anledningar att inte betala...?

"När de väll hade lämnat huset hade de tagit med sig allt av värde"
Och din kompis har inte gått via kronofogden? Allt släppte din vän - lät sig bli utnyttjad?
 
  • Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
Självklart överdrivet och vinklat i termer av att de flesta som hyr ut något aldrig kommer i närheten av den här mardrömmen...

Skall jag vara ärlig vet jag inte hur lagen är definierad och orkar inte googla på det. Men kommunen menade på att fastighetsägaren är skyldig att betala för vatten/avlopp och sophämtning (vilket verkar rimligt). Sedan får fastighetsägaren ställa krav mot eventuella hyresgäster. Om jag tänker på det själv när man hyrde bostad så kom ju aldrig någon avgift för sopor och vatten separat, utan ingick ju i hyran. Antar att de hade det precis av den anledningen att det är avgifter där kommunen kan gå direkt mot fastighetsägaren...

Förlåt otydlig, tingsrätten hade stor förståelse för att inte genomföra en omedelbar vräkning trots att de inte betalade hyran, tror de fick typ 6månader på sig enligt domen. Och nej, så klart fick hon öka skuldkravet mot hyresgästen. Kravet för utebliven hyra skickades naturligtvis till kronofogden för utmätning. Visade sig att det var bara att ställa sig i kön av alla andra fordringsägare...inte inkommit en krona 10år senare...

Gällande de stulna grejerna gör kronofogden ingenting om motparten bestrider förräns dom fallit. Och eftersom polisen la ner förundersökningen 1 vecka efter anmälan kan ingen dom heller falla och kronofogden gör ingenting...hade varit spännande om vem som helst kunde ringa fodgen och säga att Andersson snodde min diskmaskin så ta 4000kr från honom tack





L larka742 skrev:
Nog för att jag har viss negativ erfarenhet av att hyra ut men detta...känns som överdrivet och vinklat.

" Efter ca 12månader slutade de betala hyran, vatten och sophämtningen. Kommunen ställde då kravet till henne som fastighetsägare att betala för vatten/avlopp och sophämtning"
Hur gick detta till? Varför skulle de tvinga en hyresvärd? På vilken grund liksom... Sedan...

"eftersom det var en barnfamilj så hade domare och rätten väldigt stor förståelse."
Förståelse för vad? Så du antyder att det fanns anledningar att inte betala...?

"När de väll hade lämnat huset hade de tagit med sig allt av värde"
Och din kompis har inte gått via kronofogden? Allt släppte din vän - lät sig bli utnyttjad?
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Samtrygg!! Sköter all administration och hyreshantering. Är även din resurs vid problem.
 
  • Gilla
Asso och 2 till
  • Laddar…
E Ekonomen2 skrev:
Självklart överdrivet och vinklat i termer av att de flesta som hyr ut något aldrig kommer i närheten av den här mardrömmen...

Skall jag vara ärlig vet jag inte hur lagen är definierad och orkar inte googla på det. Men kommunen menade på att fastighetsägaren är skyldig att betala för vatten/avlopp och sophämtning (vilket verkar rimligt). Sedan får fastighetsägaren ställa krav mot eventuella hyresgäster. Om jag tänker på det själv när man hyrde bostad så kom ju aldrig någon avgift för sopor och vatten separat, utan ingick ju i hyran. Antar att de hade det precis av den anledningen att det är avgifter där kommunen kan gå direkt mot fastighetsägaren...

Förlåt otydlig, tingsrätten hade stor förståelse för att inte genomföra en omedelbar vräkning trots att de inte betalade hyran, tror de fick typ 6månader på sig enligt domen. Och nej, så klart fick hon öka skuldkravet mot hyresgästen. Kravet för utebliven hyra skickades naturligtvis till kronofogden för utmätning. Visade sig att det var bara att ställa sig i kön av alla andra fordringsägare...inte inkommit en krona 10år senare...

Gällande de stulna grejerna gör kronofogden ingenting om motparten bestrider förräns dom fallit. Och eftersom polisen la ner förundersökningen 1 vecka efter anmälan kan ingen dom heller falla och kronofogden gör ingenting...hade varit spännande om vem som helst kunde ringa fodgen och säga att Andersson snodde min diskmaskin så ta 4000kr från honom tack
Hmm, jo det kanske är sant - jag har dock faktiskt inte behövt stå på kontrakt för sophantering. Varken som hyresgäst, men inte heller när jag hyrt ut. Vissa kommuner kanske är mer strikta.

Tingsrätten - oj. Men, de nekade till hyresskulden och det gick till ting?
Sedan kan man ju stämma hyregästen - att de tagit grejerna, och ta betalt för dem.
Ett "brott" blir mycket svårt att bevisa då de ju faktiskt hade tillgång till sakerna så då blir det ju inte stöld.... så i det avseendet var det svårt för polisen att nå till fällande dom. Men civilrättsligt hade varit en helt annan sak.


Vår hyresgäst, nekade inte men drog ut på allt till förbannelse. Tog många månader, innan vi stod på en McDonalds med fogdens personal, med snabbnummer till Polisen om det skulle bli bråk.
DÅ... fick vi ett sms "vi betalar skulden, är xx xxxkr tillräckligt?"
Fick in pengarna, inte allt, men det hela kändes väl ok - en stor lättnad.
Men de ville sedan ändå inte bo kvar. Allt var verkligen jätteskumt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Gör en kreditupplysning på alla myndiga som skall bo i huset. Är det ett par så ta på båda.
Kräv referenserfrån tidigare hyresvärdar.
Minst 3 månaders hyra i deposition, samt att du skriver in i avtalet att hyran betalas kvartalsvis, i förskott. Dvs Betalt i december för att bo Januari-Mars.

Har flertalet bekanta som köpt hus / stugor i spekulationssyfte och hyrt ut dem i ett par år nu utan problem.
Självklart finns det rötägg som man kan råka ut för, men det är lite väl många skräckscenarion i denna tråd.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Problemet som många "amatörhyresvärdar" har är att de inte är insatta i juridiken. Lagarna ger hyresgästen en stark position och som smått okunnig hyresvärd är det lätt att göra fel, vilket gör det ännu svårare att bli av med en problematisk hyresgäst. Handläggningstiden hos hyresnämnden har vuxit så även om man gör rätt, kan det ta lång tid att få rätt. Att göra en djup bakgrundkontroll på den presumtive hyresgästen är mycket viktigt, som oobum skriver.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Är verksam och jobbar heltid med egna hyresfastigheter.

Jag har minst problem med fristående hus än med lägenheter.

Allt beror på din livssituation anser jag.

Har du kapitalet att behålla huset och hyra ut gör du en bra affär. Skaffa ett ordentligt hyresavtal och ta inte för låg hyra.

Att hyresgäster inte betalar hyran på flertalet månader har bara hänt mig 1 gång på 25 år.
 
  • Gilla
björsa och 3 till
  • Laddar…
pegee pegee skrev:
Samtrygg!! Sköter all administration och hyreshantering. Är även din resurs vid problem.
Läste lite på deras hemsidan, verkar vara det vi behöver, ska ta kontakt med dem om deras tjänster gäller i hela landet.

Är det du eller någon som läser här som vet mer om dem eller förmodligen har haft erfarenhet som hyresvärd eller hyresgäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.