Hej! Jag är liksom tusentals andra lite konfunderad över min fjärrvärmeförbrukning. Vi har ett flerbostadshus där vi värmer 2 lägenheter på vardera ca 140kvm + 2 mindre rum på vinden totalt ca 40kvm. Vi har dessutom 3 radiatorer i källaren som värmer ca 100kvm. Totalt uppvärmd yta = ca 420kvm. Vår förbrukning på helåret ligger på ca 56000 kWh för värme och varmvatten. Så här en kall januaridag ca 350kwh/ dygn. Huset är byggt 1932 i tegel med gamla tvåglasfönster kvar. Halvdant med sågspån i kassetterna på vinden. Är det här en förbrukning som är ”normal”? Kurvan har jag skruvat till så att det är 20,6 grader inne och just nu en framledningstemp på 45 grader (-4,5 ute) och ca 35 grader på returen. Som tur är kostar fjärrvärmen bara 60 öre/kwh ink moms. Men det känns ändå som att det är en ”horribel” förbrukning. Vilka åtgärder är lönsamma för att få ner förbrukningen? Jag är inte så bra på trådar och den här frågan finns säkert på hundra andra ställen :-/
 
Förbrukningen verkar rimlig för ett så pass stort och dåligt isolerat hus. Nästan lite låg...
En första åtgärd för att sänka förbrukningen är nog att isolera vindsbjälklagen bättre.
 
Tack för svaret! Kanske har jag snöat in mig för mycket på denna förbrukning. Springer som en råtta nere vid mätaren. Är det risk för att det blir fuktigare på vinden med denna isolering? Tänker att det blir kallare? Vilken effekt kan den tänkas ge?
 
Jag har precis köpt en fastighet med 2 lägenheter och en liten villa på sidan av. Total uppvärmd yta är 310 m2, enl energiberäkningen förbrukar de 46 000 kwh/år. (Fjärrvärme) . Det kändes som 22-23c i lägenheterna när jag var där. Nya fönster i lägenheterna. Byggt 1950. Så din förbrukning känns helt normal. Jag kommer sätta värmemätare till de olika lägenheterna, brukar drastiskt hjälpa när de själva får bestämma hur stor räkning de får...
 
Ja det låter ju onekligen som min förbrukning är normal. Det där med mätare är ju intressant! Funderar på att göra likadant och sätta kallhyra.
 
Alltid kallhyra om det går(y) Har tittat på dessa https://www.energibutiken.se/sv/11-varmematare
Han har också en logger som jag funderar på, jag har 1,5 timme i bil till detta huset så för mig vore det fint att kunna läsa av på distans.
 
  • Gilla
C-M
  • Laddar…
Väcker lite liv igen i tråden. Jag har nu under en tid försökt att trimma mitt fjv system, dvs skruvat av termostaterna och skruvat ner brantheten på kurvan samt strypt flödet i radiatorerna för att till slut få ca 20,8 - 21,2 grader inomhus. Huset är som sagt gammalt i tegel med gamla tvåglasfönster. Har varit ca -10 grader ute i 10 dagar och min framledningstemperatur är bara 40 grader. Hur kan detta vara möjligt??
 
Varmt på dagen ? Har du ökat cirkpumpens hastighet ? så att hela radiatorn är jämnvarm, (då avger den mer värme än en med lågt flöde där bara övre delen är varm och nederdelen är kall) Då klarar du dig på en lägre framledningstemperatur=flackare kurva
 
Det märkliga är att jag har successivt sänkt framledningstemperaturen och även ventilstrypt radiatorerna från fullt öppna till 3. Jag kan dock inte märka någon direkt minskning i förbrukningen så jag struntar i detta projektet nu. Antar att det bästa är att ha rejäl framledningstemperatur och sätta termostaterna på 21 grader. Borde ju bli samma sak i slutändan.
 
Ja fjärrvärme är tacksamt på det viset.

En enkel lösning på att sätta en "maxtemp" i lägenheter är att sätta termostater som du spärrar på en maxtemp.

Jag kommer sätta ett gäng MMA 0-6 som jag har liggande. De stänger när det är 22 C vid radiatorn, vilket ger en rumstemp på ca 21 C. Det går inte att skruva upp dem längre än 6an, (normalt går MMA termostater att skruva upp till 9=fullt öppen).
 
  • Gilla
C-M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.