M mrmlz skrev:
Jag tänkte mera på en "pall" när jag skrev möbel... Men allt som säljs inom EU behöver inte CE-märkas. Det är bara om det finns ett direktiv som kräver det.




Jag skulle för att vara motvalls hävda motsatsen, första stegpallen jag hittade på t.ex. Bauhaus har ett bifogat typprovningsintyg [länk]

Men visst, en pall gjord för små barn i plast kanske inte är lämplig som arbetsställning :)
Möjligt, men hur kan du garantera att alla pallar som folk har hemma (och själva använder när de jobbar) har erforderlig märkning?
Jag äger iaf ingen. Jag har stegpall från Ikea, och när jag satte taket i köket gjorde jag det stående på köksbordet :p
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag är helt säker på att jag skulle orka gå ett par hundra meter i den utrustningen.
Jag skulle också orka gå, men...

Om jag hade tillgång till en "fullpackad" servicebil med "all" tänkbar verktyg/utrustning/material så skulle jag faktiskt inte ens om jag jobbade åt mig själv på min egen fastighet välja att försöka förutspå vad jag skulle komma att behöva och därefter traska ett par hundra meter med förhoppningen om att jag fått med mig rätt prylar. Jag skulle ta bilen!
 
  • Gilla
J_G_B och 15 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nä, men kanske ta kilometerkostnaden på gissningsvis 65:- och dela med 4.
Jusst de, han ska åka hem åxå, så vi säger 65:- jämt.
Brukar vara en grundavgift på bilen med, men visst rätt ska vara rätt, 250 plus 65, så 315 :p
 
M mojjen skrev:
Fast stegar räknas nog inte till möbler id en bemärkelsen. De behöver väl CE märkas för att få säljas inom EU. (Vilket förutsätter att de uppfyller AFS....
Vid fast montage (ex takstege) ska de ha ce-märkning
 
Violina Violina skrev:
Brukar vara en grundavgift på bilen med, men visst rätt ska vara rätt, 250 plus 65, så 315 :p
Nämen 282.50 sek ;-)

Redigerat min dåliga uträkning.....
 
Redigerat:
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Möjligt, men hur kan du garantera att alla pallar som folk har hemma (och själva använder när de jobbar) har erforderlig märkning?
Jag äger iaf ingen. Jag har stegpall från Ikea, och när jag satte taket i köket gjorde jag det stående på köksbordet :p
Man förutsätter väl att medborgaren är laglydig och inte någon rättshaverist? Nej du tar ju uppenbarligen inte din och andras säkerhet på allvar. Skärpning!

Själv går jag ju några steg länge och gör en ordentlig systemsäkerhetsanalys enligt MIL-STD-882E, mjukvara i min hemautomatisering följer DO-178C och alla konsumentprodukter går jag igenom BOM-listan och använder HBDK-217 för att skatta felsannolikheter.

Alla andra verkar ju leva något jävla bohem-liv, knullar utan skydd och delar nålar i sina knarkorgier...
 
  • Haha
  • Gilla
Jonas S och 5 till
  • Laddar…
Då har det hänt igen, vad då undrar den oinsatta, jo tråden har spårat ur...... och lämnat ämnet. :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
perflo och 10 till
  • Laddar…
För att vara mindre larvig. Jag tror att det är följande missförstånd som gäller...

https://skatteverket.se/foretagocho...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html

Det är tydligt att det är endast _arbetad_ tid hos kund som ger rätt till ROT-avdrag. Det som har varit problem med skv är att om man inte tydligt specat "BIL FRAMKÖRNING" så har skv ansett att det är inbakat i priset och nekat ROT-avdraget (eller sänker ersättningen).

Följande är ett citat från skv

I de allra flesta fall har du en kostnad för att ta dig till och från kunden, till materialhandeln eller återvinningsstationen. Du får inte bjuda kunden på denna kostnad. Om du inte tar betalt för resorna anser Skatteverket att de ingår i arbetskostnaden, och vi kan då betala ut ett lägre belopp än du har ansökt om.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 7 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tyvärr är det så att det du fått betala är troligen långt över rimligt MEN har man inte bett om pris i förväg eller har en ärlig hantverkare blir det såhär. Det är även svårt att i efterhand förhandla om priset så det är kanske bara att påpeka att det är hutlöst och se det som läropengar. Många som skriver här råkar ut för exakt samma sak men får en faktura på 350 000:- istället med material för 250 000 som de själva kunde köpt för 100 000. "Men ni har ju fått 25% på ahlsells prislista" brukar det heta.
För större jobb är jag noggrann och kollar/gör upp i förväg. Det ska man göra. Här var det som sagt 2 takdosor av lokal firma i liten håla som enligt min bedömning tar max 1 timme, det tog faktiskt nästan 2 timmar för honom och han debiterade 2,5 timme. Ägaren som jag snackade med innan lät bra och sa att det fixar en av våra killar mellan 2 andra jobb. Jag överlever kostnaden, det är inga problem. Men jag ogillar verkligen mentaliteten att hantverkare försöker blåsa alla som inte förstår. Jag kommer få en justerad faktura.
 
  • Gilla
  • Wow
Mekplatsen och 14 till
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Lägg upp fakturan
 
Staffans2000
M Mikael K. skrev:
För större jobb är jag noggrann och kollar/gör upp i förväg. Det ska man göra. Här var det som sagt 2 takdosor av lokal firma i liten håla som enligt min bedömning tar max 1 timme, det tog faktiskt nästan 2 timmar för honom och han debiterade 2,5 timme. Ägaren som jag snackade med innan lät bra och sa att det fixar en av våra killar mellan 2 andra jobb. Jag överlever kostnaden, det är inga problem. Men jag ogillar verkligen mentaliteten att hantverkare försöker blåsa alla som inte förstår. Jag kommer få en justerad faktura.
Det är det som är problemet. Är man liten och svag blir man bestulen av den som kommer för att hjälpa.

Staffan
 
  • Gilla
Joakim Andersson
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Jag är inte ute efter en debatt. Jag vill bara veta om det ligger sanning i hans påstående.
Nu blir det debatt, minst 2000 inlägg när expertisen på lag och rätt dyker upp @Derbyboy och @Krille-72 om de inte redan har dykt upp. Det är de vassaste knivarna i lådan vad gäller lag och rätt på byggahus, det inte de vet är inte värt att veta
 
  • Haha
  • Gilla
vvsavlopp och 5 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har köpt ROT-arbete vid minst 5 tillfällen.

Samtliga gånger har servicebil ej debiterats (fanns ej heller någon servicebil) och fakturorna har sett ut såhär men med andra belopp.

Arbete 10 000 kr - 3000 kr Rot, att betala 7000 kr.

Att det skulle vara ett krav från SKV har jag svårt att tro.
Tacka faan för det, ingen törs bråka med @Derbyboy :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
vvsavlopp och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är fem minuters promenad tur och retur och en minut för att hämta den CE:märkta pallen. Snacka om I:landsproblem :D

Staffan
Hur vet du det?
Var du med och klocka med gökuret?:crysmile:
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jojjomensans. På mitt jobb har vi något som kallas för "gångtid", då vi förvämtas att ... håll i dig nu...GÅ mellan olika arbetsplatser. För att få fram en rättvisande tid, provgicks en uppmätt sträcka (dock utan medhavd CE:märkt pall). Det visade sig att 100m/minut stämde bra.

Staffan
Är det gångtid mellan kossornas bås vid mjölkning:rofl::rofl::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.