J jonaserik skrev:
0,8 bar ger ett spann på8 meter över nivå från manometern och fungerar bra, låt vara nu och avvakta, fyll inte på mera, åker manometern lite jojo gör inget , bara det inte blir en hel bar. åker det jojo så är det kärlet som behöver justeras, går faktiskt att köra med fel och det blir varmt även om det går ner till 0,2 bar, men bäst runt 0,8 - 1,2 bar
Tusen tack för all vägledning i ett lite knepigt läge för den som inte en gång i tiden bemödade för att få koll på vad kärlet gör. Låter det vara helt enkelt och skulle det finnas skäl till det s kan jag alltid återgå till tråden och börja fundera på ev. symptom o lämplig åtgärd. Over and out!
 
Fick dessvärre anledning att återkomma i tråden snarare än jag hoppades. Tänkte bara redovisa ett par aktuella fakta och möjligen kan du/ni med större kunskap om system med slutet expansionskärl utifrån detta ge en diagnos?

Kärlet på bilden sitter alltså, som sig bör, nere i källaren. I husets första plan har jag flertalet element och så ytterligare en trappa upp tre element i tre sovrum. De utflyttade döttrarnas element har jag stängt på vintern och de ligger s.a.s. längst ut i kedjan.

Refererar till vår dialog ovan och lät alltså allt vara och hade då ett tryck enligt mätare på ca. 0.7.

Det har varit kallt i Skåne senaste veckan, men trycket ökade inte (trodde väl det då jag förstod principen att varmare vatten ökar volym o tryck) men föll inte heller. Senaste två dagarna låg det på de där 0.7.

Denna morgon var mitt element i sovrummet på övervåningen helt kallt. Alla element på nedervåningen dock härligt varma. Gick ner i källaren och såg att trycket fortsatt låg på ca. 0.7.

Trots att min slutsats tidigare var felaktig, alltså att jag såg 'mer vatten in i kärlet' som att 'trycka upp mer varmvatten i systemet', testade jag nu att åter fylla på trycket. Som tidigare upp till ca. 1.5, d.v.s. där varningsröda finns på skalan.

Denna gång blev inte effekten av det som tidigare hänt då jag fyllde på med vatten. Innan kunde halva elementet vara kallt men blev varmt då jag tryckt i mer vatten. Nu är hela elementet fortsatt kallt. Har väntat ett par timmar och t.o.m. kollat så inte ventilen till termostatet satt fast. Kollade också luftning men det kommer kallt vatten direkt. Trycket i källaren har sedan påfyllningen till 1.5 nu gått ner till 1.

Är nu förbryllad då elementet på övervåningen verkar vara helt satt ur spel? Det har inte krånglat tidigare och som sagt varit delvis varmt och sedan helvarmt då jag tryckt i vatten. Och alla element på bottenvåningen fungerar precis som de ska.

Förstår nu inte alls. Skulle det där med luftpåfyllning hjälpa mot detta? Provar gärna det men har som sagt ingen luftpump tillgänglig hemma.
 
Fyller du på med vatten så trycket ökar så trycks även luft i ett element ihop och vatten kan börja flöda genom det, att det bara kom kallt vatten när du lufta säger bara att det inte finns flöde i det. Bara höja trycket till 1,5 bar , ha cirkpumpen avstängd och lufta lång stund ( hink under ) ända tills det kommer värme, kolla vilken väg värmen kommer, på övre eller undre röret till elementet.Glöm inte att kolla trycket, det ska vara min 1 bar eller mer vid luftning.
 
Sedan sist har elementet på öv värmts upp. Trodde det skulle räck med någon timma men det tog nog lite längre. Så nu är det iaf varmvatten i elementet på öv. Frågan är varför det blev helt kallt innan idag men det KAN ju då ha berott på att ventilen i elementets termostat plötsligt hade fastnat. Jag skruvade ju av och motionerade den lite också. Men i så fall skulle den ha fastnat under gårdagen eftersom jag hade värme innan.

Så testet du föreslår hoppar jag väl över eftersom det redan är varmvatten i elementet.

Ja, det kan vara ett aber att felsöka och komma fram till något. Nu är det iaf varmt i sovrummet igen. Låter väl saker vara så länge och ser hur det utvecklar sig.

Tack för din input.
 
Är kanske lite tunt flöde just till det elementet och då tar det tid , men bra att det fungerar nu :)och låt det vara
 
Redigerat:
O
Börja med att fylla på förtryck i ditt expansionskärl..

Förtrycket är normalt pumpat till 0,5bar från tillverkare av kärlet.

Detta läcker ut efter ett par år, då måste man fylla på det igen. Har man fel (lufttryck i kärlet) så kommer trycket att pendla mycket vid olika tidpunkter.
Och när man hamnar i lågt tryck på returen så kan luft sugas in i systemet som sedan rfigörs med uppvärmning.
Detta kan leda till konstant påfyllning..

Förtrycket(Luft i kärlet) bör vara statisk höjd till högsta punkten i bar+0,2bar. tex 5meter från expansionskärl-högsta punkt = 0,5b+0,2b

Sedan skall du ha ett starttryck med ca 10graders system +0,3bar. (Vattentryck)
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Börja med att fylla på förtryck i ditt expansionskärl..

Förtrycket är normalt pumpat till 0,5bar från tillverkare av kärlet.

Detta läcker ut efter ett par år, då måste man fylla på det igen. Har man fel (lufttryck i kärlet) så kommer trycket att pendla mycket vid olika tidpunkter.
Och när man hamnar i lågt tryck på returen så kan luft sugas in i systemet som sedan rfigörs med uppvärmning.
Detta kan leda till konstant påfyllning..

Förtrycket(Luft i kärlet) bör vara statisk höjd till högsta punkten i bar+0,2bar. tex 5meter från expansionskärl-högsta punkt = 0,5b+0,2b

Sedan skall du ha ett starttryck med ca 10graders system +0,3bar. (Vattentryck)
Låter som det jag erfar. Och kärlet har nog 15 år på nacken. Men är nog inte helt klar över proceduren. Först behöver jag då ha någon form av kompressor antar jag. Menar du då att man trycker in luft så mätaren stiger med 0.5 bar med utgångspunkt från det aktuella mätarläget (nu 1.0)? Jag menar, för- och startryck här är väl båda inkluderade från kärlets visade mätvärde? Eller är det två separata tryck där lufttrycket regleras av påfyllningsverktyget och den synliga mätaren respesenterar bara vattentryck? Du får ursäkta okunnigheten men måste ha begreppen klara för mig. Också lite oklar över de mått som anges här men om jag lite grovt ska uppskatta det fysiska avståndet från anslutningarna från panna och kärl upp till där matningsröret för elementet befinner sig på högsta våningen så handlar det väl om ca. 4 m om man räknar höjd och inte rörlängd. Om det kan ge rätt värde för formeln?
 
O
Man kontrollerar trycket i blåsan utan mottryck.
Du släpper ut trycket ur systemet via säkerhetsventilen, när det slutar komma vatten så ansluter du en kompressor på däckventilen i botten av expansionskärlet.
Spärra säkerhetsventilen i öppet läge, fyll på luft med kompressorn tills du har 0.6bar. När blåsan fylls så kommer vatten att trycka ut genom säkerhetsventilen, därför skall den lämnas i öppet läge under processen.
När du är nöjd med förtrycket stänger du säkvent.
Fyll på systemet och lufta ur elementen med vatten tills manometern på pannan visar 0.9bar när systemet är lufttomt och svalt.
Du kan nu slå på värmen och cirkulationspumpar.
Beroende på storlek på kärl och volym av vätska så kommer vattnet expandera vid uppvärmning.
Denna expansion skall nu minskas av Exp kärl.
Om allt är rätt dimensionerat så bör du inte överstiga öppningstrycket på din säkerhetsventil. Tex 1,5bar.
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
O
Förtryck = 0.4+0.2bar.
Starttryck kallt system 0.9bar
Arbetsområde 0.9-1.4b
 
O
O Ovation skrev:
Man kontrollerar trycket i blåsan utan mottryck.
Du släpper ut trycket ur systemet via säkerhetsventilen, när det slutar komma vatten så ansluter du en kompressor på däckventilen i botten av expansionskärlet.
Spärra säkerhetsventilen i öppet läge, fyll på luft med kompressorn tills du har 0.6bar. När blåsan fylls så kommer vatten att trycka ut genom säkerhetsventilen, därför skall den lämnas i öppet läge under processen.
När du är nöjd med förtrycket stänger du säkvent.
Fyll på systemet och lufta ur elementen med vatten tills manometern på pannan visar 0.9bar när systemet är lufttomt och svalt.
Du kan nu slå på värmen och cirkulationspumpar.
Beroende på storlek på kärl och volym av vätska så kommer vattnet expandera vid uppvärmning.
Denna expansion skall nu minskas av Exp kärl.
Om allt är rätt dimensionerat så bör du inte överstiga öppningstrycket på din säkerhetsventil. Tex 1,5bar.
Du kan testa om sitt kärl är helt innan genom att trycka på nålventilen. Kommer ingen eller luft fyll på.
Kommer vatten så är det bara köpa ett nytt kärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.