Hej,

Vi bor i 1,5-planhus och har bara två sovrum på övreplanen samt finns det en stor oanvänds utrymme på överplanen under snedtaket.

Tänken är att riva den markerade vägen så att vi kan få ett extra rum. I bifogade sektionsbilden ser ni den markerad väggen med en röd pil. Jag undrar om det går att riva denna vägg utan att taket ramlar ner.

Vad tycker ni?
 
  • Sektionsritning av ett hus med en röd pil som pekar på en vägg som är tänkt att rivas för att skapa extra rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektion av 1,5-planshus med röd pil som markerar en vägg för potentiell rivning under snedtaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Den är bärande. Du måste isåfall växla av.
 
Om den är bärande vägg vad finns det för möjlighet för en extra rum utan att växla av?
 
A ayakout skrev:
Om den är bärande vägg vad finns det för möjlighet för en extra rum utan att växla av?
Svårt att säga då det inte finns några mått på ritningen?
 
Är tanken att öppna upp kattvinden för att dela av ett av sovrummen till två? För bakom själva väggen har du egentligen inte mycket utrymme pga taklutningen. Så ett nytt/till rum blir nog svårt.

Ibland går det att ta bort alla ickebärande delar från väggen för att få befintligt rum luftigare. Dock kan det bli problem om isoleringen inte är tillräcklig.
 
B Byggprojektören skrev:
Är tanken att öppna upp kattvinden för att dela av ett av sovrummen till två? För bakom själva väggen har du egentligen inte mycket utrymme pga taklutningen. Så ett nytt/till rum blir nog svårt.

Ibland går det att ta bort alla ickebärande delar från väggen för att få befintligt rum luftigare. Dock kan det bli problem om isoleringen inte är tillräcklig.
Kan dock säga att i mitt hus (med exakt samma höjder i våningsplanen) är sidovindarna närmast enorma.. mitt ~20 kvm stora sovrum skulle nog bli det dubbla (sett till golvyta) om jag öppnade upp båda sidovindarna..
 
Violina Violina skrev:
Kan dock säga att i mitt hus (med exakt samma höjder i våningsplanen) är sidovindarna närmast enorma.. mitt ~20 kvm stora sovrum skulle nog bli det dubbla (sett till golvyta) om jag öppnade upp båda sidovindarna..
Violina Violina skrev:
Kan dock säga att i mitt hus (med exakt samma höjder i våningsplanen) är sidovindarna närmast enorma.. mitt ~20 kvm stora sovrum skulle nog bli det dubbla (sett till golvyta) om jag öppnade upp båda sidovindarna..
Så må det vara men bör jag läser av denna ritningen så är utrymmer mer ett förråd än ett brukbart sovrum. Det bästa är väl om trådskaparen öppnar upp en bit och kikar in bakom för att få en bättre uppfattning. Dock så motsvarar det inte utrymmet på motsatt sida.
 
Tack för alla svar. Ja vi har redan en dörr till kattvinden men det är svinkallt där inne och som du sagt använder vi den som en förråd idagsläget.
Kattvinden är ~17 kvm vilken är ganska stort utrymme tycker vi. Nu behöver vi hitta på bra ide hur skulle vi använda detta utrymme Kanske det är bara möjligt att använda den som klädkammare.
 
Det är som sagt med största sannolikhet en bärande del som måste växlas av. Och du skriver att det är kallt på kattvinden, så då kommer du behöva lösa isolering. Om man ändå ska ta sig an det kanske du kan bygga en takkupa? :)
 
Äntligen växlad av väggen när barnen är borta. Fick beräkning för en limträbalk av en konstruktör, monterat balken och rivat väggen när ingen bor i huset för den är blåbetong vägg.
 
  • Ouppbyggt rum under renovering med synliga bjälkar, byggmaterial, och oavslutat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat förrådsrum med trasig frigolit, kartonger och en kaffemaskinskartong. Det finns även en barnstol upphängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående renovering, tapet med rosa krabbor, öppet golv med synlig isolering och kablar, byggbråte, oavslutat arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.