Hej! djag hör ett knäppande ett ljud som kommer till och från ifrån mitt sovrum i mitt hus som är byggt - 78. Sovrummet är på markplan och källare med tvättstuga ligger under. Jag har nyligen flyttat in i huset och kan lokalisera att ljudet antigen kommer från golvet eller väggen intill vägen sitter även ett element men ljudet kommer inte ifrån det låter mer som att det är ifrån väggen och att det blir ett litet duns i golvet i samband. Jag undrar vad detta kan bero på rör som exponerar pga väder? Ska tilläggas att det är bergvärme också är orolig att det ska vara någon sättning skada som håller på att expandera vad kan det vara??
 
Huset har nog satt sig på röven ordentligt sedan 1978! Trähus?
 
Kan vara elementenrören som rör sig lite med temperaturväxlingarna i radiatorsystemet. Har liknande problem här hemma. Det börjar knäppa vid det ena elementet i vardagsrummet strax efter att värmepumpen har dragit igång och börjat köra värme.
 
Troligtvis ett rör till värmesystemet.
 
Gissar också på elementrör.
När jag var ung, nybliven, husägare vaknade jag varje morgon av att det lät som det droppade i golvbjälklaget i sovrummet. Total panik såklart och låg med örat mot golvet i kalsongerna.
Imsåg att en droppe omöjligt kan höras genom golvet.
Var när solen började gå upp på utegivaren så elementen fick kallarr vatten.
 
Hej tack för svar! Vart faktiskt nere i kalsonger och lyssnade på golven jag med det låter mer som ett poff ljud låter som det är värmerören och det får iaf mig att sova lite bättre nu får hoppas värmen snart är här så man slipper uppvärmningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.