Hej,

Har bilat ur och grävt ur källargolvet till underkant ytterväggs betongsula.

Då jag bara har ca 20cm att bygga på till överkant färdig betong, så har jag tänkt använda isodrän/podrän/optidrain eller liknande som isolering samt kapillärbrytande ovanför ett lager med 8-16 makadam för utjämning.

Jag kommer inte gjuta in golvvärme utan installera mekaniskt ventilerat golv ovan betongplattan. Men vill ända ha in lite isolering

När jag kollat runt på forumet och googlat så verkar det vara Isodrän skivor med 70kpa som ska använda s under en betongplatta, detta verkar dock vara snudd på omöjligt att få tag på.

Någon som vet om det måste vara 70kpa eller funkar någon annan variant också?



Om jag istället använder optidrain eller podrän skivor vilken klassning ska då användas?

Utrymmet kommer användas som bo yta så inga direkta tyngder kommer belasta golvet.(mer än betongen)

Behöver makadamet som kommer ligga under skivorna packas?
 
C corre skrev:
Jag tror du kan använda vilken skiva som, eftersom du har betongsyllar under väggarna som är lastbärande. Golvet ska bara bära sig själv.

Jag gjorde ett likande jobb förra året och använde på rekommendation från grossisten Isodrän 60Kpa
[länk]

Klassningen är den samma oavsett leverantör.
Tack, lite svårt att få tag i dom skivorna som privatperson verkar det som.
 
S Simmeman skrev:
Tack, lite svårt att få tag i dom skivorna som privatperson verkar det som.
Du kan köpa Pordrän (samma sak, annan tillverkare) på ByggMax eller ByggHemma. Eller Isodrän med lite högre hållfasthet på Bauhaus.
 
Jag har just gjort detta för andra gången här hemma. Några synpunkter från det:

1. Lägg i gv-rör. Det är skitjobbigt att ångra sig senare. Varför ska du ha ett mekaniskt ventilerat golv ovanpå betongen när du gör dig besväret att gräva ur?

2. När jag gjorde första halvan av huset använde jag 60kpa-skivan från isodrän. Nu 15 år senare tog jag en ny kontakt och de insisterade på att 95kpa var mer rätt. Nu har det ju bevisligen fungerat med 60kpa men ska du ha någon bärande vägg på golvet är det antagligen en dålig ide. Jag velade lite men kände sedan att det var en rätt liten prisskillnad upp till 95kpa så jag körde på den och köpte direkt fråm MDT (markvaruhuset).

3. Tryckklassningen är samma oavsett vilket fabrikat på skivan du ska använda.

4. 8-16 under isoleringen använde även jag för avjämning. Det var knöligt på de ställen där man inte hade 4-5cm att fylla upp. Har du mindre än så under skivorna ner mot noll är det bättre att ta någon finare fraktion. Det ligger lite mer still om du kör över med en liten padda, men generellt är det svårt att packa 8-16.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du kan köpa Pordrän (samma sak, annan tillverkare) på ByggMax eller ByggHemma. Eller Isodrän med lite högre hållfasthet på Bauhaus.
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har just gjort detta för andra gången här hemma. Några synpunkter från det:

1. Lägg i gv-rör. Det är skitjobbigt att ångra sig senare. Varför ska du ha ett mekaniskt ventilerat golv ovanpå betongen när du gör dig besväret att gräva ur?

2. När jag gjorde första halvan av huset använde jag 60kpa-skivan från isodrän. Nu 15 år senare tog jag en ny kontakt och de insisterade på att 95kpa var mer rätt. Nu har det ju bevisligen fungerat med 60kpa men ska du ha någon bärande vägg på golvet är det antagligen en dålig ide. Jag velade lite men kände sedan att det var en rätt liten prisskillnad upp till 95kpa så jag körde på den och köpte direkt fråm MDT (markvaruhuset).

3. Tryckklassningen är samma oavsett vilket fabrikat på skivan du ska använda.

4. 8-16 under isoleringen använde även jag för avjämning. Det var knöligt på de ställen där man inte hade 4-5cm att fylla upp. Har du mindre än så under skivorna ner mot noll är det bättre att ta någon finare fraktion. Det ligger lite mer still om du kör över med en liten padda, men generellt är det svårt att packa 8-16.
Tack för svar. Anledningen att jag inte kör golvvärme är pga att jag bara får in 10cm isodrän som isolering i golvet.

Har jag fattat rätt att ju högre KPA högre hållfasthet?
 
S Simmeman skrev:
Har jag fattat rätt att ju högre KPA högre hållfasthet?
Japp
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
S Simmeman skrev:
Anledningen att jag inte kör golvvärme är pga att jag bara får in 10cm isodrän som isolering i golvet.
Är det verkligen ett bra skäl till det? Det finns ju många gv system för oisolerade plattor med mindre isolering, tänker på tex Floore.

Även om mer är bättre tror jag 10cm kommer fungera rätt bra....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen ett bra skäl till det? Det finns ju många gv system för oisolerade plattor med mindre isolering, tänker på tex Floore.

Även om mer är bättre tror jag 10cm kommer fungera rätt bra....
Ja, ett par tusenlappar för en GV-slang kan det vara värt. Märker man att man tycker det blir för dyr uppvärmning ändå, är det ju bara att strypa slingan.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
S Simmeman skrev:
Tack, lite svårt att få tag i dom skivorna som privatperson verkar det som.
Var bor du? Det finns som andra nämner på de flesta byggvaruhus, lite dyrare. Annars finns det lokala distributörer av avlopp och cellplast på de flesta ortar, kanske inte webbshop och drivein men nog säljer de till privatpersoner i de flesta fallen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen ett bra skäl till det? Det finns ju många gv system för oisolerade plattor med mindre isolering, tänker på tex Floore.

Även om mer är bättre tror jag 10cm kommer fungera rätt bra....
Vet inte om det är ett bra skäl till det. Det är allt om omvänd fuktvandring man läser om man har för lite isolering som gjort att vi funderat på mekaniskt ventilerat istället.

Gv är det som vi hade som val från början innan vi började att gräva. Vi har dessutom bergvärme..

Då bygghöjden är begränsad så vill vi helst gjuta in gv rören isåfall.

Är det någon som har erfarenhet med golvvärme i källare med 10cm isolering från isodrän/podrän skiva ?
 
C corre skrev:
Var bor du? Det finns som andra nämner på de flesta byggvaruhus, lite dyrare. Annars finns det lokala distributörer av avlopp och cellplast på de flesta ortar, kanske inte webbshop och drivein men nog säljer de till privatpersoner i de flesta fallen.
Trodde att ju lägre kpa högre hållfastighet.. men det visade sig vara tvärtom... Nu är det inga problem att hitta skivor.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
S Simmeman skrev:
Trodde att ju lägre kpa högre hållfastighet.. men det visade sig vara tvärtom... Nu är det inga problem att hitta skivor.
Ja, det är lätt att blanda ihop saker ibland. Lägre lambda-värde betyder ju HÖGRE isoleringsförmåga, till exempel...
 
Vad är det som hindrar dig att lägga 20cm isolering? Vilken takhöjd siktar du på?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det som hindrar dig att lägga 20cm isolering? Vilken takhöjd siktar du på?
210-220
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.