P Peter_Ker skrev:
Ibland plogar man igen trottoarer och då ska fastighetsägaren sanda ute på gatan åt gående
Det borde väl inte vara ok efter vad jag läst. Tror det finns ett rättsfall för det med. Hade anledning att rota i den här frågan för nån månad sedan och hittade en del info ... nu måste jag försöka leta upp den och länka.

Edit: Hittade källan för mycket av det jag skrivit. Ett cirkulär från SKR.
https://skr.se/tjanster/merfranskr/...8/alaggandeomgangbanerenhallningmm.25863.html
 
"Rensa ogräs och mossa på gångytan utanför din fastighet och kom ihåg att ta bort frön och frökapslar också." :D (egen understrykning).
 
  • Haha
  • Gilla
Thomas' och 5 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Säger inte emot, men kommunen kan alltså bestämma att någon annan har ansvar för underhåll av deras mark.
Varför gör man inte samma sak med gräsplättar som angränsar till någon annans mark, dvs att man är tvungen att klippa gräset.
Jag körde gräsklippare på entreprenad åt kommunen för ca 12år sen. Då skulle vi hålla oss en meter från staket och häckar på angränsande tomter. Det var fastighetsägarens ansvar att klippa den sista metern. Nu försökte vi ju att komma närmare men vissa (framför allt äldre villaägare) ville att man i princip skulle köra med grästrimmern under deras staket.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Jag lånar tråden för en annan fråga på liknande tema:

Jag har en vägsnutt på min tomt som min granne har servitut på att köra (enda vägen in/ut för grannen). Har jag skyldighet att skotta och sanda den vägsnutten eller kan jag bara strunta i den och istället ge grannen tillåtelse att skotta och sanda om hen vill det..? En jobbig granne så jag tänkte kolla upp vad som gäller innan hen kommer och klagar...
 
P Peter_Ker skrev:
Det är bedrövligt hur många det är som skiter i att skotta framför brevlådan så brevbäraren måste kliva ur bilen vid varje låda.
Har ni brevlådorna vid husen? Det får inte vi som bor på landet ha. Här är samlingar med brevlådor så jag har 500 m till min brevlåda.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Det här gäller i Umeå kommun:
"Du som är fastighetsägare ska se till att gångbanan vid ditt hus är säker och halkfri. Som fastighetsägare ansvarar du för gångbanor och trottoarer fram till dess att kommunen börjar använda dem som snöupplag. Då övergår ansvaret till kommunen."
Att ansvaret en kort bit in på vintern övergår till kommunen händer varje år.
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
J Jo9999 skrev:
Feltänk från början. Hur kan man ens komma på tanken att tvinga enskilda kommuninvånare att sköta de gemensamma uppgifterna? Självklart skall kommunen skotta trottoarerna! Nästa logiska steg är annars att välja ut några kommuninvånare till att sopa stadens torg…
Och parker och städa allmänna toaletter samt betala planteringar ja det är mkt de kan tvinga folk till tydligen. Glad att jag bor på ren landsbygd.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
J J00 skrev:
Jag har en vägsnutt på min tomt som min granne har servitut på att köra (enda vägen in/ut för grannen). Har jag skyldighet att skotta och sanda den vägsnutten eller kan jag bara strunta i den och istället ge grannen tillåtelse att skotta och sanda om hen vill det..? En jobbig granne så jag tänkte kolla upp vad som gäller innan hen kommer och klagar...
Nej, du har ingen skyldighet att skotta eller sanda. En av servitut belastad fastighet kan aldrig åläggas att ansvara för drift - dit hör snöröjning och halkbekämpning.
 
  • Gilla
pewe3935 och 1 till
  • Laddar…
H Huruvida skrev:
Nej, du har ingen skyldighet att skotta eller sanda. En av servitut belastad fastighet kan aldrig åläggas att ansvara för drift - dit hör snöröjning och halkbekämpning.
Tack för snabbt och fördelaktigt svar
 
T
Vad är där detta för skitkommun?

Självklart ska kommunal mark skötas av kommunen, all ilska över detta ska riktas mot kommunen som inte sköter sin egen bakgård.
 
  • Gilla
Thomas' och 5 till
  • Laddar…
Många trottoarer används som snöupplag. Om det t.ex. finns trottoarer på båda sidor och den ena plogas, då är troligtvis den andra sidan tagen i anspråk av kommunen som snöupplag.
 
Claes Sörmland
J Jo9999 skrev:
Feltänk från början. Hur kan man ens komma på tanken att tvinga enskilda kommuninvånare att sköta de gemensamma uppgifterna? Självklart skall kommunen skotta trottoarerna! Nästa logiska steg är annars att välja ut några kommuninvånare till att sopa stadens torg…
Ja det är lite lustigt men har som sagt historisk bakgrund. Från början skötte ju kommunerna ute i landet mest äldrevården och det mesta sköttes privat. Sen ökade den kommunala sektors åtaganden vilket kulminerade i 70-talets storkommunsreform och de kommuner som vi känner igen idag uppstod.

Förr var det ju dessutom enklare att snabbt och billigt få hjälp att röja snö eller plocka skräp. Det vara bara att kalla in stadens fattigaste och utslagna män som fanns där i form av arbetstimmar som kunde köpas (svart). De kom med skyffel i handen. Men det dog ju ut och sedan dess fungerar inte städernas snöröjning. Men det var ju inget värdigt system.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Säger inte emot, men kommunen kan alltså bestämma att någon annan har ansvar för underhåll av deras mark.
Varför gör man inte samma sak med gräsplättar som angränsar till någon annans mark, dvs att man är tvungen att klippa gräset.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/renhallningslag-1979596_sfs-1979-596
"Kommunen kan ålägga en fastighetsinnehavare (...) i fråga om gångbana eller något annat utrymme utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken."
Det gäller alltså bara för gångbana eller motsvarande.
 
  • Gilla
Happypandahs
  • Laddar…
Kommuner som belutar tvinga människor att jobba gratis för deras räkning på kommunens mark, är inte det slaveri? Borde prövas mot någon EU lagstiftning. Jag tror inte kommunens regelverk håller den prövningen.
 
  • Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
A avendere skrev:
Exakt! Det tog 21 inlägg innan någon konstaterade det uppenbara. Har själv trottoar som jag ska sköta, det är ju väldigt lätt när/om man är bortrest 2 veckor över Jul...

Skottar naturligtvis när jag är hemma, men annars får man förlita sig på snälla grannar.. idiotiskt system! Dessutom har jag en granne som är bra över 90 med hörntomt (lång trottoar), den åker jag också på att skotta då jag inte vill riskera att han får en hjärtattack (under protest, han VILL skotta själv =) )
Jag kan väl skotta och städa både trottoar och torg om jag slipper betala skatt samt får bygga och anlägga på den del av min tomt som de gjort till prickmark...
 
  • Gilla
widde1 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.