Tjena
Har ett äldre hus utan jordfelsbrytare. Har en central till typ bodelen och en till garaget. Båda har hopkopplad jord och nollskena.
Nu jag har byggt en liten snickarebod och dragit ut/grävt ner 5x2.5mm2 från garaget. Har monterat en liten modern undercentral med jfb. Uppsäkrat till 10a.
Hur kopplar jag in korrekt i detta fall?
Kopplar jag bara in 3faser och jord in i nya centralen?
Sätter jag ihop jord och nolla från matningen till jord i nya centralen.....
Är tacksam för svar
Trevlig helg
(Är medveten om vad man får och inte får göra som EJ behörig men är intresserad försöker lära mig så mycket som möjligt)
 
Ja, detta är något man måste ha 100% koll på.

Vi behöver börja med fasledarna. Hur har du tänkt koppla in dem? 2.5 mm² innebär att kabeln kräver en säkring på max 16 A. Hur stor är din mätarsäkring, och hur sannolikt är det att du kommer att säkra upp?

Normalt vill man ha parallella huvudcentraler så att din snickarcentral ligger direkt under mätarskåpet och därmed inte blir beroende av huset (inte mer än att kabeln kanske kopplas in där). Men en 2.5 mm² ledning bör man nog vara försiktig med att koppla in direkt på huvudledningen (före HB i husets central), så du bör därmed koppla in den som en vanlig gruppledning. Du får då en undercentral i snickarboden.

Det innebär att även utgående N och PE till snickarboden ska kopplas in som en vanlig grupp, faserna från säkringarna, PE från PE-plinten och N från N-plinten.

När du senare byter elcentral i huset till en modern så får du möjlighet att lägga snickarbodens central utanför husets grupper och dess JFB, fortfarande avsäkrad med 16 A. Det som gäller är att fasledare och N-ledare i din kabel kopplas in på samma sida om HB och JFB. Man måste undvika situationer där enbart N bryts av olika brytare och skydd.

I samtliga fall handlar det i ditt fall om en TN-S-ledning till snickarboden, separata PE- och N-ledare. I snickarbodens elcentral ansluts där PE till PE-plinten och N direkt till JFBns inkommande N-terminal.
P Pål Barnett skrev:
Kopplar jag bara in 3faser och jord in i nya centralen?
Nej, din kabel är för klen för TN-C och för klen för att kopplas in direkt på huvudledningen.
P Pål Barnett skrev:
Sätter jag ihop jord och nolla från matningen till jord i nya centralen.....
Nej för helvete!
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej för helvete!
:heart:
 
  • Haha
  • Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
Känns lite som att 5 x 2,5 mm2 är för klen kabel till en undercentral??

Eller har jag fel stilberg?
 
hej, Lösningen känns svajig. Skulle nog köra grön/gul till undercentral och börja om med att splitta upp den i JFB till PE+N samt skita i blåa nollan
 
Det är inga problem med att använda 5G2.5 mm² som huvudledning förutsatt att den är korrekt dimensionerad. Jag ser nu att längden mellan garage och snickarbod är okänd. Det blir inte svajigt på något sätt.

H håbbe1961 skrev:
hej, Lösningen känns svajig. Skulle nog köra grön/gul till undercentral och börja om med att splitta upp den i JFB till PE+N samt skita i blåa nollan
Denna lösning är dock gravt felaktig.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, detta är något man måste ha 100% koll på.

Vi behöver börja med fasledarna. Hur har du tänkt koppla in dem? 2.5 mm² innebär att kabeln kräver en säkring på max 16 A. Hur stor är din mätarsäkring, och hur sannolikt är det att du kommer att säkra upp?

Normalt vill man ha parallella huvudcentraler så att din snickarcentral ligger direkt under mätarskåpet och därmed inte blir beroende av huset (inte mer än att kabeln kanske kopplas in där). Men en 2.5 mm² ledning bör man nog vara försiktig med att koppla in direkt på huvudledningen (före HB i husets central), så du bör därmed koppla in den som en vanlig gruppledning. Du får då en undercentral i snickarboden.

Det innebär att även utgående N och PE till snickarboden ska kopplas in som en vanlig grupp, faserna från säkringarna, PE från PE-plinten och N från N-plinten.

När du senare byter elcentral i huset till en modern så får du möjlighet att lägga snickarbodens central utanför husets grupper och dess JFB, fortfarande avsäkrad med 16 A. Det som gäller är att fasledare och N-ledare i din kabel kopplas in på samma sida om HB och JFB. Man måste undvika situationer där enbart N bryts av olika brytare och skydd.

I samtliga fall handlar det i ditt fall om en TN-S-ledning till snickarboden, separata PE- och N-ledare. I snickarbodens elcentral ansluts där PE till PE-plinten och N direkt till JFBns inkommande N-terminal.

Nej, din kabel är för klen för TN-C och för klen för att kopplas in direkt på huvudledningen.

Nej för helvete!
Min huvudsäkrning till hels huset är bara 16A. Har 15m till snickarebod. Jag kommer ej behöva mer än 10A/fas i Boden. Har en grupp med lediga 10A faser i garaget och har kopplat in boden dit. Problemet jag har är när jag kopplat in boden så fungerar det inte med jfb eftersom jag matar från garaget som har gemensam Jord/Nolla.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inga problem med att använda 5G2.5 mm² som huvudledning förutsatt att den är korrekt dimensionerad. Jag ser nu att längden mellan garage och snickarbod är okänd. Det blir inte svajigt på något sätt.


Denna lösning är dock gravt felaktig.
Har 15m till boden och behöver ej mer än 10a/fas så jag tror 2,5mm2 är tillräckligt.
Hade en ledig 10A grupp i garaget där jag kopplat in boden. Det blir ju problem med jfb i boden eftersom matning från garaget har gemensam jord/nolla
 
Men då räcker det med ett kombiuttag i Boden 400 volt / 230 volt avsäkrat 16 A i garaget och ingen undercentral i Boden då kabeln dit ska vara minst 6 mm2
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men då räcker det med ett kombiuttag i Boden 400 volt / 230 volt avsäkrat 16 A i garaget och ingen undercentral i Boden då kabeln dit ska vara minst 6 mm2
Då är det helt regelvidrigt att sätta dit central utan jfb för att slippa 6mm2...? Är ju lite rädd att någon redan satt upp central, lampor och uttag:rolleyes:
 
  • Elcentral utan jordfelsbrytare monterad på trävägg i ett förrådsutrymme med LED-ljus och synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Violina
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
hej, Lösningen känns svajig. Skulle nog köra grön/gul till undercentral och börja om med att splitta upp den i JFB till PE+N samt skita i blåa nollan
Jag gjorde det vid test och satte 3fas handske utan blå på kabeln och plugga in garaget.... var osäker på om det var rätt.... vet inte 100% vad detta kan ev orsaka så kändes inte bra
 
Det är inga problem med en 2.5 mm² huvudledning, bara den är utförd som TN-S.
Troligen heller inga problem dimensioneringsmässigt med längden och 16 A.

P Pål Barnett skrev:
Problemet jag har är när jag kopplat in boden så fungerar det inte med jfb eftersom jag matar från garaget som har gemensam Jord/Nolla.
Först och främst har du ingen "gemensam nolla" i din ledning, du har separata ledare för PE och N.
Den ska vara inkopplad i garagets central så som jag skrev ovan (där jag blandade ihop garaget med huset).
Inget av detta har egentligen betydelse för JFBn i snickarboden. Det är inga problem att få den att fungera.
Du måste ha stenkoll på detta innan du kopplar in någonting.

Denna bild visar principen för inkoppling i garaget. Din kabel till snickarboden är "grupp 1", dvs den kopplas in på samma sätt som grupp 2 och 3.

El-installationsschema som visar TN-C och TN-S system med huvudledning, säkringar och fördelningsskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


N-ledaren i din kabel tas från N-plinten som är den plint som används för nollor i garaget.

Centralen i garaget matas alltså med TN-C. Ledningen till snickarboden är TN-S. Du måste ha stenkoll på dessa begrepp och vad de innebär. Efter att PEN delats upp i N och PE så får de aldrig kopplas ihop igen.

Denna bild visar principen för inkoppling av din huvudledning i snickarbodens central.

Schematisk bild av en TN-S elektrisk installation med huvud- och grupp ledningar, inklusive säkringar och jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ser du att PE-ledaren kopplas till PE-plinten och N-ledaren direkt till JFBn.

Plinten N3 är för nollor i gruppledningar efter JFBn i snickarboden.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inga problem med en 2.5 mm² huvudledning, bara den är utförd som TN-S.
Troligen heller inga problem dimensioneringsmässigt med längden och 16 A.


Först och främst har du ingen "gemensam nolla" i din ledning, du har separata ledare för PE och N.
Den ska vara inkopplad i garagets central så som jag skrev ovan (där jag blandade ihop garaget med huset).
Inget av detta har egentligen betydelse för JFBn i snickarboden. Det är inga problem att få den att fungera.
Du måste ha stenkoll på detta innan du kopplar in någonting.

Denna bild visar principen för inkoppling i garaget. Din kabel till snickarboden är "grupp 1", dvs den kopplas in på samma sätt som grupp 2 och 3.

[bild]

N-ledaren i din kabel tas från N-plinten som är den plint som används för nollor i garaget.

Centralen i garaget matas alltså med TN-C. Ledningen till snickarboden är TN-S. Du måste ha stenkoll på dessa begrepp och vad de innebär. Efter att PEN delats upp i N och PE så får de aldrig kopplas ihop igen.

Denna bild visar principen för inkoppling av din huvudledning i snickarbodens central.

[bild]

Där ser du att PE-ledaren kopplas till PE-plinten och N-ledaren direkt till JFBn.

Plinten N3 är för nollor i gruppledningar efter JFBn i snickarboden.
Ok ska lusläsa och säkerställa att jag förstår.
Som jag fattar det nu (innan lusläsning) så är mitt fel att jag att satt matningens nolla till nollplinten istället för direkt i jfb.... Dock låter det som det går att lösa utan att jag behöver lägga två dagar till på att handgräva ner ny kabel. Blev lite tårögd där ett tag. Tack för engagemanget
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
E
P Pål Barnett skrev:
Ok ska lusläsa och säkerställa att jag förstår.
Som jag fattar det nu (innan lusläsning) så är mitt fel att jag att satt matningens nolla till nollplinten istället för direkt i jfb.... Dock låter det som det går att lösa utan att jag behöver lägga två dagar till på att handgräva ner ny kabel. Blev lite tårögd där ett tag. Tack för engagemanget
Det låter inte fel generellt, den nollskenan utgör då dina oskyddade gruppers Neutralledare, därifrån via jordfelsbrytare till en annan nollskenan som utgör dina skyddade gruppers neutralledarskena.

Direkt till jordfelsbrytare går också, försäkra bara bra kontakt då det är väldigt känsligt med solida 2,5mm2.
 
Det är nog få centraler som har en nollplint som ligger utanför JFBn. TS säger "nollplinten" vilket inte kan tolkas på annat sätt än den enda nollplint som finns i centralen och som är inkopplad efter JFBn.

JFBer har heller inga som helst problem att ansluta en 2.5 mm² ledare, solida eller flerkardeliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.