Jag har ett LK-golvärmesystem och undrar hur man avluftar det.
Jag misstänker att jag har luft i (minst) en slinga.
Värmen på golvet i ett badrum har försämrats trost att termostaten och därmed ställdonet står på fullt. Samma temperaturkurva också.
Har även testat att öka temperaturen kretsen men utan resultat.
Det enda som gav resultat var när jag ökade flödet i den kretsen. Ställde jag sedan tillbaka till det flödet som var innan så blir det svalt/kallt igen.
Tycker för övrigt att returen från det rummet är mycket svalare än tilloppet.

Jag misstänker luft men vet inte hur det går till när man avluftar.
Det sitter två avluftningsnipplar på fördelare (vid till & retur). Jag har även avstängningsventiler vid både till och retur.
Värmning sker via fjärrvärme och cirkulationspumpen sitter förstås i fjärrvärmecentralen.

Tony
 
Se mitt inlägg i "Vattenburen golvvärme som inte värmer..." sen finns det säkert instruktioner på nätet för LK. Annars Wirsbo, är samma princip
 
Men att ställa sig å spola vatten genom ett annars fungerande system verkar inte riktigt vettigt. Att spola vatten är en utmärkt början, men man får ju inte ut all luft. Vattnet man spolar runt innehåller också en hel del luft som måste bort.

Använd luftnipplarna du har, i första hand på framledningen. Stäng manuellt alla slingor utom den du vill avlufta för att öka genomströmningen i den slinga som har luft. Vid behov, fyll på vatten i systemet. Ibland funkar det att köra pumpen på hög hastighet ett tag, ibland är det bättre att stänga av pumparna helt och låta vattnet bubbla fram av sig självt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.