Vi har beslutsångest deluxe om vi ska göra något åt planlösningen i vårt nytillträdda 1,5 plans hus med källare. Kök, badrum, ytskikt ska ändå göras så det är nu planlösningsändringar måste göras, om det ska göras. Det här är ett "mellanlandningshus" för oss, vill egentligen ut på landet. Så alla beslut tas med tanke på vad som förhoppningsvis tilltalar flest spekulanter/genererar det högsta försäljningspriset den dagen vi säljer igen.

Huset är 96 kvm boyta, 75 kvm biyta. Det är idag badrum, kök, matrum och vardagsrum på entréplan. På övervåningen finns 2 sovrum och en toalett. I källaren finns gillestuga/kan användas som sovrum, tvättstuga och pannrum. Lägger in bilder på planlösningen nedan, och även köket så som det är upplagt idag.

Väljer mellan 3 alternativ:

- Behålla rummen så som de är. Fördelar; budgetvänligt, entréplan är sociala ytor och sovrummen är uppe. Nackdelar; endast 2 sovrum.

- Slå igen en av öppningarna till matrummet och göra till sovrum. Fördelar; 3 sovrum. Nackdelar; Matplatsen i köket som egentligen passar bäst som frukosthörna blir den enda matplatsen. Utgången till trädäcket blir via sovrummet.

- Flytta köket till matrummet och göra sovrum av köket. Fördelar: 3 sovrum. Nackdelar: Dyraste och mest tidskrävande alternativet. Blir kanske svårt att få in en matplats i nya köket också.

Tankar? Andra förslag? Alla åsikter mottages tacksamt. Kommentera gärna även om ni hade behållit båda dörrarna till toaletten på övervåningen eller inte:rofl:

Svartvit ritning av en planlösning med kök, vardagsrum, badrum och ytterligare rum på entréplan i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över övre plan i hus med två sovrum, hall, trappa och toalett, med reservation för avvikelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus med kök, vardagsrum, matrum och planerad förändring av planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det blir svårt för er att göra någon billig lösning som förändrar huset såpass mycket att det vid en försäljning ökar värdet enormt. Det finns klara begränsningar i och med att ytan inte är större i huset. Genom att göra ett av rummen på entréplan till sovrum blir det väldigt lite gemensamma ytor. Någon som köper ett hus och har behov av flera sovrum förväntar sig att även kök/matrum/vardagsrum ska vara proportionerligt anpassat.

En tillbyggnad skulle kunna skapa ett mervärde, men om det lönar sig beror på var du bor. Standarden i övriga huset bör vara rätt hög också.

Om du vill lägga lite pengar och göra huset attraktivt vid försäljning kan det vara idé att göra gillestugan inbjudande så att den framstår som ett naturligt sovrum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Jag tror det blir svårt för er att göra någon billig lösning som förändrar huset såpass mycket att det vid en försäljning ökar värdet enormt. Det finns klara begränsningar i och med att ytan inte är större i huset. Genom att göra ett av rummen på entréplan till sovrum blir det väldigt lite gemensamma ytor. Någon som köper ett hus och har behov av flera sovrum förväntar sig att även kök/matrum/vardagsrum ska vara proportionerligt anpassat.

En tillbyggnad skulle kunna skapa ett mervärde, men om det lönar sig beror på var du bor. Standarden i övriga huset bör vara rätt hög också.

Om du vill lägga lite pengar och göra huset attraktivt vid försäljning kan det vara idé att göra gillestugan inbjudande så att den framstår som ett naturligt sovrum.
Tack för ditt svar! Jag håller med om att de sociala ytorna blir för små i förhållande till 3 sovrum om man ska försöka klämma in ett på entréplan. Jag kanske romantiserar men jag tänker att ett hus med fina umgängesytor på bottenvåning och 2 sovrum på övervåningen ända kan tilltala både unga par som köper sitt första hus och de med utflugna barn, med källarsovrummet som en bonus till ett tonårsbarn kanske. Vi är inte ute efter någon jättevinst men vill gärna ha tillbaka investeringen i alla fall, värmesystemet ska bytas och som sagt kök, badrum som är original -53 samt ytskikten.
 
N niyuley skrev:
Tack för ditt svar! Jag håller med om att de sociala ytorna blir för små i förhållande till 3 sovrum om man ska försöka klämma in ett på entréplan. Jag kanske romantiserar men jag tänker att ett hus med fina umgängesytor på bottenvåning och 2 sovrum på övervåningen ända kan tilltala både unga par som köper sitt första hus och de med utflugna barn, med källarsovrummet som en bonus till ett tonårsbarn kanske. Vi är inte ute efter någon jättevinst men vill gärna ha tillbaka investeringen i alla fall, värmesystemet ska bytas och som sagt kök, badrum som är original -53 samt ytskikten.
Fiber och bergvärme samt rusta upp kåken samt badrum, toalett och kök höjer värdet garanterat
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Fiber och bergvärme samt rusta upp kåken samt badrum, toalett och kök höjer värdet garanterat
Gör det verkligen det, mer än kostnaden? Jag skulle säga att det beror på massor av faktorer, inte minst förstås var huset ligger och på hur mycket jobb man tänker lägga ner själv, samt hur man värderar sin tid.

Jag tycker planlösningen ser ok ut för ett hus med två sovrum, om jag inte planerade att vara kvar så skulle jag inte bekymra mig med att ändra den. Jag skulle heller inte göra några dyrare arbeten som inte var absolut nödvändiga, min uppfattning är att köpare underskattar kostnaden för renoveringar och alltså inte betalar tillräckligt mycket extra för sånt som är gjort.
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
ullet
Ska ni ändå byta köket hade jag kollat upp möjligheten att flytta köket till "matsalen" och öppna upp mot vardagsrummet för att skapa en stor sällskapsyta med kök, matplats och vardagsrum. Behöver inte bli så stora merkostnader ifall man inte behöver göra så stora omdragningar av el och vvs (tolkar det som att stammarna borde gå i närheten av skorstenen i mitten, så att koppla om för att få en ho i närheten av den borde vara ganska enkelt).

Det tror jag skulle få huset att tilltala en annan målgrupp då man får ett till sovrum på nedre plan, plus att ni kan möblera gillestugan som tv-rum för extra separat sällskapsyta.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
BirgitS
N niyuley skrev:
Tack för ditt svar! Jag håller med om att de sociala ytorna blir för små i förhållande till 3 sovrum om man ska försöka klämma in ett på entréplan. Jag kanske romantiserar men jag tänker att ett hus med fina umgängesytor på bottenvåning och 2 sovrum på övervåningen ända kan tilltala både unga par som köper sitt första hus och de med utflugna barn, med källarsovrummet som en bonus till ett tonårsbarn kanske. Vi är inte ute efter någon jättevinst men vill gärna ha tillbaka investeringen i alla fall, värmesystemet ska bytas och som sagt kök, badrum som är original -53 samt ytskikten.
Jag föreslår att du pratar med några mäklare som är insatta i den lokala marknaden för att få reda på vad som är efterfrågat i just det området och hur mycket olika åtgärder kan höja priset. I vissa områden av landet går det aldrig att få tillbaks vad man har betalat hantverkare för att göra det utan då krävs det att man själv gör allt jobb.

Kök från -53 är ju efterfrågat av vissa grupper och det verkar bli allt mer populärt.
 
Fruktsallad
Ju fler sovrum och rum där man kan stänga om sig, desto bättre. Mer än så kan jag inte uttala mig. =)

Jag har bott i ett hus som hade sån övervåning som ni har och då satte vi igen dörren till lilla sovrummet och satte en helkroppsspegel i "dörröppningen" i badrummet. Då blev det master bedroom med tillhörande badrum (mammas badrum!) och i det mindre sovrummet kom det upp skiva och isolering så vi bara kunde tapetsera över. När vi flyttade så berättade vi för nya ägarna att bakom spegeln fanns dörröppningen kvar... om de ville öppna upp igen. De ville dom inte utan satte ett skrivbord där den gamla dörren hade varit. :)
 
A
Ritning av nedervåning med markerade väggändringar för att skapa ett öppet kök-vardagsrum och flexibelt TV/sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skapa garderober i hallen. Ta bort väggar och dörr mellan kök och Rum. Flytta vägg mellan Vrum och Rum. Skapa ett öppet kök vardagsrum i vinkel. Det lilla rummet nere till vänster kan användas som tv rum och enkelt stängas om man vill ha det som sovrum eller gästrum.
När väggar är rivna lägg golv på hela nedervåningen. Bygg ny vägg mellan rum och vrum på nya golvet så att den är lätt att ta bort och återställa till ett enda stort rum.
Kolla vilka väggar som är bärande först
 
Det är en fin planlösning!
 
Jag hade inte orkat göra en totalrenoveringen i ett hus som jag inte planerar en framtid i, speciellt inte när jag precis flyttat in.

Så mycket roligare att fixa för sig själv så som man själv vill ha det, utan att fundera så mycket på framtida ev ägare.

Sen kan man ju såklart tänka om och bli flyttsugen efter ett tag, men att tänka så redan när jag flyttar in och innan renoveringen, då hade inte jag kunnat motivera allt slit som en husrenovering innebär.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Vi velar fortfarande, alla varianter har liksom både plus och minus och allting bara står och väger jämnt:thinking: Men vi har i alla fall bokat in en mäklare som jag känner och litar på att komma och titta. Hoppas på bra tips och input från honom.
 
Ni har inte för avsikt att bo där en längre period.. Å andra sidan kan det aldrig bli längre än vad man först tänkt :crysmile:

Det jag slås av är att det bara finns 2 sovrum och att man måste gå igenom sovrummen på ovanvåningen för att komma till wcn.

Där hade jag lagt fokus, att fixa till planlösningen på ovanvåningen så att den blir mer attraktiv och användbar.

Där nere hade jag övervägt om nu köket ska göras om att dela av det övre rummet till kontor/mindre sovrum. Visst, köket blir lite mindre men öppnar man upp mot "rum" så ska det nog gå att få till ett fullt funktionsdugligt kök med matplats ändå (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.