F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]

Hej, Det ser ut som en duschkabin från NORO FIXTREND.
Mvh Lennart
 
90x90 cm eller 80x80 cm ??? 80x80 är beställningsvara. kommer på en vecka. 90x90 finns i lager.
Håller på och bygger stort fritidshus med 4 duschrum på västkusten.. och just köpt 3 st 90x90 och en 80x80.

Har en rund 90x90 från Hornbach i nuvarande permanent hus sen 5-6 år tillbaka, som glider på aluminiumskenor både uppe och nere. Fördel är att inget vatten rinner ut på golvet . Du kan skrota vatten skrapan.. En annan fördel är priset 1495 kr. En tredje fördel är att det knappast blir några spänningar i glaset

Hornbach i Stockholm/kungens kurva. I Göteborg på Hisingen

/Olof
 
Hände mina föräldrar när hantverkarna monterade glasdörren i härdat glas, en rak variant, rätt tjockt glas. De reklamerade och fick en ny. Hantverkarna vägrade montera igen iom det som hände, så företaget fick skicka egna gubbar som monterade.
Har ingen bra bild men man ser iaf tjockleken när nya dörren är monterad.
Det händer tydligen emellanåt enligt företaget.
 
  • En tjock, rak glasdörr monterad i ett badrum med gröna kakelväggar och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
F flar skrev:
Tack till alla ni som har tagit er tid att komma med input på detta! Har varit lite frånvarande i tråden, blev ju en del att städa och åka till återvinningen med många kilo glaskross.

Tycker det bl.a. efter era tips verkar finnas några bra kandidater. Kan ju mejla några firmor också och se om de känner igen sina gamla dörrar. Men min sambos lösning just nu är att vi ska plocka ner även den andra dörren och tänka helt nytt. Vi har en fyraåring hemma, och kan inte låta bli att tänka på hur det skulle ha blivit om hon satt i sin lilla badbalja där mellan dörrarna. Hjälp.

Att leta reda på rätt firma är dels av det skäl som många har identifierat, dvs. hjälp att hitta passande reservdel, dels också att klaga. Visst att det kan hända, jag förstår det. Men det är ju inget som man bör acceptera rakt av att det sker, när det inte har varit någon hård smäll mot glaset eller vi annars har varit fumliga eller så. Man kan säkert tycka olika, men så tycker jag. Poängen med den kontakten är inte att få pengar.

Men som sagt, återigen stort tack för er hjälp. Om vi hittar exakt rätt modell eller gör någon annan rolig lösning, ska jag försöka komma ihåg att dela med mig av den rafflande upplösningen.

Hejsan, jag tycker det ser ut som en INR I Badrum - Vackra badrum med premium kvalitet - INR
 
BirgitS
A a_c skrev:
Det ser ut lite som våra duschväggar, våra är av märket Noro:

Ovanvåning:
[länk]

Nedanvåning:
[länk]
Våra duschdörrar från Noro är tydligt märkta med Noro på glaset.
 
C crazytok skrev:
Håller med dig! Vi tänkte/tänker också mycket på det... men samtidigt så promenerade jag rakt in i badrummet på morgonkvisten när det var släckt, så jag lyckades ta ett par steg barfota rakt in i den här glashögen och jag blev förvånad att jag inte skar mig alls. Det blev inte dom där vassa kanterna som på vanligt glas. Så jag tänkte att det inte bör vara någon större fara (om man inte får det i ögonen förstås!!) samt att risken att det ska hända igen troligen är obefintlig... Men, håller förstås med dig. En mycket obehaglig tanke oavsett!

Dock brukar grabben sällan duscha i just denna duschen då det är gästtoaletten.

Men bra att du tänkt maila och kontakta tillverkaren för det är nog bra att dom får veta det!
glaset är väl som vassast precis när det gått sönder. får det ligga nån timme blir det mindre jobbigt
 
Det har ju sagts ovan men jag, som arkitekt, fick på vidareutbilding (krav på arkitekter i vissa länder) varningen att härdat glas sprängs av temperaturskillnader. Då gällde diskussionen skjutpartier och framförallt kombinationen skjutparti, eller fast glasparti till golv, med nedsänkta radiatorer/konvektorer. Temperaturskillnaden mellan varm insida och kall utsida kunde leda till spänningar i glaset med explosion som följd. Kommer jag i håg rätt så var det därför extra viktigt med riktigt bra u-värde eller laminerat glas. Klimatet är i det landet betydligt mildare än i sverige så risken torde vara större här.

Funktionen med härdat glas är om jag kommer ihåg rätt
1. Tål mer stryk (med det viktiga udantaget vasst våld, tänk glashammare)
2. Sprängs i små bitar när det väl går sönder vilket minskar skärsåren. Stora glasskärvor kan vara dödliga.
 
Precis som så många andra har även jag upplevt en exploderad duschvägg. Jag fick en ny av tillverkaren. OM TS listar ut fabrikatet och det inte längre finns reservdelar kan en sökning på Blocket möjligen lösa det hela. Många säljer duschväggar, både nya och gamla sunkiga. För att slippa byta ut hela arrangemanget skulle kanske en begagnad dörr kunna vara en smidig lösning. Men då gäller det ju att vara säker på modell... Lycka till.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]
Det ser ut som bauhaus, hafa eller annan Kinatillverkare.
"Foten" har ju gått sönder, och då har troligen glaset kommit ner på klinkern och då skjuter den direkt. Du kan slå med hammare mitt på glaset utan att det skadas, men räcker med en liten smäll på fel ställe på ändarna så smäller det
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
C
Henrik Nordlander skrev:
Mycket som kan bidra.

Tror du verkligen att de går att reklamera en 10 år gammal glasdörr som skall gå i molekyler om något












Nej men kanske...MEN det är en produktansvarsskada d.v.s. skadebringande egenskaper hos levererad egendom. Finns ingen gräns i tid, annat än så snart som möjligt efter det skadan inträffat, när du skall anmäla det inträffade till den du tycker skall ersätta skadan o då pratar jag inte om din egen försäkring..Dessutom har du en självständig rätt att rikta ditt krav mot vem som helst i kedjan d,v,s, tillverkaren av glaset, tillverkaren av hela konstruktionen, säljaren av konstruktionen och den som monterade in densamma... finns lite mer att veta men jag stannar där....
 
O Orvar777 skrev:
Ser ut som Macron väggar?
Jag var ute för samma sak i vår tidigare dusch. Fick ny på garanti.
Inte Macro väggar
 
F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]
Liknar vår som heter Invitrea.
 
M merikan skrev:
Ser ut som en duschvägg från INR. Kan det vara en BASIC Pro Stimson? [länk]

//Peter
Nä, fel Gångjärn och profiler
 
Vår exploderade med en knall kl 4 på natten. Jag studsade ur sängen och trodde att det var bankomaten i närheten som var sprängd.
Försäkringsbolaget hittade givetvis ett undantag i villkoren som de hänvisade till.
Vi har nu vant oss vid att endast ha en duschdörr :thinking:
 
  • Ledsen
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.