Märkte igår att det droppade vatten från innertaket och såg att det rann ner från eldstadens skorstensinfästning till taket eller vad det kallas. Vi köpte huset, som är byggt 2009, i våras och tidigare ägare sa att det tidigare kommit in lite vatten men att det åtgärdats. (Det syntes nämligen lite gamla fuktfläckar i kanten till plattan som sitter mot taket).
Tak med vattenläcka: synlig fuktspår som rinner från skorstensinfästning och innertak med spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gav mig upp på taket direkt och konstaterade att det låg lite snö som töade som kunde vara orsaken men hittade ingen defekt på kåpan eller någon misstanke om var det kunnat rinna in. Idag hade jag en plåtslagare här för att titta men han tyckte allt såg OK ut på taket men sa samtidigt att vatten kan ta sig in på alla möjliga sätt. Hur som helst ska han komma och lägga en extra fog på ett ställe men trodde dock inte det var det som var problemet.
Metallskorsten som går genom ett snötäckt tak med en synlig tätning och smält snö runt infästningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när jag själv undersökt inifrån undrar jag dels vad den svarta "palstduken, manschett, damask" (vet inte vad det kan tänkas att kallas) är för något? I den låg det lite vatten i som åkte ner när jag vek ner den. Sen har jag konstaterat att isoleringen runt skorstenen bara är fuktig närmast kameran och ca 5 cm upp. Längre upp är det nämligen tort! Detta får mig att undra om det kanske inte är något takläckage utan att det istället är kondens som samlats och att det bara var slumpen att det just denna dag låg snö på taket (är aldrig snö här...)? Det läcker ju inte in när det regnar. Hade det kommit uppifrån borde isoleringen varit blöt längre upp..?
Innertak med vattenskador runt skorsten och svart manschett med synliga droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand lyfter svart plastfolie nära isolering och fuktfläckar vid innertak nära skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldstadens skorstensinfästning med synlig isolering och svart plastduk som ser fuktig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som lyfter svart duk vid skorsten med synliga vattenskador på innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår att det är svårt att bara se bilder och text men vore tacksam om någon framförallt kan säga att det förmodligen är kondens (hur vanligt är det?) eller inte. Och hur kan jag göra för att lösa det i så fall?
 
Nu när jag funderat ytterligare så måste väl ändå den svarta gummimanschetten vara del av ångspärren? Dvs att den skall överlappa med plasten som är runt om hålet mellan innertak och isolering och inte vara uppvikt runt isoleringen runt skorstenen..
 
Tomture61
Hur är ditt hus konstruerat , med eller utan plast i tak / ytterväggar ?
När jag monterade den svarta gummiduken som sitter runt rökröret så tejpade jag den med åldersbeständig tejp mot diffspärren .
 
Det är plast mellan innertak och isolering men är uppskuren där det fyrkantiga hålet är, så den går ungefär kant i kant med hålet. Så ska försöka få det tätt på något sätt (blir nog svårt att komma åt och tejpa gummimanschetten bra mot plasten runt om hela)

Tror du detta kan vara orsak till vattnet som kom ner? Att det är har samlat på sig kondensvatten i ovanpå manschetten som mest var upptryckt lite tillknycklat.

Så här är min takkosntruktion tror jag och liknande skorstensrör.
Diagram som visar genomföring av skorsten genom brännbart bjälklag och kondensskydd för att förhindra kondensering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som den översta bilden men är ganska tror jag har helisolerande skorsten..
 
Tomture61
Om ditt hus har ångspärr i alla ytterväggar / tak så får du ett läckage vid skorstenen med fuktig luft .
Antar att du också har mekanisk ventilation .
Montaget av skorstenen är ej bra utfört , gips skivan runt skorsten bör tas bort . Plasten (ångspärren) bör repareras för att komma närmare skorstensröret , beakta dock min. avståndet till skorstenen .
 
Tycker även att plåten runt skorstenen utvändigt ser väldigt liten ut?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om ditt hus har ångspärr i alla ytterväggar / tak så får du ett läckage vid skorstenen med fuktig luft .
Antar att du också har mekanisk ventilation .
Montaget av skorstenen är ej bra utfört , gips skivan runt skorsten bör tas bort . Plasten (ångspärren) bör repareras för att komma närmare skorstensröret , beakta dock min. avståndet till skorstenen .
Stämmer. Ok, gipsskivan är ju innertaket så den går väl inte ta bort? Är 10cm från skorsten på alla sidor. Japp, minavståndet är väl 5cm om jag förstått rätt så är nästan där och det är därför den brandsäkra gummimanschetten finns där som överlapp om jag förstått allt rätt nu.
 
Violina Violina skrev:
Tycker även att plåten runt skorstenen utvändigt ser väldigt liten ut?
Ok. Inget plåtslagarn anmärkte på nu så låter den vara än så länge.
 
M Marlin11 skrev:
Ok. Inget plåtslagarn anmärkte på nu så låter den vara än så länge.
Tror den ser mindre ut på bilden än i verkligheten :)
 
Tomture61
M Marlin11 skrev:
Stämmer. Ok, gipsskivan är ju innertaket så den går väl inte ta bort? Är 10cm från skorsten på alla sidor. Japp, minavståndet är väl 5cm om jag förstått rätt så är nästan där och det är därför den brandsäkra gummimanschetten finns där som överlapp om jag förstått allt rätt nu.
Ta bort gips skivan för att underlätta reparationen på diffspärren , en ny gips skiva ska ju monteras efteråt .
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Får man vara lite nyfiken och fråga om/hur det löste sig? Jag har precis idag råkat ut för samma sak. Dock märkte jag att denna installation helt saknade fuktspärr runt upptaget hål, inte heller någon svart tätning runt själva skorsten utan enbart isolering väldigt dåligt lagt... Det ligger tätskikt plast på övriga ställen. Inga synliga tecken på vind/taket (inne/ute) vart det kommer ifrån men blött var de.. Kaminen installerades 2009 och jag köpte kåken 2010, först nu idag som detta märkts.
 
  • Skorsten genom tak utan fuktspärr eller tätning, synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av dåligt lagd isolering med synlig fukt och brist på fuktspärr nära ett installationsskorstenhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet område i vinden med bristfälligt lagd isolering och plastfolie som avslöjar tidigare vattenskada nära skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt lagd isolering och avsaknad av fuktspärr nära skorstensröret i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lyfte bort tegelpannorna och skorstenskåpan för att utesluta takläkage och upptäkte då att arbetet med takpappen runt genomföringen var dåligt och att vatten letade in sig där. Och när det blev för mycket så letade det ner sig till isoleringens nedersta punkt och läckte ut vid innertaket. Hade samma problem med skorstenen till spisfläkten. Nu är det åtgärdat. Så hade jag varit du hade jag börjat uppifrån, dvs taket för att utesluta eller konstatera att det är problemet.
 
  • Gilla
delta_ffs
  • Laddar…
Har det regnat eller töat mycket snö på taket? Det var då jag fick problem...
 
  • Gilla
Joacimz
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Har det regnat eller töat mycket snö på taket? Det var då jag fick problem...
Jo de var ju i fredags som det blåste och snöade en del som töade bort ganska direkt, dock så har jag 45 gradigt tak så de är nästan aldrig snö kvar på taket. Kan va så att de är en kombination av både kondens och "yttre" kanske.. Ska upp och kolla mer ordentligt på taket/skorstenen vid tillfälle. Isoleringen runt röret var i mitt tycke ganska blöt (droppade om den) så jag har rivit bort den och ska lägga dit ny samt kolla hur det ska tätas för kondensen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.