Jag har en liten gästtoa på övervåningen. Den används sällan, därför vill jag inte lägga ned så mycket pengar på den.

Jag undrar därför om det är möjligt att måla golvet och om det går att få det bra? Det ligger en vanlig våtrumsmatta där idag som är i OK skick men den är rosa... ::)

Alternativt om det går att slänga på några klinkerplattor utan att behöva riva upp golvet och krångla?

Om ni har andra enkla billiga förslag så får ni gärna dela med er av dem också!
 
Det sägs att det ska funka att måla på dessa mattor, har varit någon tråd om det här på forumet för ett tag sedan.
Jag har däremot aldrig provat det själv, men å' andra sidan så är det ju en liten yta med minimalt slitage, så det kostar ju inte mycket att försöka.
Blir det fiasko så får du väl gå på 'plan B' som isf. får innebära någon form av utbyte till annat material, men iom. att den redan ligger där så kostar det ju inget att prova, innan man river ut den.

Ska man lägga klinker så tycker jag emellertid att det känns bäst att göra ett ordentligt jobb, om man ändå gör arbetet.
Vad 'ordentligt' innebär i just ditt fall är ju avhängigt hur undergolvet är uppbyggt.

MVH//Christina.
 
Tack för ditt svar! Egentligen skulle jag nog vilja lägga klinker, toaletten är så liten så det blir ju inga pengar i alla fall. Men problemet är tidsbrist - det finns så mycket annat att göra i huset som är viktigare. Samtidigt stör jag mig ganska friskt på det där badrummet... ;)

Det ligger som sagt en våtrumsmatta där idag, 10 år gammal kanske. Vet inte riktigt vad som ligger nuder, gissar att det är masonitskivor och sedan trägolv. Men toaletten är liten, det finns inga skarvar i mattan och den är i bra skick. Golvet känns stadigt. Det blir väldigt lite vattenspill där inne. Kan man slänga på en skiva golvgips och sedan kakla på den?
 
Jag målade en gång i tiden ett linoleumgolv med mycket gott resultat (hyrde ett renoveringsobjekt där jag fick göra vad jag ville). Blir nog ingen större skillnad att måla plastgolv.

Du behöver ju inte ha våtrumsgolv i en liten extratoilett - vad har du för golv utanför - kanske lägga in samma i toan? Jag skulle själv inte kosta på klinker ovanpå ett plastgolv utan i så fall göra jobbet ordentligt även om det är en liten yta.
 
Maxal skrev:
det finns inga skarvar i mattan och den är i bra skick. Golvet känns stadigt. Det blir väldigt lite vattenspill där inne. Kan man slänga på en skiva golvgips och sedan kakla på den?
'Kan' kan man säkert, men trots allt så blir ändå slutresultatet något som eg. borde göras om och göras ordentligt, pga. att du trots allt har toalett och tvättställ i utrymmet.

Hur ser väggarna ut i nuvarande skick?? Behöver de åtgärdas?
Porslin, i gott skick eller utbytesfärdiga ??

Vad jag vill komma fram till är att om övrig inredning i gästtoan kommer att behöva åtgärdas inom snar framtid, så känns det, för mig, väldigt onödigt att lägga ut klinker som 'ögonfröjd' i en fö. smått sliten toa!?
Då skulle jag mycket hellre satsa på ett riktigt budgetalternativ som målning eller varför inte yonnas förslag om att använda samma golv som utanför toan, går säkert bra med några 'spillbitar' av tex. parkettgolv, du har ju då mattan kvar inunder som skydd tills du har tid att göra om utrymmet 'ordentligt' :) ;)

MVH//Christina.
 
Jo, jag ska såklart fixa lite annat också men det vågade jag inte skriva på golvforumet. ;) Toan är i bra skick, problemet är att allt är rosa, både golv och väggar. Det jag vill göra är alltså att måla väggar, fixa golvet och så ska jag byta handfatet och lite grejjer runt det.

Jo, jag vill förstås göra det ordentligt, har ingen lust med en ny renoveringsvända inom 5 år. Vill bara komma undan med så lite jobb som möjligt utan att för den sakens skull slarva. Det är som sagt ingen som ser toan egentligen (utom jag då... ;) ) så jag vill helt enkelt inte lägga ned en massa tid här.

Laminat då (det är det jag har utanför)? Finns det laminat som klarar sig på en toa?
 
Maxal skrev:
Laminat då (det är det jag har utanför)? Finns det laminat som klarar sig på en toa?
Laminat klarar sig säkert minst lika bra som trägolv, kanske tom. bättre, om man nu inte plaskar i handfatet så det blir pölar på golvet som man sedan glömmer att torka upp, men det gäller ju i ännu högre trägolv :)

MVH//Christina.
 
  • Gilla
benderama
  • Laddar…
Det är nåt speciellt trick med att måla på plastmatta och våtrumstapeter av PVC. Det har att göra med att om mjukgöraren vandrar ut i färgen blir den klibbig och torkar aldrig. Jag har inte provat, men väl sett ett misstag; väggen var som ett flugpapper, man behövde inga krokar till handdukarna lixom ;) Det ska nog vara en speciell grundfärg, fråga i färghandeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.