Hej,

Testar detta forum för att få svar på en fråga som övergår mitt förstånd. Problemet är följande:

Varje gång man spolar på den stora knappen börjar vår toalett att rinna, däremot aldrig om man bara använder lilla spolknappen. Det är inget fel på flottören, denna sitter ju kopplad till ett relä, och detta relä slår inte av vattentillförseln även om man lyfter i det för hand. Varför slutar inte vattentillförseln när man lyfter i relät, någon som vet?

Tack på förhand!

/MD
 
prova att spraya silicon spray på den stora "knappen".
Det händer att den fastnar.
 
Har du Gustavsberg-wc?

mvh
David
 
Har inget svar på varför det rinner, men se till att du åtgärdar det snarast.

Fick själv en sluträkning från vattenbolaget på 5000:- mer än normalt. Det visade sig att jag hade haft en toalettstol som stått och runnit i källaren i ett halvår. Årskostnaden blir alltså 10000:-!!

Jag lyckades dock få vattenbolaget att skriva ned räkningen till normalförbrukning genom att skylla på att vattenmätaren inte var bytt i tid.



 
Hej igen,

tack för alla svar. Det där med vattenräkningen lät ju verkligen avskräckande, tur att man tar tag i detta!

Det stämmer att det är en Gustavsberg.

Jag vill passa på att förtydliga en sak. Det är alltså vattenpåfyllningen som inte stänger av fastän flottören går upp i max, det har alltså ingenting att göra med att någon knapp har fastnat eller att det är glapp i utmynningen. Anledningen till att wc:n rinner är att vattnet inte stänger av när den är fylld, så då står den och rinner i allt från en kvart till flera timmar. När den väl stannat av går det hur bra som helst att spola igen, så länge man bara använder lilla knappen. Av någon anledning så är det något som barkar ut såfort man tömmer den totalt.

Tack än en gång för all hjälp och kloka synpunkter!



 
jag hade haft en toalettstol som stått och runnit i källaren i ett halvår.
JLT, menar du att 400.000 liter vatten runnit ut utan att du märkt något??
 
Benno skrev:
JLT, menar du att 400.000 liter vatten runnit ut utan att du märkt något??

Japp. Nästan 400 kubik. Jag upptäckte det vid årsavläsningen. Blev lite förvånad att vattenmätaren rörde sig när jag gjorde avläsningen sent på kvällen (och diskmaskinen var avstängd). Det rörde sig inte fort, men det blir många liter på ett dygn i alla fall, jag tror att jag räknade ut det till 60 liter/timme.

När jag sedan räknade ut årsförbrukningen så hade jag gjord av med ca 450 kubikmeter. Normal förbrukning tidiagre år var ca 120 kubikmeter vatten. Detta skulle då resultera i att sluträkningen skulle bli på 320 kubikmeter mer än normalt (320 x 15 = 4800 spänn). Lyckligtvis behövde jag inte betala som jag skrev tidigare ::)

Hur som helst så var det ingenting jag märkt av att en toalett stått och spolat över 300 kubik vatten genom stolen. Toaletten är placerad i ett hörn i garaget och jag använder den i stort sett aldrig. Jag har hört att den ibland stått och spolat lite och då har jag sparkat till den, vilket jag trodde hade hjälpt. Vid avläsningen (då mätaren) rörde sig hördes det INGENTING på toalettstolen att det spolade, tittade man NÄRA så såg man att det rann ytterst lite vatten längst kanten, dvs 60 liter/timme, eller 1,5 kubik/dag!

Nu är dock vattentillförseln till just den toalettstolen avstängd och jag är väldigt noga med att kolla mätaren med jämna mellanrum. Tag lärdom av detta vänner. Speciellt om man har en toalett i ett garage/källare där man sällan är.

Lyckligtvis pågick detta i "bara" ett halvår, det kunde ju ha varit värre! ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.