SnällKyckling Kycklingen skrev:
Sådana, tror standard är mer rundaktiga. Vet dock inte vad standard är i äldre hus.

På tals om min bild är någon dosa bättre än den andra? Plast/metall
[bild]
Sverige använder och har alltid använt runda dosor. Jag kan garantera att dosorna bakom eluttagen på bilden är runda, uttagen är av standardmodell och det finns uttag i en mängd varianter och färger om man inte gillar standardutförandet.
 
  • Gilla
LATH och 1 till
  • Laddar…
E
Fönstren går ju att måla invändigt på både karm och båge. Persienner går att laga eller byta ut. Den utanpåliggande spanjoletten går att demontera och polera upp tills det går att spegla sig tillräckligt väl för att plocka ögonbrynen.

Eluttag och strömbrytare går att byta ut till nya om de befintliga inte faller i smaken.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Ja :)... Hmm fönster känns slitet, den har gjort sitt, persiennerna är slappa och hänger ner, handtaget skriker hjälp. Jag vet inte... Men jag kanske inte får ändra så mycket där
Jag uppfattade det som att du inte varit personligen i lägenheten?
För på bilden ser pesiennerna ok ut. Men om de inte är ok går det ju att byta. Just byte av fönster bör väl föreningen vara ansvarig över och de byter knappast ett fönster, de brukar byta på alla om de gör byten.

Men du borde kanske leta efter ett bättre objekt, är vattenrören inbyggda i väggen på denna? Annars har du nog ett par hundratusen att lägga.
 
  • Gilla
Jilden1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Finns inga inom tullarna...
Hela Hornsbergs-området på Kungsholmen är ju byggt de senaste 15 åren, tornen i norra änden av Torsgatan byggdes ju för bara några år sen och sen finns det ju många ställen där det har förtätats med enstaka hus.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Och om man är strikt med "inom tullarna" och därmed inte räknar Hornsberg, Hagastaden eller Norra Hammarbyhamnen finns ju t.ex. St Eriksområdet på Kungsholmen, samt ett hyfsat stort antal föreningar om 50-100+ lägenheter byggda de senaste decennierna spridda över Kungsholmen, Vasastan, Östermalm och Södermalm.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Norra Djurgårdsstaden är ju inte så gammalt direkt.
 
Varför vill du byta ut fönster och handtag?
Av ren nyfikenhet var ligger lägenheten det ser högt upp?
 
R Rkarlsson skrev:
Jag uppfattade det som att du inte varit personligen i lägenheten?
För på bilden ser pesiennerna ok ut. Men om de inte är ok går det ju att byta. Just byte av fönster bör väl föreningen vara ansvarig över och de byter knappast ett fönster, de brukar byta på alla om de gör byten.

Men du borde kanske leta efter ett bättre objekt, är vattenrören inbyggda i väggen på denna? Annars har du nog ett par hundratusen att lägga.
Du har uppfattat det rätt har inte varit där och vattenrören i badrummet ligger utanpå om det är de du menar. Jag kommer riva badrummet oavsett så det kanske inte spelar någon roll? Egentligen hade jag velat ha ett renoveringsobjekt för jag jobbar åt en leverantör av kök och badrum så kan få material snuskigt billigt. Behöver bara hitta en bra byggentreprenör (heter det så?) som kan hjälpa mig... och bostad i rätt ställe... tack för era tips gällande områden.

A Andy78 skrev:
Varför vill du byta ut fönster och handtag?
Av ren nyfikenhet var ligger lägenheten det ser högt upp?
Nära skanstull.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Sverige använder och har alltid använt runda dosor. Jag kan garantera att dosorna bakom eluttagen på bilden är runda, uttagen är av standardmodell och det finns uttag i en mängd varianter och färger om man inte gillar standardutförandet.
Jag får känslan att det är mycket "lathet" i er bransch. Minns jag frågade en elektriker och han tyckte det var så jobbigt att behöva såga om och ändra till fyrkantiga dosor... Samma gäller rörmokare jag ville installera en japansk toalett med senaste tekniken som kan analysera ens avföring men då ska el och annat dras och många tackar nej och vill installera en vanlig tråkig gibrit fixtur.

Jag förstår inte om man nu jobbar inom bygg är man inte intresserad av att utvecklas som person och testa på installera nya och häftiga saker? Skärpning.
 
Det är drygt 25 år sedan jag slutade i bygg/elsvängen.
Anledningen till att man inte vill göra något extra är att det som gäller är att maxa ackordet, få jobbet man fått på offert att gå så fort som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt och hinna till nästa så fort som möjligt.
Lathet är fel ord, men det gäller att ligga så nära gränsen som möjligt till att fuska för att det ska gå så fort som möjligt.
Något extra, något nytt? På löpande isåfall...men helst inte, "hör av dig igen i slutet på månaden"...
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tell me where :O!
Ska inte @AndersMalmgren flytta? :thinking:

Edit: (Ribban för "sosse" verkar bara bli lägre och lägre...)
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ska inte @AndersMalmgren flytta? :thinking:

Edit: (Ribban för "sosse" verkar bara bli lägre och lägre...)
Jo när han har renoverat klart.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Du har uppfattat det rätt har inte varit där och vattenrören i badrummet ligger utanpå om det är de du menar. Jag kommer riva badrummet oavsett så det kanske inte spelar någon roll? Egentligen hade jag velat ha ett renoveringsobjekt för jag jobbar åt en leverantör av kök och badrum så kan få material snuskigt billigt. Behöver bara hitta en bra byggentreprenör (heter det så?) som kan hjälpa mig... och bostad i rätt ställe... tack för era tips gällande områden.



Nära skanstull.

Har du kollat med föreningen om det är några renoveringar på gång tex stambyte?
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Du har uppfattat det rätt har inte varit där och vattenrören i badrummet ligger utanpå om det är de du menar. Jag kommer riva badrummet oavsett så det kanske inte spelar någon roll? Egentligen hade jag velat ha ett renoveringsobjekt för jag jobbar åt en leverantör av kök och badrum så kan få material snuskigt billigt. Behöver bara hitta en bra byggentreprenör (heter det så?) som kan hjälpa mig... och bostad i rätt ställe... tack för era tips gällande områden.
Då är frågan, hittade lägenheten på hemnet.
Vad är syftet att köpa den? En etta för 2.7 miljoner, kommer en totalrenovering löna sig? Kan man pressa upp priset mycket mer på ettor i sthlm?

Det tråkiga var väl att de var olika element. Köket lite gammalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.