Håller på bila rännor för byte av avloppsstammar.

Från vertikal stam till grenrör är det stenhård betong/fyllning och grövre armering i som är riktigt tung att bila i (50J hammare). Övriga delar jag bilar har det varit tunn armeringsnät som legat under fyllningen.

Funderar om jag kan fortsätta bila enligt svart streck eller istället satsa på att dra de nya plaströren enligt gul och lämna kvar betongrören? Det är 110 betongrör så kan ju inte dra plaströren igenom heller.


Renoveringsarbete med uppbilad betongyta och synliga betongrör, med markerade alternativa dragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utgrävd ränna i betong och jord för byte av avloppsstammar med synlig armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gammalt är huset?
Den "grova armeringen" är väl troligen kortare stumpar med slätstål. I.s.f. bör det inte vara alltför jobbigt att bila upp.

Men frågan är alltså om du ska bila upp där nuvarande dragning är gjord eller om du ska låta den ligga och gå "runt" med den nya? Jag hade nog ändå försökt få upp de gamla, även om det är lite jobbigare.
 
C C.Lundin skrev:
Hur gammalt är huset?
Den "grova armeringen" är väl troligen kortare stumpar med slätstål. I.s.f. bör det inte vara alltför jobbigt att bila upp.

Men frågan är alltså om du ska bila upp där nuvarande dragning är gjord eller om du ska låta den ligga och gå "runt" med den nya? Jag hade nog ändå försökt få upp de gamla, även om det är lite jobbigare.
Byggt 1959.
Se bild på hjärteväggen nedan.
Blå = hjärtevägg
Röd = avloppet går idag

Skulle du bilat upp de befintliga pga av dragningen blir bättre eller annan anledning?


Ritning av ett hus med markerad hjärtevägg i blått och avloppets dragning i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag låter betongröret ligga kvar är det väl bara plugga igen och fylla med betong?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.