Hej alla!
Maken ska måla våtrumstapeten i vårt badrum. Han har skurit bort kanterna på våtrumstapeten runt den duschkabin som vi tagit bort. Nu är jag orolig att eventuell asbest har spridits när han skar i våtrumstapeten, det blev både remsor och mindre flisor. Jag har skickat in för analys, men det är ju nyår strax så svar lär dröja. Hur skulle ni tänka kring detta?
Avskuren våtrumstapet vid en badrumsvägg med överlagt golv och skräp från tapeten på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsinteriör med avskuren våtrumstapet vid fönster och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det var väl rätt ovanligt med våtrumstapeter innan asbesten förbjuds. Vet du hur gammalt badrummet är?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl rätt ovanligt med våtrumstapeter innan asbesten förbjuds. Vet du hur gammalt badrummet är?
Ja det är från 1975 tyvärr.
 
BirgitS
Okej, inte särskilt tidstypisk matta och väggar då. Jag har svårt att tro att det skulle vara asbest i våtrumstapeten som består av rätt mjuk plast utan i så fall är det ju mer om den skulle vara limmad med svartlim som man limmade PVC-plattor och annat med på golven.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, inte särskilt tidstypisk matta och väggar då. Jag har svårt att tro att det skulle vara asbest i våtrumstapeten som består av rätt mjuk plast utan i så fall är det ju mer om den skulle vara limmad med svartlim som man limmade PVC-plattor och annat med på golven.
Hmm, de företag jag har pratat med säger tvärtom. Att det var vanligt med asbest i våtrumstapet fram till på 80-talet (eftersom material reades ut efter förbudet och därmed såldes ett tag efter), samt att i dessa tapeter brukade man däremot inte ha svartlim som i golven. Vi får se, väntar på svar från analys, bara att hålla tummarna.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Fast ligger den i mattan så är det väl bara sopa ihop resterna och slänga det i en soppåse? Är ju inget som frigörs direkt och tänk åt andra hållet då. Om det nu skulle vara spår av det i mattan, vad gör ni då? Spärrar av huset och tar dit en firma som sopar ihop det?
Leker vi med tanken att det skulle ha spridits nånting från det där vid skärningen så är det troligen inte mer asbest som spridits från det där än vad man kan mäta fram i helt vanlig andningsluft. Det finns påvisbara mängder där också helt naturligt om än väldigt små mängder.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Eventuella asbestfibrer ligger inte löst i mattan och rinner ut när man skär ett snitt någonstans.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att asbestfibrerna inte "flyter ut", men vid all sorts bearbetning av material med asbest i så frigörs fibrer? Jag undrar mest hur mycket som kan ha frigjorts av att skära ner i småflis som nu gjorts här.
 
Frigjorts? Det enda som skett, om det nu skulle vara enorma mängder asbest i mattan, är väl ändå att asbestfibrerna skurits av.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
  • Haha
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Staffans2000
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
@Staffan2000 vad tror du?
Gissa:D!

Vilket företag pratade du med? En asbestsanerings/analysfirma som vädrade väldigt lättförtjänta pengar?

S _Smurf_ skrev:
Jag undrar mest hur mycket som kan ha frigjorts av att skära ner i småflis som nu gjorts här.
Det kan ingen svara på. Och det behövs heller inget svar, eftersom det inte finns något problem att lösa. Gör som tidigare sagts: -Sopa upp och släng i slaskespannen. Klart.

Skulle jag bli arbetslös, skulle jag starta en asbestsaneringsfirma. När du ringer och frågar om råd, säger jag: -"Finns det barn, hundar, ungdommar, reptiler, vuxna, Staffan Westerberg eller gamlingar i huset. Svarar du "Ja" på någon av frågorna, säger jag: "då är det brottom: Utrym huset, så skickar jag min specialutbildade asbestsaneringsinsatsstyrka till faroområdet. Det blir tjugotusen kronor, tack. Sedan promenerar jag dit med sopeborsten och sopar upp. Lättförtjänta pengar för mig och god nattsömn för TS.

Du är ännu ett offer för "Internets förbannelse"!

Om jag varit otydlig, är min slutsats att du har inget att frukta. Iallafall inte från asbesten.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
S _Smurf_ skrev:
Hur skulle ni tänka kring detta?
Vänta på analyssvaret och därefter bestämma hur ni ska gå vidare. Finns det några andra alternativ? Det som gjorts går inte att göra ogjort och hur som helst håller även jag med om att asbestproblematiken för en "amatör" vid enstaka exponering är på gränsen till löjligt överdriven.

Välkommen hit!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Du skulle skänkt pengarna till barncancerfonden istället för ett analysföretag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vänta på analyssvaret och därefter bestämma hur ni ska gå vidare. Finns det några andra alternativ? Det som gjorts går inte att göra ogjort och hur som helst håller även jag med om att asbestproblematiken för en "amatör" vid enstaka exponering är på gränsen till löjligt överdriven.

Välkommen hit!
Tack! :)
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Du skulle skänkt pengarna till barncancerfonden istället för ett analysföretag.
Hur menar du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.