Hej,
Vi bygger ut enplansvilla på 104kvm med 51kvm.

- Fackverkstakstolar med kallvind på befintlig byggnad och det kommer vara samma på tillbyggnaden.
- Takstolarna har dimension 45x145 med betongpannor, 27 graders lutning.
- Yttervägg har regeldimension 45x170
- Krypgrund av betonghålsten i tre skikt av dimensionen 19x16x39 (bxhxl, cm). Den tillbyggda krypgrunden kommer ha samma höjd men det är tänkt att det ska vara lecablock istället för betonghålsten.
- Betonghålstenen ligger på en betongsula som är 60cm bred och 25cm hög. Den nya krypgrunden kommer ha samma storlek på sulan.
- Befintligt hus är 12,34m långt och 8,14m brett
- Tillbyggnaden är 7,65m lång ut från befintligt hus och 6,66m bred.
- Innertakhöjden är 2,4m

Problemet: Mellan befintlig bärande vägg och tillbyggnad behöver vi göra en öppning på 2,3m. Jag vill att den avväxlande balken ska bygga så lite som möjligt eftersom det rent estetiskt skulle se bäst ut. Min fundering är hur liten balk är den minsta som vi kan ha för avväxlingen?

Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig utan att jag behöver kontakta konstruktör för detta? Bygglov och utgrävning för grund är redan klart.

Det gulmarkerade är tillbyggnaden.

3D-ritning av en tillbyggnad till enplansvilla, markerad i gult, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Planritning av enplansvillans utbyggnad med måttangivelser och gulmarkerad tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limträ 66×315 funkar vid snözon 2.
 
Bor i snözon 1,5. Men finns det inget som bygger mindre?
 
90x225mm
 
Kan man inte använda en stålbalk?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Kan man inte använda en stålbalk?
Ja, det går, men frågan är vilken storlek på stålbalk jag behöver och som bygger minst höjd?
 
R robertua skrev:
Ja, det går, men frågan är vilken storlek på stålbalk jag behöver och som bygger minst höjd?
Det får de lärda tvista om. Men det borde bli lägre höjd på en stålbalk kontra trä.
 
  • Gilla
robertua
  • Laddar…

Bästa svaret

215x225 är den lägsta limträbalken som är tänkbar med den aktuella öppningslängden. 90x225 är inte jämförbar med 66x315, den har mycket sämre styvhet. I stål bör det räcla med HEA 140. Efter inbyggnad har man dock inte vunnit särskilt mycket i höjd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
215x225 är den lägsta limträbalken som är tänkbar med den aktuella öppningslängden. 90x225 är inte jämförbar med 66x315, den har mycket sämre styvhet. I stål bör det räcla med HEA 140. Efter inbyggnad har man dock inte vunnit särskilt mycket i höjd.
Tack Justsandersson! 215mm bred är bredare än de 170mm jag har utrymme för. Men HEA 140 passar, den är 133mm hög. Plus 45-regel+ gips blir ca 190mm. Det blir bra!

Vad ska man stötta upp HEA balken med? HEA 140 på 2,3m väger bara 57kg. Inte speciellt tung för två gubbar heller.
 
Det beror på hur händig du är. Det går bra med pelare i limträ eller stål. Det går också bra med konstruktionsvirke t.ex. 45x145 C 24 om du kan fästa in det ordentligt i den veka riktningen.
 
  • Gilla
robertua
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.