Hej har planer på att bygga en infinity pool på en sluttning på tomten och har vill gärna komma i kontakt med någon som har byggt en och att jag får ta del av erfarenheter. Frågor som dyker upp:
1. dimensioner på vatten flöde och tankar, 4 x 8 meter ca 1,6 meter djup?
2. Behov av styrning av vatten nivåer och flöden?
3. Hur utforma poolskyddet?
4. etc

Finns det någon teknisk beskrivning på nätet eller en youtube film?
Mvh Janne
 
  • Gilla
Vasastan1 och 1 till
  • Laddar…
J JanneLagnö skrev:
Hej har planer på att bygga en infinity pool på en sluttning på tomten och har vill gärna komma i kontakt med någon som har byggt en och att jag får ta del av erfarenheter. Frågor som dyker upp:
1. dimensioner på vatten flöde och tankar, 4 x 8 meter ca 1,6 meter djup?
2. Behov av styrning av vatten nivåer och flöden?
3. Hur utforma poolskyddet?
4. etc

Finns det någon teknisk beskrivning på nätet eller en youtube film?
Mvh Janne
Blev det något med detta?
 
N nybyggarn3 skrev:
Blev det något med detta?
Har just fått klart med strandskydds dispensen för muren mot vattnet, tog tid ... har varit och kollat på en Infinity pool men blev inte imponerad ... vill gärna kolla på fler om möjligt ... så processen är igång
 
J JanneLagnö skrev:
Har just fått klart med strandskydds dispensen för muren mot vattnet, tog tid ... har varit och kollat på en Infinity pool men blev inte imponerad ... vill gärna kolla på fler om möjligt ... så processen är igång
Kul att höra att det går framåt. Vi har byggt nytt i egen regi och ska börja göra iordning gården till våren. Vi bygger också på en strandtomt men fick med tillstånd att anlägga stödmurar när vi sökte dispens inför bygget.

Planen är att bygga någon slags pool, oklart vad. Då huset står 30 m från havet och tomten sluttar mot stranden känns det som att det skulle kunna bli fränt med en infinity pool.

Hur ser din tidsplan ut?
 
Kanske denna idéen?
Lake-House-Sweden-Infinity-Pool-Lake-Views.jpg
69033768_2834461416582654_1510884523099815936_o.jpg
och lock som skjuts åt sidan när den ska användas
 
  • Gilla
Vasastan1
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Kul att höra att det går framåt. Vi har byggt nytt i egen regi och ska börja göra iordning gården till våren. Vi bygger också på en strandtomt men fick med tillstånd att anlägga stödmurar när vi sökte dispens inför bygget.


Planen är att bygga någon slags pool, oklart vad. Då huset står 30 m från havet och tomten sluttar mot stranden känns det som att det skulle kunna bli fränt med en infinity pool.

Hur ser din tidsplan ut?

Håller på attasluta en ombyggnad av huset, siktar på att gjuta poolen i höst. Ska söka byggnadslov för muren inom ett par veckor ... håller på att sätta mig in i Infinity poolens lösningar ... har sett både bra och dåliga ... vår pool ska ligga på en bergssluttning ner mot vattnet ... gjuta och kläs med kakel ...
 
Tack för svar! Låter som att du gjort ett gediget jobb med att undersöka/planera.
Jag hoppas att du orkar och vill dela dina kunskaper. Gjuta och klä med kakel låter dyrt. Gör du jobbet själv?
 
Hej igen jag gör all planering, de mesta ritningarna, byggledare och bygger själv MEN tar hjälp av en konstruktör, hyr bra maskiner, tar in extra händer när det behövs vid stora upprepade arbeten (t ex formsättning, tätning, kakelsättning etc) håller gärna kontakten och berättar ... det vore kul att läsa in dina planer ... har du någon som har byggt Infinity pool som gillar studie besök?
 
J JanneLagnö skrev:
Hej igen jag gör all planering, de mesta ritningarna, byggledare och bygger själv MEN tar hjälp av en konstruktör, hyr bra maskiner, tar in extra händer när det behövs vid stora upprepade arbeten (t ex formsättning, tätning, kakelsättning etc) håller gärna kontakten och berättar ... det vore kul att läsa in dina planer ... har du någon som har byggt Infinity pool som gillar studie besök?
Tack för svar. Här finns det tyvärr inte så mycket planer att bidra med. Vi blev färdiga med huset dagen före julafton, efter två års slit (var av vi bott i huset sedan sommaren). Nu är planen att vila till våren och samtidigt planera för nästa projekt, att göra iordning gården. Jag har anlitat en trägårdsarkitekt som ska rita ett förslag efter våra önskemål. Där ingår bland annat pool.

Jag har inte kommit längre än att jag googlat runt en del. Bor utanför Umeå och här uppe kryllar det inte av pooler, även om det byggs en del. Jag är rätt tekniskt kunnig och tycker att det vore fränt att bygga en pool där det rinner över ena sidan. Utvecklar styrsystem till vardags och besitter en del kunskap som säkert kan vara användbar inom det området.

Vart bygger du någonstans? Blir nyfiken på att du ska ha keramik. Fungerar det i kalla Sverige?
 
Har en utomlands på c:a 12x6 m, byggd 2005. Varje gång jag tittar på den blir jag glad. Några punkter:
- Vår utjämningstank är c:a 2 m3. Tänk på att utforma galler eller inlopp till den så att den inte kan täckas av löv eller skräp.
- Avdunstningen bilr större än vad man väntar sig, för vattenytan blir större med avrinning och "bäck".
- Det är väsentligt att kunna kontrollera flödena, så vi har reglage på i stort sett alla rör.
- Inget poolskydd, men skulle absolut ha ett idag om jag skulle göra om. De med flytande hårda lattor som man kan rulla ut från en dold grop verkar bäst.
- Har en skarp kant vid vattenlinjen, vilket blir snyggast men är skört. En platt kant (10-15 cm bred) är mindre ömtåligt men förtar mycket av effekten. Jag tror en V-formad kant skulle vara den bästa kompromissen. Franska och amerikanska webbsidor lär ha avsevärt mer information helt enkelt för att de bygger många fler pooler. Några ord att söka på: Overflow/Infinity edge/Piscine debordement.
 
tack för svaret! kul att höra att du är nöjd.
-har tänkt ha en tank på ca 3 m3 så det borde räcka då min pool blir ca 4x8 meter
-tänkte ha ett flytande pool skydd men för att det ska fungera borde man ha möjlighet att sänka vatten nivån så att pool skyddet inte "rinner" över kanten dvs man har en lägre nivå på vattnet när pool inte används. Det gör också att man slipper avdunstningen och temperatur förluster när inte "vattenfallet " inte är igång hela tiden ... eller hu? :)
-hur kontrollerar du flöden, förstår att du har reglage på alla rören men har du sedan en centralenhet som styr reglagen? Speciell mjukvara?
-Spännande med en skarp kant, hade inte tänkt det men jag kan se framför mig att det blir en häftig syn ...

Designade du poolen själv eller tog du hjälp av en pool firma?

Mvh Janne
 
Vi anlitade en lokal poolfirma, så jag sade hur jag ville ha den (baserat på år av studier av franska poolmagasin) och sedan gjorde de på franskt sätt som de ville... :)
Flytande skydd verkar bra. Kanske kan man dra det nästan men inte riktigt fram till kanten? Beror förstås på kantens utformning och hur bra det flyter. Helt rätt att förluster minskar med vattenfallet avstängt. Jag har utsug i botten på poolen också så att man kan cirkulera utan vattenfallet om man vill.
Flödena ställer man in manuellt och sedan ändrar man lite som det behövs - centralenhet/mjukvara är nog lite overkill om man inte absolut vill ha det. Flödet i ett komplext system är ju mer trolleri än vetenskap så ett rör med bra flöde ena månaden kan ändra sig p.g.a. luftbubblor, flöden i andra rör eller bara rent jäkelskap.
Om du har tips på bra firmor för betong eller poolkonstruktion i Sverige tar jag tacksamt emot dem för jag funderar på att bygga en liten pool här med.
 
Har också börjat planera för en infinity. Måste dock igenom strandskydd/bygglov, så i ett best case kan man börja till hösten. Håller med om att det är väldigt lite info tillgängligt om just infinity och många frågetecken som måste rätas ut. Bara ett vettigt pillande ger ju en gråa hår.
 
Hur gick det för era projekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.