Idag fick 3d skrivaren tjänstgöra för att tillverka en ny fot till mitt BT 350 stativ till lasern. Tappade bordet till gersågen på den för ett tag sedan och det tyckte inte plastfoten om. Bosch tyckte inte man skulle behöva byta den delen (finns inte som reservdel) trots att den bara är gängad på. Deras tips var att köpa ett nytt stativ. Jag känner mig än så länge rätt nöjd med en kvart vid datorn och några timmars skrivtid som investering. Får se hur den håller över tid, inte bästa plasten för ändamålet egentligen, men det blev ju boschrött iaf.
3D-utskriven röd fot till BT 350 stativ bredvid original svart fot på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch BT 350 stativ med en nyligen 3D-utskriven röd fot, ersättning för den ursprungliga skadade foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars har det inte använts så mycket verktyg sista tiden, annat än cobrorna som gör sitt årliga gästspel som nötknäckare.
Kristallskål med nötter och rött handtaget Cobratänger som används som nötknäckare på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skyddsglasögonen adderade min sjuåriga dotter. Det är viktigt med säkerheten.
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 11 till
  • Laddar…
Slipat bort rost och målat lite

Före:
Metalldelar med rost före slipning och målning på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en metallstång med rost- och korrosionsfläckar, före slipning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Nyrenoverad och nymålad bordscirkelsåg i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallrör med tydliga mätmarkeringar i en verkstadsmiljö, efter rostborttagning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Dottern somnade äntligen. Fick lite delar över när dammsugaren var ihopskruvad. Men verkar inte vara någon viktig del.
Överblivna delar från en dammsugare: två fjädrar, skruvar och plastkomponenter på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick två fjädrar över något du behöver till din samling @Pysslarn ?
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
P pyro skrev:
Idag fick 3d skrivaren tjänstgöra för att tillverka en ny fot till mitt BT 350 stativ till lasern. Tappade bordet till gersågen på den för ett tag sedan och det tyckte inte plastfoten om. Bosch tyckte inte man skulle behöva byta den delen (finns inte som reservdel) trots att den bara är gängad på. Deras tips var att köpa ett nytt stativ. Jag känner mig än så länge rätt nöjd med en kvart vid datorn och några timmars skrivtid som investering. Får se hur den håller över tid, inte bästa plasten för ändamålet egentligen, men det blev ju boschrött iaf.
[bild]
[bild]

Annars har det inte använts så mycket verktyg sista tiden, annat än cobrorna som gör sitt årliga gästspel som nötknäckare.
[bild]
Skyddsglasögonen adderade min sjuåriga dotter. Det är viktigt med säkerheten.
Sensmoralen vi tar med oss är solklar; kap-gersågar med bord är ofta av ondo!
 
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Sensmoralen vi tar med oss är solklar; kap-gersågar med bord är ofta av ondo!
Ja, lite så. Den är trevlig ibland, men för det mesta är den bara i vägen.
Tror det största problemet egentligen var att jag hade för stökigt i garaget och försökte sträcka mig över något som stod i vägen (gissningsvis hyveln) när jag ställde undan bordet. Det visade sig vara mer än vad kroppen fixade och det blev som det blev. Så sensmoralen är nog snarare, håll ordning och flytta på saker som står i vägen först. Samma sak som jag säger till mina barn varje dag. Undrar hur det kunde bli så här.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det enda större verktyg jag inte har är just en kap-ger såg.
 
  • Haha
Rickard.
  • Laddar…
P pyro skrev:
Ja, lite så. Den är trevlig ibland, men för det mesta är den bara i vägen.
Tror det största problemet egentligen var att jag hade för stökigt i garaget och försökte sträcka mig över något som stod i vägen (gissningsvis hyveln) när jag ställde undan bordet. Det visade sig vara mer än vad kroppen fixade och det blev som det blev. Så sensmoralen är nog snarare, håll ordning och flytta på saker som står i vägen först. Samma sak som jag säger till mina barn varje dag. Undrar hur det kunde bli så här.
”Ordning och reda” låter jobbigt, jag föredrar min populistiska förklaring. Det ligger antagligen en toppstyrd konspiration bakom också. Du saknar helt skuld i detta @pyro !
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
P pyro skrev:
sensmoralen är nog snarare, håll ordning och flytta på saker som står i vägen först.
Känner igen den metoden,men hur länge kan man leka skjutpussel med prylarna innan man verkligen flyttar dom ur vägen för gott:thinking: har själv en förmåga att alltid behöva kliva över saker i garaget,rent av en ständigt återkommande trend tom:oops:
för mycket saker eller för litet garage:thinking:
 
Handyman 1 skrev:
Känner igen den metoden,men hur länge kan man leka skjutpussel med prylarna innan man verkligen flyttar dom ur vägen för gott:thinking: har själv en förmåga att alltid behöva kliva över saker i garaget,rent av en ständigt återkommande trend tom:oops:
för mycket saker eller för litet garage:thinking:
För litet garage.
 
  • Gilla
Hus tomte och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
För litet garage.
Man har alltid för litet garage :cool:
 
  • Gilla
Hus tomte och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Man har alltid för litet garage :cool:
När garaget övergår i maskinhall är det lagom stort som garage! Men då är ju bilarna ivägen...
 
  • Gilla
  • Haha
Hus tomte och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När garaget övergår i maskinhall är det lagom stort som garage! Men då är ju bilarna ivägen...
Ja, då kanske.. Men att bilarna skulle vara i vägen håller jag nog inte med om:p
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När garaget övergår i maskinhall är det lagom stort som garage! Men då är ju bilarna ivägen...
Jag som trodde att bilarna skulle vara PÅ VÄGEN och inte i vägen. :thinking:
 
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Idag passade jag på att gå ner och snickra när övriga familjen tittade på eftermiddagsfilm. Sen blev jag kvar där tills det var dags att natta barnen, först då insåg jag att jag inte ätit nån kvällsmat. Ja så kan det gå när man har roligt.
Jag började med lite prototyparbete. Jag saknar spånhuv till hyveln så jag gjorde en enkel modell i wellpapp för att testa vilka mått som kunde vara lämpliga. När jag testmonterat slangen från spånsugen tänkte jag att det är väl lika bra att testa om det fungerar. Så jag slog igång spånsug och hyvel och började hyvla, vilken skillnad! Den fångar inte upp allt spån, men en överväldigande majoritet. Att lite wellpapp kan göra så stor skillnad och dessutom hålla så bra. Visserligen har den gått sönder på bilden nedan, men då hade jag kopplat ur och i slangen några gånger. Nu ska jag bara få hem lite vettig plywood så ska jag bygga en seriös version. Om det är nån som har spånhuv till sin Luna/Ejca hyvel som vill dela med sig av bilder tar jag tacksamt emot inspiration för att förbättra min modell.
[bild] [bild]
När spånuppsamlingen fungerade så bra passade jag på att hyvla en hel del. Jag håller på och ska bygga en bänk till en svarv där jag även planerar att ha ordentligt med lådor under. Så nu har jag riktat och planat det mesta av virket till stommen.
[bild]
Insåg för sent hur mycket spån jag hunnit producera, så nu blir det svårt att byta säck i spånsugen. :D[bild]
Hann även med att tänka lite mer kring hur jag ska lösa flyttbarheten av svarvbänken. Jag vill såklart ha den riktigt stabil, men även smidigt flyttbar så det ska bli höj och sänkbara hjul på den. Efter att ha kollat ganska många klipp på Youtube börjar jag landa i vilken lösning jag vill ha. Blev en snabb test med gammal spånskiva för att se om jag tänkt rätt och om det funkar med måtten jag planerat. Det känns lovade inför framtiden.
[bild]
Här kommer bilder på min spånhuv till luna w69
Metallspånhuv till Luna W69 sågmaskin på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart spånhuv till Luna W69 placerad på en verkstadsutrustning med spånrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart spånhuv till Luna W69 med måttband för storleksreferens på ett verkstadsbord med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spånhuv till Luna W69 maskin med tumstock för storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som mäter en spånhuv i metall för Luna W69 med en gul tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
C cope skrev:
Här kommer bilder på min spånhuv till luna w69
[bild][bild][bild][bild][bild]
Tack för bilderna! Ser att det är en liten "läpp" på insidan, det var intressant. Kan det handla om att få ett mer koncentrerat sug? eller det kanske bara handlar om att få en stabil konstruktion?
Hur är huven placerad i förhållande till kuttern när den sitter monterad för rikthyvling?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.