Hej, sambon och jag flyttade till hus för några månader sedan och innan bodde här en äldre dam.

Nu har vi tänkt ta tag i att snålrenovera badrummet (då vi ska totalrenovera det i samband med ett utbygge i framtiden vill vi inte spendera så mycket på det).
Nu har jag en miljon frågor..

1. Det sitter en tröskel in till badrummet som är rullatorvänligt, innanför sitter en gummilist för att förhindra vatten. Ska man låta listen sitta kvar när man byter tröskel. Om inte, vad sätter man där istället? (Se bild)

2. Otaliga hål har perforerat våtrumstapeten i samband med hyllor/handtag, vad fyller man hålen med efter man monterat ned allt?

3. Tanken är att måla över tapeterna med våtrumsfärg men tapeten har släppt vid vissa skarvar. Kan man bara limma tillbaka dessa och måla på? Vad limmar man med?

4. Tapeten är strukturerad. Har inget emot att måla på det, men måste man spackla i skarvarna eller klarar man sig ändå? (Spacklar vi där måste vi bredspackla hela badrummet och det har vi ingen lust med).

5. Kan man använda våtrumsfärg för väggarna även i taket utan problem?

6. Om man väljer att skruva upp nya hängen i våtrumstapeten, måste man täta detta på något sätt eller tätar det sig självt så länge skruven sitter?

7. Kan man måla det kaklade golvet? Med vad?

En tröskel med en gummilist vid övergången mellan ett rum och ett badrum med röd- och vitrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre badrum med vita kakelväggar och badkar, trähylla med hygienprodukter och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rullatorvänlig tröskel med en gummilist vid basen, intill vita kakelväggar och ett badkars kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med rullstöd vid en dörrtröskel, vitt kakel och en toalettpappershållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum där våtrumstapeten har lossnat och skapat en öppen skarv mellan två tapetdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klinkersen hade jag inte målat, den är ju häftig! Men visst kan man måla den om känner för det. Måla väggar och tak med våtrumsfärg. Ska du lägga igen hål i väggar som ska målas så måste du ha övermålningsbar silicon. Är det bara den lilla biten som flagnat i tapeten så limma dit den med superlim. Hålen i kaklet drar du igen med vit silikon, om du tänkt måla kaklet så gäller övermålningsbar där också. Ny hål tätar du med silicon innan du skruvar i skruven.
Vad har huset för stomme?
 
Tack för snabbt svar!

Huset är byggt i blåbetong (bra för lungorna ;) ). Innerväggen till just badrummet kan vara trä men är inte säker..

Största släppet i tapeten är det jag skickade bild på men är lite småsläpp här och var. Det är som att sömmarna börjat gått isär.

Vi tänkte också på superlim, men började fundera på om det var tvunget att vara något speciellt våtrumslim.

Sambon diggar också golvet, som tur är får han behålla ett likadant på den andra toaletten. :)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Superlim funkar bra, färgen blir nytt tätskikt så det är ingen fara med det.

Tröskeln glömde jag bort, ta en bättre bild så man ser karm och hela den nuvarande lösningen vid tröskeln.

Som sagt, måla inte golvet om det inte är dåligt, färg på kakel funkar bra men på golv slits det annorlunda. Med rätt inredningsdetaljer kan det bli riktigt snyggt, och snabbrenoveringar har ibland en tendens att bli långvariga. :crysmile:
 
Vart inte superbra bild förra gången, hoppas dessa ger lite mer klarhet.

Måste man köra med grundfärg när man målar tapeterna eller räcker det med täckfärg? :)

Närbild på kant där tapet möter golv med röda och vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med slitet dörrfoder och tapet som behöver målas, nära en tröskel och kaklad golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någons hand pekar på en hörna där tapet möter kaklade väggar, visande detaljer för målningsrådgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tröskeln får bli nått hemmasnickrat, tror inte det finns en färdig produkt att köpa för att få till det där. Alternativet är att byta karm då finns det färdiga trösklar att köpa, det kanske ni ska göra ändå i framtiden om ni vill ha nya dörrar?

Personligen hade jag inte använt grundfärg, jag målar hellre ett extra lager med täckfärgen. Bara se till att tvätta bort gamla tvålrester så biter färgen förmodligen utan problem.
 
Jättetack för svaren, känner mig lite klokare nu. Får testa detta och hoppas det inte tar allt för lång tid!
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
BirgitS
Lindurin Lindurin skrev:
2. Otaliga hål har perforerat våtrumstapeten i samband med hyllor/handtag, vad fyller man hålen med efter man monterat ned allt?
Är det verkligen våtrumstapet?
Det syns inte så bra på bilden men den ser väldigt tunn ut. Med tanke på att badrummet ser ut att vara väldigt gammalt så kanske det är en gammal vinyltapet från 70/80-talet. En sån har ju begränsad vattentålighet och det är ju inte meningen att den ska bli blöt mycket eller ofta för då släpper limmet. Det där badrummet är gjort för att man försiktigt duschar av sig sittande på huk efter badet.
 
Hade inte gjort nåt åt det där, låt det va tills du gör allt annars drar du bara ut på eländet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det verkligen våtrumstapet?
Det syns inte så bra på bilden men den ser väldigt tunn ut. Med tanke på att badrummet ser ut att vara väldigt gammalt så kanske det är en gammal vinyltapet från 70/80-talet. En sån har ju begränsad vattentålighet och det är ju inte meningen att den ska bli blöt mycket eller ofta för då släpper limmet. Det där badrummet är gjort för att man försiktigt duschar av sig sittande på huk efter badet.
Du det var en bra fråga.. har dumt nog bara antagit att det skulle vara våtrumstapet men så kanske det inte är.
 
Claes Sörmland
Det var ett rejält åldrat badrum.

Rent funktionsmässigt är badkaret räddningen, det trollar ju i praktiken bort problem med läckande tätskikt (troligen bitumen). Så kolla att avloppets avlopp går rakt ned i golvbrunnen och inte läcker på vägen. Kolla att golvbrunnen inte rostat igenom.

Sen är resten en estetisk fråga. Kaklet ser ut att vara i akut behov av Klorinrengöring: Proppa ventilationen till badrummet och spruta 20% Klorinlösning på allt kakel en kväll och stäng dörren noga. Vänta tills nästa morgon och skölj av och öppna ventilationen. Eventuellt upprepa några gånger tills allt är blekt och vitt igen. Fogarna ska vara grå och inte gulnade av tvålrester och biofilm.

Våtrumsfärg funkar på tapet. Det är inte enligt instruktionsboken men det fäster. Använd grundfärgen och täckfärgen. Våtrumsfärgen fungerar också i tak.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var ett rejält åldrat badrum.

Rent funktionsmässigt är badkaret räddningen, det trollar ju i praktiken bort problem med läckande tätskikt (troligen bitumen). Så kolla att avloppets avlopp går rakt ned i golvbrunnen och inte läcker på vägen. Kolla att golvbrunnen inte rostat igenom.

Sen är resten en estetisk fråga. Kaklet ser ut att vara i akut behov av Klorinrengöring: Proppa ventilationen till badrummet och spruta 20% Klorinlösning på allt kakel en kväll och stäng dörren noga. Vänta tills nästa morgon och skölj av och öppna ventilationen. Eventuellt upprepa några gånger tills allt är blekt och vitt igen. Fogarna ska vara grå och inte gulnade av tvålrester och biofilm.

Våtrumsfärg funkar på tapet. Det är inte enligt instruktionsboken men det fäster. Använd grundfärgen och täckfärgen. Våtrumsfärgen fungerar också i tak.
Tack för svar. Tror skenet kan bedra lite angående missfärgningarna på kaklet (bokstavligt talat). Har en ganska gul lampa så kaklet ser värre ut än det är. Har kört klorin 2 omgångar och är nöjd med vitheten på kaklet :)

Sambon låg och gröpte under badkaret förra veckan och det såg fint ut efter. :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Hej igen! Nu är rrenoveringen i full gång men jag har några funderingar angående våtrumsfärgen.

Vi har målat med beckers våtrumstäck. Det står att man måste vänta minst en vecka innan man spolar färgen med vatten. Men nu är min fundering, vi som har badkar, ungefär hur länge måste man vänta innan färgen kan utsättas för fukt? Då vi har badkar tänkte jag om det går att bada så länge man inte spolar väggarna som är målade.

Tack på förhand!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.