K
V Vector skrev:
Använder man nibes inkoppling med axc 40 tillbehöret så kopplar man inte överhuvudtaget in på acktank, man kopplar in på retur från värmesystem så storlek på acktank är i princip oviktigt på detta system. Niben styr shuntmotor på shunt på utgående värme så när acktank är varm så sänds en signal från axc 40 att ta värme från den och när den är kall så stängs shunt å vp startar å värmer kåk
är thermia pump som är aktuell
 
K Krille_90_ skrev:
är thermia pump som är aktuell
Koppla framledning från värmepumpen över tankens översta del, sedan kopplar du ved/oljepannan med en egen krets över den undre delen av tanken.

Inga styrningar behövs, det enda som krävs är en mekanisk termostat som konstanthåller 60-70 grader i kretsen till ved/oljepannans retur.

Värmepumpen går då som vanligt tills du börjar elda, efter en stund känner den själv att det blir varmt och stannar. Sedan kan du elda på tills du tröttnar så startar värmepumpen själv igen när tanken svalnat.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
K
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Koppla framledning från värmepumpen över tankens översta del, sedan kopplar du ved/oljepannan med en egen krets över den undre delen av tanken.

Inga styrningar behövs, det enda som krävs är en mekanisk termostat som konstanthåller 60-70 grader i kretsen till ved/oljepannans retur.

Värmepumpen går då som vanligt tills du börjar elda, efter en stund känner den själv att det blir varmt och stannar. Sedan kan du elda på tills du tröttnar så startar värmepumpen själv igen när tanken svalnat.
låter jätte bra. Tack för hjälpen
 
Många får det att låta väldigt enkelt, men det är inte riktigt så i praktiken. Det finns en anledning till att många installatörer drar sig för att installera värmepump i ett befintligt fastbränsleeldat system. Men får du tag på någon som vet hur man gör så kan det bli riktigt bra.
Hur ska tappvarmvattnet beredas? Hur får man till flytande kondensering tillsammans med tanken? Ska värmepumpen ens värma taken? Hur förhindrar man att för varmt vatten cirkulerar genom värmepumpen? Vart ska tillskottet sitta och hur ska det styras?
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Koppla framledning från värmepumpen över tankens översta del, sedan kopplar du ved/oljepannan med en egen krets över den undre delen av tanken.

Inga styrningar behövs, det enda som krävs är en mekanisk termostat som konstanthåller 60-70 grader i kretsen till ved/oljepannans retur.

Värmepumpen går då som vanligt tills du börjar elda, efter en stund känner den själv att det blir varmt och stannar. Sedan kan du elda på tills du tröttnar så startar värmepumpen själv igen när tanken svalnat.
K Krille_90_ skrev:
är thermia pump som är aktuell
Jag har inte kommenterat något tidigare för jag har själv inte gjort några större modifikationer på mitt LVI bvp

men både jag och en vän har kollat på solvärme vatten o kombinera med bergvärme, i mitt fall kollade jag för flera år sedan på SoletAer, troligen insomnad lösning nu. Samt en vän som hade kvar solvärme vatten på taket o har Daikin bvp.


Och bvp är rena prinsessan där, vill inte arbeta i samklang med andra system som vedpanna eller sol.

(ved sol pellets olja var det ju bara ha en accrtank med olika värmeslingor då kunde man ro ihop det utan o behöva vara utbildad kyltekniker)

Det vi lurar båda på är just att värma returvattnet tillbaka till bvp i någon buffertankslösning men har andra viktigare projekt.

Isolera bättre har fixat så jag fått bättre gång med min bvp

Nibe är de jag förstått verkligen brytt sig om både ved, pellets eller solvärme vatten, få befintliga system o fungera med bvp.


Thermia har jag ju träffat dels konstruktör som slutat där o påbörjade soletaer och vad jag hört vid mässa i Arvika för flera år sedan så har thermias konstruktörer koll på det men frågan är om sälj bryr sig.

såg att du fått ett perfekt svar medans jag försökt jonglera iPhone o frukost, en lösning även thermia installatörer borde kunna.

Se lite upp med vad för folk du träffar, förra ägaren köpte bvp ifrån LVI o de bara tryckte in systemet o ersatte ett ännu äldre, hittar inga spår av att de räknat eller tänkt något alls.

Och träffat 3-4 till VVS firmor med rörmokare med mkt dålig koll på bvp men däremot bra på rördragning.

Seriösaste VVS firman som gjort en del jobb här, håller sig ifrån o leverera bvp , men tipsar gärna om en firma där man också har några välutbildade personal som kyltekniker osv, som kan bvp osv mer på djupet o bredden samtidigt.

lycka till - är de förslag du fått jag själv lutar mest åt att senare införa , så kan jag få bvp att jobba ännu mindre höst o vår. Solvärme vatten system går det dessutom både o köpa nytt till bra pris, eller få tag i mkt billigt på blocket.

Så jag håller helt med din svärfar, med lite små ändringar så kanske man kan ha kvar både vedpanna o satsa på bvp, lite extra planering före installation bara.
 
Redigerat:
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Koppla framledning från värmepumpen över tankens översta del, sedan kopplar du ved/oljepannan med en egen krets över den undre delen av tanken.

Inga styrningar behövs, det enda som krävs är en mekanisk termostat som konstanthåller 60-70 grader i kretsen till ved/oljepannans retur.

Värmepumpen går då som vanligt tills du börjar elda, efter en stund känner den själv att det blir varmt och stannar. Sedan kan du elda på tills du tröttnar så startar värmepumpen själv igen när tanken svalnat.
Jag vet inte om jag missförstår dig, men normalt vill man ha flytande kondensering på en värmepump, då är det givet att värmepumpen ska värma värmesystemets retur, kombinationen med vedpanna löser man efter det. För komfortens skull så ska värmepumpen även värma varmvattnet. Då kan man elda när man orkar, låter man bli, blir det varmt ändå.
 
P Plutus skrev:
Jag vet inte om jag missförstår dig, men normalt vill man ha flytande kondensering på en värmepump, då är det givet att värmepumpen ska värma värmesystemets retur, kombinationen med vedpanna löser man efter det. För komfortens skull så ska värmepumpen även värma varmvattnet. Då kan man elda när man orkar, låter man bli, blir det varmt ändå.
Naturligtvis, jag borde rita upp det så blir det lättare att förstå. Värmepumpens framledning kopplas över tankens övre del - alltså värmepump-tank-radiatorsystem-tillbaka till värmepump. Tanken blir då en volymförstorade och inget mer, fast kondensering är inte på tal här.
Eldar man däremot så värms tanken sakta upp samtidigt som den övre halvan kyls av radiatorsystemet. Detta system passar perfekt för ströeldning som TS angett, helt utan styrsystem eller ingrepp från värmepumpens sida.

Varmvatten förutsätter jag att värmepumpen löser själv oberoende av allt annat i en egen inbyggd tank, det är standard i de flesta värmepumpar. Blandar man in vedeldningen i varmvattnet blir det plötsligt väldigt mycket styrningar och annat som ska in.
 
useless useless skrev:
Många får det att låta väldigt enkelt, men det är inte riktigt så i praktiken. Det finns en anledning till att många installatörer drar sig för att installera värmepump i ett befintligt fastbränsleeldat system. Men får du tag på någon som vet hur man gör så kan det bli riktigt bra.
Hur ska tappvarmvattnet beredas? Hur får man till flytande kondensering tillsammans med tanken? Ska värmepumpen ens värma taken? Hur förhindrar man att för varmt vatten cirkulerar genom värmepumpen? Vart ska tillskottet sitta och hur ska det styras?
Det är väldigt enkelt, om man låter bli att göra det komplicerat. Vid förutsättningen att man utelämnar varmvattnet och vill ha ett system för ströeldning bifogar jag en bild på vad som behövs för att få det att gå ihop. Värmepumpens framledning (en med inbyggd bredare i detta fall) kommer från vänster näst överst på tanken, går sedan ut i toppen vidare till radiatorsystemet. De nedre anslutningarna går till fastbränslekamin/panna.
 
  • Värmesystem med en gul ackumulatortank och anslutna rör för framledning och ströeldning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
R
O Ovation skrev:
mm men för att få ett optimalt installerat system så spelar systemvolymen roll.
Husets energibehov är fortfarande samma men det är fortfarande viktigt att ta reda på systemvolymen för att göra en korrekt dimesnionering av volymer, flöden pumpar ventildimesnioner. m.m.
Det stämmer för effekten av värmepumpen om man har mycket lite systemvolym men det har ingen betydelse för en större volym om allt är rätt kopplat, det blir bara bättre för pumpen med längre gångtider och färre starter
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Här är några utvalda länkar i ämnet som kanske kan vara intressant.

Den första länken innehåller ett bifogat dokument ("Koppling NIBE flytande kond.pdf") med principskiss och förslag på inkoppling till vedeldad panna och ack-tank. Visserligen för Nibe men det är samma princip som för Thermia.


Länkarna nedan är allmän bra info från Lundagrossen med korta sammanställningar om vvs-kopplingar. Del 2, sid 18 redogör för ritningssymboler som kan vara bra att känna till.

 
Jag kommer på tre personer nu som valde att behålla sin vedpanna när dom gick över till bergvärme och jordvärme. INGEN av dom har eldat ett vedträ för uppvärmning efter övergången till värmepump
Gamla gubbar är envisa det vet jag men ibland undrar jag om det är något mer som händer med stigande ålder?
Ett besök av sotaren kostar lika mycket eller till och med mer än vad en värmepumpen kostar i drift under en månad. Vad jag vet så krävs det väl sotning ett par gånger per år när man eldar med ved.
Möjlighet att elda vid strömavbrott? Installeras även elaggregat till cirkulationspumpar och annan automatisk pannstyrning? Nej förmodligen inte.
Stödelda vid extrem kyla? Behövs inte med rätt värmepump.

Återkoppla gärna om ett år med hur mycket herren har eldat. Ta gärna ett kort på när han sitter i fåtöljen och flinar över hur nöjd han är över att inte behöva elda något. "-Det blir så varmt ändå, trodde jag aldrig!"
Sista meningen har jag nyss hört av en i familjen som skaffade bergvärme för ett år sedan. Gubben har absolut inte eldat något trots att pannjäveln står där och är inkopplad. Sotaren har oxå varit förbi.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Jag kommer på tre personer nu som valde att behålla sin vedpanna när dom gick över till bergvärme och jordvärme. INGEN av dom har eldat ett vedträ för uppvärmning efter övergången till värmepump
Gamla gubbar är envisa det vet jag men ibland undrar jag om det är något mer som händer med stigande ålder?
Ett besök av sotaren kostar lika mycket eller till och med mer än vad en värmepumpen kostar i drift under en månad. Vad jag vet så krävs det väl sotning ett par gånger per år när man eldar med ved.
Möjlighet att elda vid strömavbrott? Installeras även elaggregat till cirkulationspumpar och annan automatisk pannstyrning? Nej förmodligen inte.
Stödelda vid extrem kyla? Behövs inte med rätt värmepump.

Återkoppla gärna om ett år med hur mycket herren har eldat. Ta gärna ett kort på när han sitter i fåtöljen och flinar över hur nöjd han är över att inte behöva elda något. "-Det blir så varmt ändå, trodde jag aldrig!"
Sista meningen har jag nyss hört av en i familjen som skaffade bergvärme för ett år sedan. Gubben har absolut inte eldat något trots att pannjäveln står där och är inkopplad. Sotaren har oxå varit förbi.
Haha, så kan det mycket väl vara. Om man bor i ett utsatt område med risk för strömavbrott kan det vara en fördel att kunna köra vedpanna men då krävs det någon form av reservkraft för att driva cirk-pumparna. Men om man har tillräckligt med styrka på reservkraften kan man lika gärna köra BVP på reserven också.
 
Redigerat:
R Runnis skrev:
Jag kommer på tre personer nu som valde att behålla sin vedpanna när dom gick över till bergvärme och jordvärme. INGEN av dom har eldat ett vedträ för uppvärmning efter övergången till värmepump
Gamla gubbar är envisa det vet jag men ibland undrar jag om det är något mer som händer med stigande ålder?
Ett besök av sotaren kostar lika mycket eller till och med mer än vad en värmepumpen kostar i drift under en månad. Vad jag vet så krävs det väl sotning ett par gånger per år när man eldar med ved.
Möjlighet att elda vid strömavbrott? Installeras även elaggregat till cirkulationspumpar och annan automatisk pannstyrning? Nej förmodligen inte.
Stödelda vid extrem kyla? Behövs inte med rätt värmepump.

Återkoppla gärna om ett år med hur mycket herren har eldat. Ta gärna ett kort på när han sitter i fåtöljen och flinar över hur nöjd han är över att inte behöva elda något. "-Det blir så varmt ändå, trodde jag aldrig!"
Sista meningen har jag nyss hört av en i familjen som skaffade bergvärme för ett år sedan. Gubben har absolut inte eldat något trots att pannjäveln står där och är inkopplad. Sotaren har oxå varit förbi.
Sant, men det finns tex. vattenmantlade kaminer som man kanske mest eldar i för trivseln. Eller om man har timpris på el och vill elda när elen kostar 2,50kr/kWh som var aktuellt för någon vecka sedan.
 
Ja visst finns det faktorer som göra att man faktiskt väljer att fortsätta elda. Jag har själv inte något sådant elavtal som gör det billigare att elda på exempelvis dagtid men det är på gång.
 
O
Jag har heller aldrig träffat någon som dockat vedpanna som fortsätter elda.. Ej heller sett någon som satt reservkraft till cirkpumparna för värmen.
Finns väldigt få insitamemt till att orka elda om man inte har gratis ved som kommer klyven till luckan..
Tar för mycket tid att få trädet till pannrummet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.