Nytillverkade fönster för ett sekelskifteshus har målats med Nordsjö/AkzoNobel fönsterfärg.
Lager 1: Nordsjö Tinova Wood Base Oil
Lager 2: Primer Exterior Ground
Lager 3+4: One Door and Window Tech

14 flaggfönster har specialtillverkats ( trä fuktighet 8% ). Nu har jag 74 st slutmålade ramar där partier har vidhäftningsproblem. Fönster har målats av målerifirma som hävdar att de har följt alla rekommendationer.
Jag hävdar att grundoljan ej har fått torka tillräckligt före grundfärgen lagts på (> 16tim).
Vad kan ha hänt?
Nytillverkat fönster med flagnande grön färg som avslöjar underliggande träyta, vilket indikerar möjligt vidhäftningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Åsa Lund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vilken årstid grundoljades de? Det är ju en vattenburen grundolja så den måste torka via avdunstning. Det fungerar ju inte under sensommar höst av de slag vi har numera, väldigt fuktiga. Det står ju också i instruktionen att målning inte får ske vid hög relativ fuktighet.
 
Fönster har aldrig varit utomhus, kom direkt från snickaren till målerifirman och sedan till vårt uppvärmda torra lager. Målades inomhus i mitten av November. Jag kan ej godkänna detta jobb förrän ärendet är helt utrett och ansvarsfrågan är löst.
 
Är det viktiga att reda ut vad som hänt eller att få fönstren målade?

Jag skulle försöka undvika en detaljerad diskussion om vad orsaken till detta är och bara be målerifirman att leverera tjänsten du köpt av dem.

Orsaken till problemet kan ju målaren själv reda ut med Nordsjö så att man kan rätta till felet på ett korrekt sätt.
 
  • Gilla
ati och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det viktiga att reda ut vad som hänt eller att få fönstren målade?

Jag skulle försöka undvika en detaljerad diskussion om vad orsaken till detta är och bara be målerifirman att leverera tjänsten du köpt av dem.

Orsaken till problemet kan ju målaren själv reda ut med Nordsjö så att man kan rätta till felet på ett korrekt sätt.

Målaren är återförsäljare av Nordsjö produkter och har haft ett möte med en Nordsjörepresentant. Resultatet blev att Nordsjö tillsammans med målerifirman hävdar att allt är korrekt utfört (vad annars?). Vissa trädetaljer har fått problem då de har legat tätt ihop innan färgen härdat. (detta är fö målarens ursprungliga förklaring). De sega flagor vi har dragit loss anses som åverkan. Den föreslagna åtgärden är då att slipa ner dessa delar och måla om två ggr. Vi har dock ytterligare ett 70 andra fönsterbågar som målades vid samma tillfälle, antar att de har samma vidhäftningsproblem.
Det har nu gått snart två månader sedan färgen målades, fortfarande är ytan mjuk. Ord står mot ord och vi behöver hitta en oberoende granskare. Jobbar tillsammans med beställaren (totalentreprenören för renoveringen) för att hitta en väg framåt. Har någon i forumet tips på oberoende granskare?
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har nu anlitat en ny firma ansluten till Måleriföretagen. Målar resterande fönsterbågar med JOTUN fönsterfärg. Har dock fått förhandsinformation om att färgen verkar vara skör. Färgen har ju stark grön/gul pigmentering. Kan detta vara orsaken till uppkomna problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.