nino nino skrev:
Med oisolerad platta så ingen primer eller väldigt utspädd.

Varför vill du ha primer?
Jag vill bara att plattorna skall sitta ordentligt och inte lossna. Har köpt casco multifix.
 
Med oisolerad platta är det större risk att dom lossnar med primer än utan skulle jag säga.
 
nino nino skrev:
Med oisolerad platta är det större risk att dom lossnar med primer än utan skulle jag säga.
Tack för tips. Tycker det är en svår fråga just för att man får så olika svar. Men att det är en konstruktion som tål fukt underifrån är viktigt för mig. Har precis putsat om rummet med kalkbruk och målat med silikatfärg.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bästa svaret får du av cascos support
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Jag satte plattor i hela mitt källarbadrum utan primer. men jag hade tvättat och skrubbat betongen först och sedan kraftig bevattning både före och efter plattsättning, det verkar hålla finfint...:) Jag primade endast där jag fyllde upp en del svackor med flytspackel, några mindre områden längs väggarna...
Jag ville inte få ett tätt golv som inte torkar upp ev markfukt...eller källaryttervägg heller...
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
nino nino skrev:
Bästa svaret får du av cascos support
Har skickat, får se om jag får ett svar
 
Fick snabbt och bra svar från casco. Stort plus för snabbt och trevligt bemötande.

Skrev bland annat:
”Tack för er fråga. Ni ska inte använda primer när det kommer till källare om det finns tillskjutande fukt. Primern tål inte vatten, luckras upp om den blir fuktig eller blöt.

Om ni ser till att ytan är ren, fast/ fri från lösa partiklar så kan ni använda er av ett snabbfix som primer. Multifix rapid, bredspackla in rapiden i betongen. Avsluta så att ni får rillor i rapiden så kan ni använda multifix ovanpå den.”
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
...så ingen casco primer om man tänker skura golvet då....
 
Alltid olika svar, från bkr fick jag till mig Primer.
Tråkigt dom som kört utan primer och får saltfällningar i fogarna, inte så vackert.
 
NHermansson NHermansson skrev:
Alltid olika svar, från bkr fick jag till mig Primer.
Tråkigt dom som kört utan primer och får saltfällningar i fogarna, inte så vackert.
Ännu tråkigare att få plattor som lossnar
 
nino nino skrev:
Ännu tråkigare att få plattor som lossnar
jag vill inte ha något om man måste välja, men det ska väl finnas någon diffusionsöppen primer? Jag vet inte hur jag ska göra, ska slipa min platta innan också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.