Kan vi inte låta gnället kring fönstren vara därhän. TS har bestämt sig, i sitt hus, hur han vill göra. Det finns säkert 100 trådar på forumet där det bråkas om byta fönster eller inte. Det har säkert TS läst om med. TS ville ha hjälp med motivationen och då hjälper knappast kritik som detta
 
  • Gilla
  • Wow
LApp och 33 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Kan vi inte låta gnället kring fönstren vara därhän. TS har bestämt sig, i sitt hus, hur han vill göra. Det finns säkert 100 trådar på forumet där det bråkas om byta fönster eller inte. Det har säkert TS läst om med. TS ville ha hjälp med motivationen och då hjälper knappast kritik som detta
Självklart får TS göra som han vill i sitt eget hus, men när han skapar en tråd om ett vackert 20-talshus så är det knappast förvånande att det är många som vill se att huset får behålla sin vackra karaktär, inte sant?
Hade han enbart önskat glada tillrop från moderniseringsligan så borde han valt ett annat trådnamn.
 
  • Gilla
  • Ledsen
misingen och 12 till
  • Laddar…
S Seregon skrev:
Självklart får TS göra som han vill i sitt eget hus, men när han skapar en tråd om ett vackert 20-talshus så är det knappast förvånande att det är många som vill se att huset får behålla sin vackra karaktär, inte sant?
Hade han enbart önskat glada tillrop från moderniseringsligan så borde han valt ett annat trådnamn.
Det blir rätt tröttsamt att alltid läsa samma kommentarer varje gång någon köper ett 20-30-talshus. I detta fallet har TS redan gjort klart att det är för sent för att backa så därför kan vi väll låta bli fler kommentarer om nya vs. gamla fönster.....
 
  • Gilla
Blåbetong och 21 till
  • Laddar…
A
Nu skickar vi upp mer info och bilder om hus och renovering istället. Vad har ni gjort mer?
 
  • Gilla
Hazze23 och 4 till
  • Laddar…
Ser fram emot att följa er resa! Ser supercharmigt ut..

Jag tillhör skaran av ”halvvårdare” härinne, gillar byggnadsvård och gillar att vissa saker bevaras för framtiden. Men vi gör egna val också, inte alltid helrätt enligt vissa (älskar deras goda råd o inputs! Även när jag väljer en helt annan väg ibland)... men de känns rätt för just oss.

Just I vårt hus har mycket av det ursprungliga/gamla redan försvunnet längs vägen, så det känns inte fullt lika viktigt att alltid göra vissa saker ”på gammalt vis”. Men försöker göra det som känns rätt för både oss och huset!

Kan ge ett gott råd, om ni har plats... spara de gamla fönstren när ni byter. Låt dem stanna på gården om ni kan. Om de är original till huset är de en dröm för många :)

Jag hade älskat om de fanns kvar här på gården i nån gömma, även om de var halvmurkna. Vi har gamla charmiga fönster här med, men de är ej original.. vi har renoverat flera och ska till och bygga vårt första helt egna till sommaren (y)

Hoppas ni finner er väg, lite kärlek till huset.. lite kärlek till er och massa renoveringsglädje ihop :)

lycka till :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Trist såklart att många blir besvikna på mig angående fönstren. Men jag har svårt att förstå argument som utgår från att jag har någon form av ansvar gentemot läsare här på forumet p.g.a att jag skapat denna tråd för att dela med mig om vårt arbete..
Denna bilden får bli min sista kommentar runt beslutet att byta fönster eller inte. Vill ni fortsätta diskutera så är ordet fritt, men jag kommer inte vidare bemöta kommentarerna.
Lastbil lastad med nya fönster utanför ett gult tvåvåningshus under en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här kommer fortsättningen på historien till idag:

När den gamla kattvinden var borta öppnade vi upp mellan vardagsrum och köket för att skapa lite mer rymd trots att vi även klämt in ett badrum i det ursprungliga köket.
Renoveringsprojekt med synlig murstock, uppbrutna golv och öppning mellan rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi skrapade också fram stenarna i den gamla murstocken. Från början var det bara tänkt att ta bort lite puts för att vinna några centimeter plats, men med tanke på hur snyggt det blev så ändrade vi oss till att göra iordning den för att behålla synlig.
Renoveringsprojekt med exponerad tegelmur, skottkärra och nytt trägolv under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tog också framf förslag tvåhundrasjuttioelva på lösning för badrummet och till sist hittade vi en lösning som vi trodde på.

Ritning av en badrumsplanering med handskrivna noteringar, måttangivelser och olika installationers placering markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa gång det var dags för värmebölja bestämde jag mig för att börja riva bort masonit och spik från golvet för att få fram orginalgolvet i det första rummet. Otroligt vad många spik det är per kvadratmeter! Tyvärr var det allmänt slitet och lagat på flera ställen. Men vi höll modet uppe och hoppades på att hitta bättre golv i övriga rum.

Renovering av golv med halvavlägsnat masonitskikt och synliga originalträgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter rök kök nummer 2 detta var betydligt mycket mer slitet och tyvärr lyckades vi inte ens skänka det till någons snickarverkstad utan det slutade med att det hamnade på tippen.

Slitet, retrokök med gula skåp och vit spis inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är vi framme i mitten av augusti och det är egentligen nu som jag börjar prioritera renoveringen och det börjar ta fart på riktigt.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 39 till
  • Laddar…
PeterFalun
spännande med murstocken

golv, alltid ett lotteri

kul att följa er resa det är en upptäcksfärd där man får fatta beslut lite beroende på vad som dyker upp
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Trevlig tråd - ser fram emot att läsa om resten av renoveringen!
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Var tog handfatet vägen i badrummet, har försökt stirra fram ett.. både under och över ”de olika förslagen” hehe
 
Åsa Lund
Lite synd jag inte visste detta när jag var i Tibro i september :sweat:
 
Redigerat:
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
S
Alla kan vara lugna, åkte förbi idag och lyckades ta en bild på hur de nya fönstren blev, se nedan, jättefint @LAnsgar !
Skämt åsido är jag på din sida. Helt rätt att inte kommentera vidare på fönster (så du behöver inte säga något om det här inlägget heller, såg bilden kort efter att jag läst tråden och kunde inte låta bli). Det är roligt att du delar med dig av hur det går och blir kul att följa.
PS. Inte konstigt att ingen ville ha det gula köket, det är ju alldeles snett.
Två nya fönster med vita karmar på en sliten röd tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 18 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Trist såklart att många blir besvikna på mig angående fönstren. Men jag har svårt att förstå argument som utgår från att jag har någon form av ansvar gentemot läsare här på forumet p.g.a att jag skapat denna tråd för att dela med mig om vårt arbete..
Denna bilden får bli min sista kommentar runt beslutet att byta fönster eller inte. Vill ni fortsätta diskutera så är ordet fritt, men jag kommer inte vidare bemöta kommentarerna.
Fortsätt med att posta och bry dig inte om negativa inputs.
Vad ni gör med ert hus är er ensak och ingen annans, huvudsaken är att det blir som ni tänkt och vill.
Ni bygger och renoverar för er själva och inte för att tillfredsställa andras önskningar.
Lycka till!
 
  • Gilla
StaBen och 8 till
  • Laddar…
Jag är nog också lite av en halvvårdare som någon annan kallade sig här ovan, men just gamla fönster är något jag inte skulle offra.

Men nu ska TS ändå ha en eloge för hur han försiktigt demonterade och sålde de gamla köksskåpen och jag har full tillit att han hanterar de gamla fönstren lika fint, då blir det kanske minus ett för detta hus men plus ett för ett annat hus vars gamla fönster istället slängts av tidigare ägare.

Sen verkar det ju i alla fall vara träfönster det är frågan om så det är ju också skönt att höra (om jag fattat rätt). Nu vet jag inte exakt format på de nya fönstren men med rätt proportioner och en fin färg kommer man nog faktiskt inte ha så lätt att se skillnad från gatan, jämfört med många moderna lättmetallfönster med cirka 50 % karm och knappt någon glasyta.

O OlleKlockare skrev:
Jag ställde mig själv en fråga; Om jag byggt det här huset på 1920-talet, skulle jag valt fönstren som satt i eller skulle jag valt 2-glasfönster som ser nästan likadana ut men har betydligt bättre energivärde? Naturligtvis hade jag valt fönster som inte läckte lika mycket energi. Att de gamla fönstren hade bättre virke, det är något man får slicka i sig. Samma fråga har jag ställt mig med allt som vi bytt. Och svaret är nästan alltid; Ta det nya, det hade byggaren gjort på 20-talet om han hade haft valet.
Det lustiga med min granne är att det är viktigt att vi bevarar och väljer dyra alternativ som är gamla medan han själv sätter i plastfönster i sitt hus från 1912. Jag säger inte att man ska "renovera sönder" alla gamla hus, men det går inte att bara gå på känsla utan förnuftet måste få sitt också. Även när det är grannen som renoverar!
Här har jag dock lite tankar. Tror definitivt att någon på 20-talet hade velat köra med dåtida virke och undrat vad vårt moderna virke var för skräp. Däremot hade man nog kunnat tänka sig att använda en del modern teknologi om den fanns för att förbättra värmeisoleringen. Många hade nog kunnat tänka sig ett lager isolerglas för bättre värden, exempelvis.

Sen om man hade tyckt vårt moderna flytglas såg tråkigt och dött ut eller att det var fantastiskt häftigt är svårare att sia om, och jag kan tänka mig att det hade varit blandat. Fast hade man velat ha de bästa förutsättningarna att titta ut hade man väl inte velat ha spröjs heller, som på 30-talet och framåt. Jag tror också att flytglas hade varit en större hit i den eran.

Sen tror jag nog man hade velat ha de typer av profiler på bågarna som var på modet då alldeles oavsett glasen.

PS. Din granne låter ju lite som en hycklare, och man får inte bilden att han är någon byggnadsvårdare, utan snarare bara en sån där granne som gillar att klanka ner på andra för att öka sin egen självkänsla.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd. Ska följas
 
Snigla: Handfatet i badrummet är TS (TvättStäll)

När andra köket var ute så bröt vi upp de gamla plankgolven där badrummen skulle blikunde börja börja med avlopp och att förbereda för golvvärmen som får värma utrymmena.

Renoveringsprojekt med upprivet plankgolv, spånskivor och byggavfall i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tog också upp en likadan öppnign mellan kök & vardagsrum även på markplan.

Nedslitet rum med tom vägg där en öppen spis i tegel och golv med spill överallt syns efter renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här hittade vi en liten dold skatt. Runt om i huset har vi hittat en rejäl mängd igenbyggda dörrkarmar, men bara här sitter den gamla dörren kvar. Eftersom vi ska ha en större öppning så ställde vi paketet till förvaring - eventuellt behöver vi dörren på ett annat ställe senare.

Gammal dörr kvar på vägg bredvid en tegelöppen spis under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i rum med rivna väggar, synlig isolering och upptaget golv bredvid öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I detta vardagsrummet var golvet i bättre skick och det tror vi att vi kan fixa till och behålla synligt. Någon har lackat det en gång i tiden och lacken spricker och ser allmänt tråkigt ut. Men från vårt nuvarande hus vet vi att man med en bra slip kan göra underverk!

Barn river gammal tapet i renoveringsprojekt, soligt rum med trägolv och hängande taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av de mindre trevliga jobben hittills har varit tömning av källaren. I ett av rummen har den tidigare ägaren haft ritningsarkiv och virkesförråd. Han var bildhuggare en gång i tiden, men sedan hans frånfälle på 80-talet har det istället varit fristad för mössen. Resultatet var ett rejält lager av söndertuggat papper/virke/musspillning vilken man fick vada igenom för att komma åt att bära ut sakerna i förrådet.

En röra av söndergnagt papper, virke och musspillning i ett gammalt förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ett typiskt projekt som är vidrigt när man är uppe i det, men man är väldans nöjd när det är klart!

Ett tomt källarrum med betongväggar och golv, rör i taket och ett litet fönster som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hade vi lyckats placera alla kvarvarande inventarier i ett rum och det mesta av skräpet hade förpassats till tippen så det var äntligen dags för lite material!
Sådana dagar är man tacksam att man har en familj som ställer upp. En svägerska med sambo fick komma och bära!

Byggmaterial som isolering staplat utanför en gul trävilla i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det var väldigt mycket material på en gång för att ta in i huset, tack vare ett lite mer rejält inköp så kunde vi spara ett antal tusenlappar på priset. Därför tog jag beslutet att det får bli lite trångt ett tag.

Med materialet inburet så började äntligen uppbyggnad i de första rummen.
Att regla på en snedvägg var nog det som vållat mest huvudbry hittills, det blir fler vinklar och förändringar än man är van vid!

Renoveringsarbete i ett rum med nybyggda träreglar, isoleringsmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi gjorde en provmöblering för att se om det skulle kännas tillräckligt rymligt med den lösningen vi jobbat fram. WC, dusch, tvättställ och Tvättmaskin i ett långsmalt badrum med snedtak var inte helt perfekt men denna lösningen kände vi att vi själva kunde ha levt med. (sopsäck är duschdraperi, isolerbal är tvättmaskin och skåpet är tvättställ)

Toalett i ett pågående renoveringsprojekt med synliga reglar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I samband med att vi började köpa material så var det dags att koppla in en mäklare för att få en förhandsvärdering. Vi blev snabbt varse om att en tvåbostads villa är värd väldigt mycket mindre pengar än ett enfamiljshus, ett extra kök sågs snarare som en värdesänkare än neutralt. Det skulle ta oss över 5 år att med driftsnetto tjäna tillbaka värdeskillnaden och det satte minst sagt griller i huvudet på oss.
 
  • Gilla
  • Wow
Boilerplate4U och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.