Hej,

Experter, snälla hjälp mig.

Har nyligen renoverat tvättstugan och vi fick hjälp med precis allting för ca 1.5 år sedan. Kort efter tvättstugan blev klar bytte vi värmesystem från gammal elpanna till luft/vatten.

Det jag upptäckt finns bakom vår värmepanna (Ecodan) från vilken det ibland droppar en del vatten vid varmvattenproduktion. Detta är fullt normalt enligt installatören av värmepannan, men eftersom röret som släpper ut vattnet sitter en bit upp från golvet så rinner vatten längs väggen ned. Då kan vattnet dels rinna ned vid el-installationen och dels följa ett av vattenrören till höger i bild.

Röret som släpper ut vatten är ej synligt på bilden.

Får det se ut så här, då tänker jag framförallt på elkablarna som syns till vänster i bild? Jag tänker att det borde finnas någon tätning vid rörgenomföringen?

Finns det några regler för hur rör och elkablar får dras i en tvättstuga som kan reglera detta?

Tacksam för svar!
 
  • Hörn av ett rum med synliga rör och elkablar, vatten dräneringsgaller på golvet, och spår av fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga krav på tätskikt på väggarna i tvättstuga men lite snyggare än så borde dom lämnat det.
 
Vad är det för rör som släpper ut vatten på väggen? Problemet sitter väl där?
Skvallerrör från säkerhetsventilerna ska ledas till en golvbrunn eller liknande.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, ja det är sant att problemet sitter där.

Får be installatören komma hit och ordna skvallerröret helt enkelt.

Hur tycker ni man skall hantera eventuella fuktskador som blivit av det här? Är det VP-firman eller hantverkaren som gjort fel?
 
Värmepumpsinstallatören borde ha sett till att spillvattnet leds till rätt ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.