Hej! Vi hade en OVK i vår förening och enligt protokollet saknas en frånluftventil i köket. Den närmaste ventilationskanalen ligger 1-2 meter från köket men den ligger i badrummet och enligt ventilationsfirman kan vi dra en ventilstionskanal från badrummet till köket och sätta en frånluftsventil.

Detta innebär att man ska göra en håltagning som ska bryta badrummets tätskikt. Håltagningen ska utföras nästan 1 meter från duschkabinet och 2,1 meter från golvet dvs ingen direkt kontakt med vatten. Några synpunkter? Får man bryta tätskikten? I så fall vilka åtgärder som krävs för att det ska bli bra? T.ex. hur ska man isolera den? Skulle man kunna bygga någon slags gipslåda?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Självlärd
  • Laddar…
Gör hålet och täta med silikon räcker, risken att det ska bli fuktskada där är minimal!
 
Tack för svaret! :)
 
A
D Dimchi skrev:
Hej! Vi hade en OVK i vår förening och enligt protokollet saknas en frånluftventil i köket. Den närmaste ventilationskanalen ligger 1-2 meter från köket men den ligger i badrummet och enligt ventilationsfirman kan vi dra en ventilstionskanal från badrummet till köket och sätta en frånluftsventil.

Detta innebär att man ska göra en håltagning som ska bryta badrummets tätskikt. Håltagningen ska utföras nästan 1 meter från duschkabinet och 2,1 meter från golvet dvs ingen direkt kontakt med vatten. Några synpunkter? Får man bryta tätskikten? I så fall vilka åtgärder som krävs för att det ska bli bra? T.ex. hur ska man isolera den? Skulle man kunna bygga någon slags gipslåda?

Tack på förhand!
Håller dem sig 2 meter över golvet är de fullt godkänt

Då du får komma ut med rör 2 meter över golv i duschen.
 
  • Gilla
Dimchi
  • Laddar…
BirgitS
D Dimchi skrev:
Vi hade en OVK i vår förening och enligt protokollet saknas en frånluftventil i köket. Den närmaste ventilationskanalen ligger 1-2 meter från köket men den ligger i badrummet och enligt ventilationsfirman kan vi dra en ventilstionskanal från badrummet till köket och sätta en frånluftsventil.
Är kanalen i badrummet godkänd som imkanal?
Det gäller t.ex. brandskydd. Du måste få godkänt från styrelsen för att göra ändringar i ventilationen. Om det är en central fläkt som ska ventilera alla badrum så är den ju inställd på en viss hastighet och då kan man antagligen inte koppla in ett kök hur som helst för då behöver luftflödet ökas.

Det måste ju ha funnits en imkanal i köket från början.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är kanalen i badrummet godkänd som imkanal?
Det gäller t.ex. brandskydd. Du måste få godkänt från styrelsen för att göra ändringar i ventilationen. Om det är en central fläkt som ska ventilera alla badrum så är den ju inställd på en viss hastighet och då kan man antagligen inte koppla in ett kök hur som helst för då behöver luftflödet ökas.

Det måste ju ha funnits en imkanal i köket från början.
Men..... var inte det inte föreningen/styrelsen som ligger bakom ovk:n?
Då lär dom väl även vara ok med åtgärder!?
 
BirgitS
J Jörgen Ö skrev:
Men..... var inte det inte föreningen/styrelsen som ligger bakom ovk:n?
Då lär dom väl även vara ok med åtgärder!?
De beställde OVK men jag kan inte se att de har varit inblandade i den föreslagna lösningen utan där står det bara om en ventilationsfirma.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är kanalen i badrummet godkänd som imkanal?
Det gäller t.ex. brandskydd. Du måste få godkänt från styrelsen för att göra ändringar i ventilationen. Om det är en central fläkt som ska ventilera alla badrum så är den ju inställd på en viss hastighet och då kan man antagligen inte koppla in ett kök hur som helst för då behöver luftflödet ökas.

Det måste ju ha funnits en imkanal i köket från början.
BirgitS BirgitS skrev:
Är kanalen i badrummet godkänd som imkanal?
Det gäller t.ex. brandskydd. Du måste få godkänt från styrelsen för att göra ändringar i ventilationen. Om det är en central fläkt som ska ventilera alla badrum så är den ju inställd på en viss hastighet och då kan man antagligen inte koppla in ett kök hur som helst för då behöver luftflödet ökas.

Det måste ju ha funnits en imkanal i köket från början.
Besiktningsmannen som utförde OVK:en jobbar på ventilationsfirman som föreslog åtgärden och han godkänner det. Jag tyckte att det var en konstig lösning men om de kommer godkänna det då är det ok för min del.
 
BirgitS
Det gäller ju att nästa besiktningsman om 6 år (?) godkänner det också. Om det gällde mig så skulle jag ju vilja veta att föreningen godkänner lösningen skriftligen också.
 
  • Gilla
Dimchi
  • Laddar…
Då kommer det bli en väggenomföring så kommer jag beskriva för föreningen vad som ska göras för att få tillstånd. Jag kommer inte att påbörja något utan föreningens godkännande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Föreningen kommer även göra en slutbesiktning för att få en godkänd OVK när lägenheterna som fått anmärkningar har åtgärdat dina brister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.