Ingen aning. Jag skulle kontaktat någon elstadsförsäljare för att kolla. Själv så bygger vi nytt och kan förstärka betongplattan om det behövs.
 
Fasting65 skrev:
Usch - egentligen ryser jag när jag tänker på att göra något fejk.....
Jag skulle också hellre köra med "the real deal". Men vikten (och därigenom förstärkning av plattan) och kostnaden för en murad spis med murad stock känns inte helt nödvändig, åtmonstone om man som vi primärt är ute efter mysfaktorn, inte uppvärmingen.

Men varför skulle du inte kunna montera in en insats, isolera av del och sedan bygga in hela härligheten i något lämpligt material?

För övrigt, hur går det med tillbyggnaden? var förbi i veckan... ser lovande ut ;)

Alter ego
 
Var det vår kåk du var förbi eller?

En smygtittare mao... :surprised: :D
 
Hej!
Jag och min sambo ska bygga hus och vi har planerat att
vi ska ha en öppen spis, men vi ska ha den på en vägg som är halv (ca 1,3m ). Har någon något förslag på vilken spis som blir snygg då?? ???

 
Att väggen är halv behöver nog inte påverka valet av spis, kan vara snyggt med både klassisk öppen spis och en kamin i modern eller klassisk design.

Vad gäller murstock/rökrör finns det många alternativ; riktig murad, fake-murstock med inbyggt kaminrör (se tidigare inlägg) eller ett vanligt kaminrör (finns i olika material och färger - ex. rostfritt).

Alter ego
 
Om jag inte minns fel, kostar murstocken cirka 13 tkr per meter.

Vikten kan lösas så att det ser ut som en genuint tung och häftig öppen spis. Kolla:

http://www.kakel-tegel.com/
www.culturedstone.com

Där finns flera häftiga spisar. Cultured Stone kan Du troligen beställa via Svenska kakel. Brutalt snyggt är det jag sett!

Du bygger då upp med gips och klär med stenen. = liten vikt.
 
Vi murade en funkisinspirerad enkel öppen putsad och vitmålad spis med 9 meter murstock för 12.000 SEK tutti inklusive allt material och arbete. Köpte stenen begagnat på Blocket, betong och puts i Polen.

mvh
David
 
David skrev:
Vi murade en funkisinspirerad enkel öppen putsad och vitmålad spis med 9 meter murstock för 12.000 SEK tutti inklusive allt material och arbete. Köpte stenen begagnat på Blocket, betong och puts i  Polen.

mvh
David
12.000??!! :surprised:

Ja, det bevisar ju återigen att enda utvägen ur det ekonomiska gatloppet är att själv göra mycket själv...om man kan.

De två tummarna som växer rakt ut ur respektive handflata gör väl att en själv får man finna sig i att bli skinnad hela vägen till inflytt (sen tar masen över och skinnar en till dödsbädden) :-/.

Alter ego
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.