Sen tycker jag att servicebil är ett jävla otyg egentligen. I slutändan förstår jag att jag får betala "vad det kostar" - kalla det vad man vill. Men känslomässigt känns servicebil fel. Den el-firman jag brukar använda har istället ett högre timpris första timmen vilket jag tycker känns vettigare. Även om det i praktiken är en vanlig timme och en servicebil ihopbakat :)
 
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om han debiterar för sevicebil fullt ut även för dagar när det kanske bara arbetats någon timme, så är det inte rimligt. OM det fortfarande fanns arbete att göra.
Även om jag avskyr servicebil-begreppet som jag skrev ungefär samtidigt som du skrev ditt inlägg, har jag svårt att se hur man sakligt skulle kunna argumentera för att det är direkt FEL att debitera servicebil för bara någon timme. Ineffektivt, dålig kundservice etc, visst, men rent sakligt så finns det dock inget hinder egentligen...
 
  • Gilla
KristofferF
  • Laddar…
Jo men det beror ju lite på varför det bara utförs arbete under någon timme. Om det är för att elektrikern av någon anledning måste arbeta på ett annat projekt resten av dagen, så borde det inte debiteras varken full resekostnad eller servicebil. Om det av någon anledning inte går att göra mer på ena arbetsplatsen så är det ju en annan femma.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men det beror ju lite på varför det bara utförs arbete under någon timme. Om det är för att elektrikern av någon anledning måste arbeta på ett annat projekt resten av dagen, så borde det inte debiteras varken full resekostnad eller servicebil. Om det av någon anledning inte går att göra mer på ena arbetsplatsen så är det ju en annan femma.
Fast har han rest så har han ju rest och då har han rätt att ta ut reseersättning.
Att han sedan är en förbaskad ineffektiv sopa är en annan sak =)
Dessvärre är det inte olagligt att vara ineffektiv.

Missförstå mg rätt. Jag håller med dig i sak vad man borde göra, fast det överensstämmer inte alltid med vad man inte får göra.
 
T TobiasHermansson skrev:
En annan fråga, dom fakturerar för servicebil 1 st 250 kr för varje gång dom är här,. är det normalt? detta är utöver deras resetid fram och tillbaka som också faktureras, men det vet jag att de gör/ska göra.
Tyvärr är det inte helt ovanligt att ta betalt för att ha bilen stå.. (det handlar om att de har grejer relaterat till jobbet de utför.. i bilen - sen kan man diskutera om det stämmer el ej!).

Dock kan det skilja både på hur de tar betalt för servicebilen.. dvs de kan ta betalt per dag den står hos dig, de kan välja att ta betalt en gång för hela jobbet osv. Det är något man får fråga om från början..

Jag/vi fick lära oss den saken ”the hard way”.. fick betala massor för en bil som inte innehöll nått vettigt.. tydligen (de fick åka flera mil extra varje gång för att hämta allt ifrån skruvar till rördelar.. trots att de själva valt allt..).

.. och ja .. de tog betalt för tiden de åkte fram och tillbaka oxå (när de hämtade saker som borde funnits i bilen) :poop:
 
Redigerat:
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Och det där om vad som bör finnas med i bilen skulle jag gärna vilja veta. Jag har i många år haft en servicebil och i alla år kämpat för att hitta ett sätt att fylla bilen med just det som behövs för det första och andra och tredje jobbet den dagen. Ofta så har jag haft ca 95% av det jag behöver men det hjälper ju inte då man måste ha 100% av grejerna. Dessutom har ju många väldigt svårt med att man först åker och tittar på ett jobb innan man fyller bilen med grejer. Till det kommer att det sällan är exakt samma saker som man behöver hos dom olika kunderna.
Så snälla ni som vet, kan ni inte lära oss som kämpar.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
shtob och 14 till
  • Laddar…
Debiteras inte för körning så slår skv bakut om det gäller ett arbete med rotavdrag
Då tror dom att detta är inbakat i timpriset och kan neka avdraget
 
Redigerat:
  • Gilla
Trokadero och 2 till
  • Laddar…
C
U Uffe A skrev:
Debiteras inte för körning så slår skv bakut om det gäller ett arbete med rotavdrag
Intressant. Jag köper resonemanget, men nästan ingen av hantverkarna vi anlitar tar betalt för restid.
 
Det handlar ju även om transparens, kunden får se att även resor kostar och måste betalas av endera höjd timpenning eller av en specifik "reseersättning". Har man långa resor och korta jobb är reskostnaderna en större del av totalen än om det är längre jobb med korta resor. Ska reskostnaderna betalas av en höjd timpenning blir det mycket "orättvist" för kunderna, för man kan inte sitta och ha olika timkostnader beroende på vart kunden bor.
 
  • Gilla
Jan Tony Bertil Svensson och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant. Jag köper resonemanget, men nästan ingen av hantverkarna vi anlitar tar betalt för restid.
Jag gjorde ett jobb åt en trogen kund
Det utfördes efter jag slutat på mitt andra jobb där jag är anställd
Eftersom det ändå var på vägen hem debiterade jag ingen körning

Fick ett brev från skv där de ifrågasatte detta och ansåg att jag bakade in körningen i timpriset
Som tur var så var dom förstående och därefter sätter jag alltid upp en avgift för körning på fakturan
 
Redigerat:
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
T TobiasHermansson skrev:
Hej

Började i början av året att byta el i ett hus vi köpt som vi ska flytta in i nu i slutet av december.
Vi hade diskuterat med en elektriker firma som gjort jobb åt mig tidigare som varit seriösa och bra, han ville dock inte lämna en fast kostnad denna gång då vi byter all el i huset förutom i ena badrummet men skrev till mig att han förväntar sig landa på 80 tusen kr men räkna med 100 t kr.
Huset är väldigt öppet, 1 plan, och inte så många rum, ca 124 kvm.
Det förekom dock lite extra som jag ville ha och räknade självklart på att få lite mer i fakturan.
Nu är vi uppe i 150 tkr och det är ca 25 tkr kvar att färdigställa så vi kommer landa på ca 175 tkr, vi ha inte jätte mycket spottar och speciallösningar.

Min fråga, är inte detta lite överdrivet? Nu får ni inte en jätte specifik lista men vad ska det kosta att byta el i ett hus, lösningarna är ganska standard, vi flyttar inte några uttag osv utan vi använder de gamla ''gångarna'' dock är allt nytt förutom i badrummet så jag vet ju att det kostar men att de säger 100 000 kr och vi kommer landa på 175 000 kr?

Kan jag kräva minskad kostnad på något sätt eller hur skulle ni ställa er till detta? vet inte riktigt vad jag förväntar mig, det är bara paniken i mig som skriker över hur plånboken ser ut nu.

Mvh
D Daaaaaniel skrev:
Konsumenttjänstelagen §36
Priset
36§ I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38§
T TobiasHermansson skrev:
Hej

Började i början av året att byta el i ett hus vi köpt som vi ska flytta in i nu i slutet av december.
Vi hade diskuterat med en elektriker firma som gjort jobb åt mig tidigare som varit seriösa och bra, han ville dock inte lämna en fast kostnad denna gång då vi byter all el i huset förutom i ena badrummet men skrev till mig att han förväntar sig landa på 80 tusen kr men räkna med 100 t kr.
Huset är väldigt öppet, 1 plan, och inte så många rum, ca 124 kvm.
Det förekom dock lite extra som jag ville ha och räknade självklart på att få lite mer i fakturan.
Nu är vi uppe i 150 tkr och det är ca 25 tkr kvar att färdigställa så vi kommer landa på ca 175 tkr, vi ha inte jätte mycket spottar och speciallösningar.

Min fråga, är inte detta lite överdrivet? Nu får ni inte en jätte specifik lista men vad ska det kosta att byta el i ett hus, lösningarna är ganska standard, vi flyttar inte några uttag osv utan vi använder de gamla ''gångarna'' dock är allt nytt förutom i badrummet så jag vet ju att det kostar men att de säger 100 000 kr och vi kommer landa på 175 000 kr?

Kan jag kräva minskad kostnad på något sätt eller hur skulle ni ställa er till detta? vet inte riktigt vad jag förväntar mig, det är bara paniken i mig som skriker över hur plånboken ser ut nu.

Mvh
Vi har ett hus byggt 1924, hela elinstallationen var gör det själv jobb. Frågade en av de lokala elföretagen som var här och tittade, han sade att alla ledningar måste dras om och alla strömbrytare och uttag kontrolleras. Sade att jag får nog räkna med minst 60 000 kr men förmodligen kommer det att hamna på 80 000 kr. Huset är 1,5 plan på 135 kvm
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag gjorde ett jobb åt en trogen kund
Det utfördes efter jag slutat på mitt andra jobb där jag är anställd
Eftersom det ändå var på vägen hem debiterade jag ingen körning

Fick ett brev från skv där de ifrågasatte detta och ansåg att jag bakade in körningen i timpriset
Som tur var så var dom förstående och därefter sätter jag alltid upp en avgift för körning på fakturan
otroligt att SKV lägger tid på att jaga hundralappar! Snacka om sovjet 1982!
 
  • Gilla
Trokadero och 2 till
  • Laddar…
Vi drar precis om all el i hus med två lägenheter. Lägenheten nere är på 160 kvm, vi bytte all el inklusive kanaler, jag fräste en del nya kanaler själv. Vi flyttade även centralen och förlängde matningen till nya skåpet. Blev 115.000kr. Övervåningen kommer landa på 70-80 sannolikt. Den är också 160 kvm men vi drog nya kablar i gamla rör mestadels.
 
Man kan ju fråga elektrikern vad det är som springer iväg i pengar? Kanske finns en väldigt bra förklaring till det hela.
 
E elmont skrev:
Och det där om vad som bör finnas med i bilen skulle jag gärna vilja veta. Jag har i många år haft en servicebil och i alla år kämpat för att hitta ett sätt att fylla bilen med just det som behövs för det första och andra och tredje jobbet den dagen. Ofta så har jag haft ca 95% av det jag behöver men det hjälper ju inte då man måste ha 100% av grejerna. Dessutom har ju många väldigt svårt med att man först åker och tittar på ett jobb innan man fyller bilen med grejer. Till det kommer att det sällan är exakt samma saker som man behöver hos dom olika kunderna.
Så snälla ni som vet, kan ni inte lära oss som kämpar.
Själv skulle jag inte ta betalt (synligt) för en servicebil, tycker inte det ser bra ut (bara en personlig åsikt).. det är en kostnad kunden eg inte behöver se.. när de anlitar en så vill de bara ha jobbet gjort och bryr sig sällan om vad man har/eller ej i bilen.

De förutsätter bara att man gör sitt jobb (de har ju accepterat en fast kostnad el presenterad timdeb).. och i många fall kommer en sep kostnad för bilen upp såhär i efterhand.. i diskussion på forum el/och med företaget ifråga ..och blir då till något som är tidsödande för alla inblandade.

Skulle satt mitt timpris (milersättning) osv så att det jag behövde ha.. täcktes. Det är mycket som döljs i en timdebitering.. och mycket som ska tänkas på när den sätts!

Har bara stött på två företag som tagit ut en sådan serviceavgift ”synligt” för bilar.. tack o lov.. (tror det är snäppet vanligare för företag i storstäder)

Har dock förståelse att avgiften kan finnas (oavsett om jag tycker den är onödig).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.