Hej.
Har en betongvägg som är 220mm tjock som jag skall göra en dörröppning i.
Vet inte vad jag skall använda för verktyg för att ta upp en dörröppning på ett bra, lätt och så dammfritt sätt som möjligt. Väggen är enligt snickaren inte bärande.
Dörröppningen skall vara 95 cm bred och 200 cm hög.
Tacksam för snabbt svar.
Den är byggd i cementblock tror jag?
Mvh Andreas :)
 
En icke-bärande vägg som är 220 mm - är det verkligen av betong? Provborra och återkom!
 
Har redan borrat.
Cement block tror är jag ganska säker på att det är.
220 mm
går tung till hälften sen går det lätt en par centimeter sen går det tungt resten igen när man borrar.
 
Blocken är 20x20x40 cm med flertalet hål rakt igenom. Har fått bort ett av blocken nu.
 
Betonghålsten ;) Går lätt att kapa
 
Vad tror ni om en tigersåg med specialblad?
Försökte med rondell idag men det dammade av bara f-n :-X
Så något som är någorlunda dammfritt men effektivt och som det blir snyggt av?
Finns det något med denna kombination..
Mvh Andreas
 
Finns det blad för sten till tigersågarna :-/ Det blir väl inte särskilt rakt med tigern heller :( En byggsåg med stenklinga (skiva) borde kunna ta det om du kan komma åt från båda sidorna?
 
Hej!
Jag tog upp två stycken 2200*2100 i betonghålsten för att sätta in stora glasdörrar i! Jag använde den största vinkeslipen (kap) med diamantklinga. Funkade snabbt och blev snygga skär. Som Byggarn säger så dammar det minst fast ändå så hela huset blev dammigt.
Annars går det bra att använda en stor slägga också! Bara man tar i ordentligt får man ut setarna efter några ordentliga träffar!

Tigersåg tror jag tyvärr inte på!

Glöm inte att lägga in vinkeljärn i överkant om du har mycket vägg ovanför. Jag la in 75*75 och fäste in dem 30 cm på vardera sidan!

/R
 
Det låter kanon.
Jag testade det där med vinkelslip. fy f*n vad det dammade :-X
Gav upp och gick tillbaka till det mer tidskrävande men inte lika dammande alternativet. Betongborr, gruvhacka och stor slägga.
Skall snygga till det med lite puts.
Är förstås inte klar än men det går framåt.
Skall även slipa bort all färg på golv och väggar också innan jag börjar sätta klinkers och kakel i relaxen.
Använder något som kallas fanérfräs och en dammsugare naturligtvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.