C cpalm skrev:
Inget problem med att använda smörja avsett för kabel, men använd inte just Glidex.
Finns på t.ex. Kjell&co:
[länk]
Den här är väldigt bra annars:
https://www.eldirekt.se/hem-bygg/verktyg/redskap/kabelsmorjmedel-yellow-77

Men ska man bara dra någon enstaka kabel så kan det även funka bra med vanlig såpa eller diskmedel.
Som @elmont skriver så är det bra om man har en kompis som matar på i andra änden, och skulle det ta stopp någonstans så är det bättre att backa en liten bit och sedan attackera stoppet med lite fart hellre än att försöka segdra sig förbi.
 
Jag avråder på det bestämdaste från såpa och diskmedel, använder man det så är det garanterat så att ledningarna är orubbligt fast efter några år. Då är det bättre med lite silikonspray som man duttar in i röret, MEN det behövs ytterst lite ungefär så lite som man "kan" spruta. Sprutar man så mycket att det rinner har man "överdoserat" flera ggr om.
 
  • Gilla
jrosenthal och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag avråder på det bestämdaste från såpa och diskmedel, använder man det så är det garanterat så att ledningarna är orubbligt fast efter några år. Då är det bättre med lite silikonspray som man duttar in i röret, MEN det behövs ytterst lite ungefär så lite som man "kan" spruta. Sprutar man så mycket att det rinner har man "överdoserat" flera ggr om.
Men det var väl själva f*n vad fel jag gör nu då. Rekommenderar jag Glidex så är det fel och försöker jag då rekommendera något mildare som man dessutom ofta har hemma som lekman så blir även det fel. Det är en jäkla tur att det är fredag idag. ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
:beer:
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Jag har använt bef ledning som "dragsnöre" för en riktigt dragfjäder, då har det iofs varit elledningar oftast. Kan vara knixigt ibland. Man kan prova från andra hållet om det inte går. Jag tror jag alltid tillslut lyckats. Men nån gång har jag bara fått in en tunn nätverkskabel, det är ett tips att köpa de slimmade, det gör jättestor skilland.

Kan det vara så att du har nån dosa eller uttag "mellan" de två du tror hör ihop? Då kommer det aldrig att funka.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nu har jag listat ut hur alla ledningar går mellan rummen i alla fall. Från hallen går det upp två rör. Det ena går upp till rum 1, och därifrån gå ett rör vidare till rum 2.

Nästa rör från hallen verkar gå upp till rum 3, men det tar tyvärr tvärstopp någon meter upp bara. Inte trögt utan stopp. Samma problem åt bägge hållen. Det låter som att den fastnar bakom kyl och frys nästan. Har testat dra i teletrådarna men även dom sitter stenhårt.

Rum 3 och 4 är också ihopkopplade. Det verkar som att uttaget i rum 4 är det första uttaget.

Tyvärr så verkar inte rummen på vänster sida vara ihopkopplade med de högra på någon sätt heller, annars hade man kunna dragit en riktigt specialare från rum 3, till rum 1 och sen ner i hallen.

Vet inte hur jag ska fortsätta nu, ska ta en titt bakom kyl och frys om man kan se något där. Annars får jag dra kabeln längs med list och trapp istället.

Tack för all hjälp alla!

Planritning som visar hur ledningar löper mellan rum i en bostad, med markerade stopp och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Var är inkommande tele? Du får koppla ur allt och mäta/beepa och även notera om färger i båda ändar stämmer så kanske du kan komma på om det sitter en koppling dosa tex bakom kylen.
 
Inkommande tele är i rum 4 verkar det som.
Smart! Ska testa mäta lite och se om jag hittar något.

Hade annars en idé om att dra nätverkskabeln genom antennuttagen. Men det är tydligen en dålig idé när man bor i radhus läste jag.

J JohanLun skrev:
Var är inkommande tele? Du får koppla ur allt och mäta/beepa och även notera om färger i båda ändar stämmer så kanske du kan komma på om det sitter en koppling dosa tex bakom kylen.
 
Har du en åtkomlig vind?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.