Min man har en gigantisk skivsamling, LP/vinyl som han är rädd om och som tar plats. Den måste alltså byggas in på något vis så inte barnen kan dra ut skivorna. Nu står alla skivor i flera kallaxbokhyllor med fyra fack i varje. Har någon tips på hur vi kan bygga in dessa eller sätta dörrar på dessa?? Google hjälper mig inte.....
 
Lyssnar han ofta på skivorna?

Jag har min samling i den större varianten med 5x5 fack, och jag funderade på att utnyttja faktumet att de är lika på fram- och baksidan, när mina barn var små. Min tanke var att limma en plexiglasskiva som täckte de tre nedersta facken, och sen ha de skivorna jag aldrig lyssnade på där bakom så länge. När barnen blitt större tänkte jag bara vända på hyllan och ha plexiglaset innåt.
Nu hamnade hela samlingen i gästrummet istället... :)
 
Tack för tipset, bra förslag! Ska absolut kolla upp det! Tack
 
Fästa gångjärn för dörrar o liknande i Kallax är typ omöjligt, de är ju tillverkade av tunn masonit och pappkartong.
 
Bra input, kan tänka oss att byta möbel också men LP-skivor är så tunga så inte alla möbler som funkar för dem heller.
 
K Kattastrof skrev:
Bra input, kan tänka oss att byta möbel också men LP-skivor är så tunga så inte alla möbler som funkar för dem heller.
Dess uppbyggnad ger styrka, men tyvärr inget att fästa tex gångjärn i.
 
Det finns dörrar till Kallax, men de är väl förstås bara att öppna för barnen .. https://www.ikea.com/se/sv/p/kallax-insats-med-doerr-vit-20278167/

Jag skulle nog satsat på att skaffa genomskinliga lådor till hyllan (finns också på IKEA) och ha skivorna i dessa. Förhoppningsvis är det så tungt att barnen inte orkar dra ut dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.