BirgitS BirgitS skrev:
Kan du rita in lite sängar och en de nödvändigaste sakerna i badrummet så att man får lite bättre känsla för storlekar och möblerbarhet?
Hur breda dörrar har du ritat in?
De ser väldigt smala ut jämfört med trappan.
Jag ska se om jag får lite tid över till att jobba vidare på planlösningen under helgen för att få med lite möbler. Men under tiden så kan jag ge lite ungefärliga mått.

Gavel till gavel, innermått: 9,6m
Långsida till långsida, innermått: 5,5m
Bredd hall: 2,4m
Bredd trapp 1,1m

Hall och trapp ligger i centrum av rummet.
 
Nu har jag äntligen fått lite tid över till att sätta mig ner och planera lite mer. Jag har gjort lite justeringar på väggen mellan de två vänstra sovrummen. Jag har satt in garderober som delar dess utrymme lika mellan de två rummen för att få lite mer plats i det nedersta sovrummet samtidigt som det inte stjäl allt för mycket utrymme av det övre.

Jag har gjort två varianter på planlösningen, en med helt raka väggar på den vänstra sidan och en där jag vinklat en av vägarna. Vinklingen är gjord för att skapa en mindre "korridorskänsla" där man går in till det övre sovrummet och få ett bättre "flyt" i hallen. Vad tycker ni, vinkel eller inte vinkel?

Det uppkom ju önskemål om att lägga in ting i planlösningen för att kunna få en bättre storleksuppfattning. Nu har jag haft lite tid att fundera djupare över rummens planering så jag har möblerat badrum, lagt in sängar i rummen och även ett skrivbord.

Så, vad tror ni om det? Ser ni något som ni tycker ska justeras? Eller tycker ni det ser bra ut som det är? Någon kanske har en helt annan idé på en bra planlösning?

Raka väggar på vänster sida.
Arkitektritning av en våningsplanslayout med tre sovrum, badrum, förvaring och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sned vägg på vänster sida.
Ritning av en planlösning med tre sovrum och garderober, möblerat badrum, och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



EDIT:

Efter jag publicerade så kom jag även på att jag hade glömt att flytta ut ingången till badrummet mer mot hallen så att "korridoren" blir inne i badrummet. Jag har inte hunnit fundera riktigt över för och nackdelar med det ännu men det kändes bra att ha ett större badrum än en större hall.

Planritning med två varianter av sovrumsväggar, garderober och möblering med förslag på badrumsplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Magnus
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
Hur svänger dörren till stora sovrummet upp i de två fallen?
Det är ju bra om det inte är alltför stor risk att någon som är på väg in slår upp dörren i ansiktet på någon som är på väg ut eller att dörren blockerar möjligheten att ta sig passagen mellan sängen och garderoberna.

Har du kollat hur det blir om du byter plats på de två vänstra sovrummen?
Jag funderar på om det blir bättre med dörrarna då.

När det gäller badrummet kan det vara en fördel med att ha dörren in bit in i en korridor och det är att dörren då öppnas in i korridoren och inte in i ett utrymme där folk rör sig förbi.
Badrumsplaneringen känns lite knepig, byt plats på toaletten och kommoden så blir det nog bättre.Men det syns i alla fall att det går att få in allt i badrummet.
 
  • Gilla
C_M_G
  • Laddar…
Takfönster i badrummet gör det luftigare och ljusare även om man inte har något vanligt fönster, det har vi. Då kan du välja planlösningen där KLK kan bli litet sovrum/kontor
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Hur svänger dörren till stora sovrummet upp i de två fallen?
Det är ju bra om det inte är alltför stor risk att någon som är på väg in slår upp dörren i ansiktet på någon som är på väg ut eller att dörren blockerar möjligheten att ta sig passagen mellan sängen och garderoberna.

Har du kollat hur det blir om du byter plats på de två vänstra sovrummen?
Jag funderar på om det blir bättre med dörrarna då.

När det gäller badrummet kan det vara en fördel med att ha dörren in bit in i en korridor och det är att dörren då öppnas in i korridoren och inte in i ett utrymme där folk rör sig förbi.
Badrumsplaneringen känns lite knepig, byt plats på toaletten och kommoden så blir det nog bättre.Men det syns i alla fall att det går att få in allt i badrummet.
Tack så mycket för dina inputs, det var väldigt bra saker du kom med!

Jag gjorde en snabb liten illustration på hur vi har tänkt att dörrarna ska öppnas. I illustrationen har jag inte ännu flyttat om korridoren till badrummet men dörren tänker vi öppnas på samma sätt oavsett. Så i det övre sovrummet till vänster så öppnas dörren utåt för att kunna få det lättare att möblera i rummet. I det övre högra rummet så öppnas den inåt för att inte hamna i huvudet på någon som kommer upp från trappan.

Illustration av planlösning med tre sovrum, badrum och förvaring, dörrriktningar och fönster indikeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det övre vänstra rummet så sitter det bara ett halvfönster (på höjden) då det är en utbyggnad på huset där utbyggnationens taknock gör att man inte kan ha ett helt fönster. Så planen är att ha en upphöjd säng i det rummet med trappa längst hela sängsidan för att sedan ha lådor i varje trappsteg. Då kommer ett barn upp och kan kika ut samtidigt som man får in extra förvaring, både mysigt och praktiskt tror vi. I det andra sovrummet har vi en väldigt fin utsikt samt ett fullstort fönster så det rummet ville gärna vi föräldrar ha.

Vad glad jag blev över din tanke med att det gärna får vara en liten korridor innan man kommer in på toaletten för att inte öppna upp dörren in i hallen där folk rör sig. Det kommer vi anamma! Placeringen av kommod och toalett låg det inte mycket tanke bakom om jag ska vara ärlig, jag hade mest badkar och dusch i tanken. Men jag håller helt med dig, det blir bättre att byta plats på toalett och kommod, då får man mer utrymme till duschen.

Stort tack för detta!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Takfönster i badrummet gör det luftigare och ljusare även om man inte har något vanligt fönster, det har vi. Då kan du välja planlösningen där KLK kan bli litet sovrum/kontor
Takfönster är en fin lösning för att få in ljus på ett sådant ställe. På den tidigare och nu rivna planlösningen så var det faktiskt ett takfönster på toaletten. Men fönstret var dåligt och konstruktionen runt omkring hade blivit fuktskadat, både av kondens inifrån och att det hade läckt in utifrån. Så det togs bort när vi bytte tak inkl. råspont och vi är inte så sugna på att sätta in ett nytt, mestadels för att det skulle kosta ganska mycket samt att vi inte riktigt gillar den planlösningen längre. Att behövda gå in i ena sovrummet för att komma vidare in i kontoret/sovrum känns inte så kul. Det hade nog troligtvis mest använts som ett förråd som dessutom då skulle ha ett stort och bra fönster vilket kändes lite onödigt.
 
BirgitS
C C_M_G skrev:
Så i det övre sovrummet till vänster så öppnas dörren utåt för att kunna få det lättare att möblera i rummet. I det övre högra rummet så öppnas den inåt för att inte hamna i huvudet på någon som kommer upp från trappan.
Just för att man inte ska slå dörrar i huvudet i folk som går förbi så brukar sovrumsdörrar öppnas inåt. Men badrumsdörrar ska alltid öppnas utåt för om någon har halkat och inte kommer upp så ska den personen aldrig kunna blockera dörren för den som vill komma in för att hjälpa till.

C C_M_G skrev:
I det övre vänstra rummet så sitter det bara ett halvfönster (på höjden) då det är en utbyggnad på huset där utbyggnationens taknock gör att man inte kan ha ett helt fönster.
Är fönstret tillräckligt stort enligt reglerna för utrymmningsväg/räddningsväg?

C C_M_G skrev:
Så planen är att ha en upphöjd säng i det rummet med trappa längst hela sängsidan för att sedan ha lådor i varje trappsteg. Då kommer ett barn upp och kan kika ut samtidigt som man får in extra förvaring, både mysigt och praktiskt tror vi.
Då måste man nog ha säkerhetsglas i fönstret. Annars brukar man ju använda utrymmet med den låga takhöjden för sängen eftersom det där inte spelar någon roll samt ha ett skrivbord vid fönstret för att kunna utnyttja dagsljus där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Just för att man inte ska slå dörrar i huvudet i folk som går förbi så brukar sovrumsdörrar öppnas inåt. Men badrumsdörrar ska alltid öppnas utåt för om någon har halkat och inte kommer upp så ska den personen aldrig kunna blockera dörren för den som vill komma in för att hjälpa till.


Är fönstret tillräckligt stort enligt reglerna för utrymmningsväg/räddningsväg?


Då måste man nog ha säkerhetsglas i fönstret. Annars brukar man ju använda utrymmet med den låga takhöjden för sängen eftersom det där inte spelar någon roll samt ha ett skrivbord vid fönstret för att kunna utnyttja dagsljus där.

Tack för infon angående tumreglerna för dörrarna placering. Jag förstår tanken men det kan nog hända att vi frågår dem just när det gäller sovrum. I det övre sovrummet till vänster så ser jag inte att det skulle vara något stort problem då man normalt inte kommer passera dörren om man inte ska in i rummet. Det är dock en annan sak gällande det nedre sovrummet där det faktiskt är en passage vid dörren, där ska vi nog ta en funderare.

Fönstret är tillräckligt stort för att följa reglerna för utrymningsväg.

Säkerhetsglas för fönster behövs när fönstret sitter lägre än 60 cm från mark. I detta fallet får man nog räkna från sängen vilkens höjd man skulle kunna justera. Anledningen till att vi tänkte ha en säng där var just för att barnet ska ha möjlighet att komma upp från golvnivå för att kunna kika ut. Fönstret sitter alltså på normalhöjd i ovankant men med ett längre avstånd från golv till fönster än normalt. Ett skrivbord där skulle få dagsljus men ett barn skulle inte se något mer än himmel om den satt vid det. Det skulle vara om man bygger upp en platå som skrivbordet är på men då gillar jag ändå sängidén bättre.
 
Kommer ni att ha golvvärme eller hur är det tänkt? Normalt sett ställer man aldrig möbler framför fönstret, eftersom de då immar igen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I det här fallet rekommenderar jag att du gör badrummet "större" genom dörrflytten

Den väggytan bör bli en fin plats att hänga lite handdukar och liknande på
 
  • Gilla
C_M_G
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kommer ni att ha golvvärme eller hur är det tänkt? Normalt sett ställer man aldrig möbler framför fönstret, eftersom de då immar igen.
Det stämmer, det blir golvvärme på hela övervåningen. Jag har med haft detta lite i åtanke, dock har mina funderingar gått mot om det blir kallras ner på sängen och att detta skulle bli jobbigt. Men att det kan imma igen har jag inte haft med i tankarna faktiskt, kan vara bra att ta en titt på det.

Skulle det bli en "tät" sängkonstruktion så kanske man kan göra luftintag på nedsidan av sängkonstruktionen och ventilerat upptill mellan madrass och väggen så det bli en naturlig konvektionsrörelse på luften under sängen som förhindrar kallras och igenimning?
 
Just nu planeras det för dragning av avlopp för fullt innan vi spikar det 100% så tänkte jag att jag kollar med er om ni har någon input angående placeringen av möblemanget i badrummet.

Ritning av ett badrumsplan med badkar under snedtak, separat dusch och fullstort fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av badrumsplanering med badkar under snedtak, separat dusch och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det ser ut nu så har vi alltså placerat ett badkar in mot väggen under snedtaket. Just ett badkar är något vi har velat ha med från början så det är högt upp på prioriteringslistan att ha kvar. Snedtaket börjar ca 120cm från golvet och taket har sedan en lutning av 45 grader så tyvärr blir det lite för lågt för att bekvämt kunna stå och duscha i badkaret, något som annars hade varit en fördel. Som det är nu så har vi istället placerat en separat dusch just för att kunna duscha i en mer behaglig position.

Det är här vår tveksamhet över möbleringen börjar. Behöver vi ha en separat dusch eller kan vi lösa det på något annat sätt? Finns det bättre placeringsalternativ för badkaret där man kan stå upp med bättre eller full takhöjd? I dagsläget så har vi redan en dusch på första våning men det hade så klart varit bra med en dusch även på andra våning där alla sovrummen ligger. Man kan ju sittduscha i badkaret men det är ju tyvärr inte särskilt bekvämt och att duscha tycker jag ska vara njutningsfullt :)

Väggen som alla möbler är placerade mot i vår skiss skulle vi kunna flytta något om det skulle ge en fördel till möbleringen. Flytten påverkar dock storleken på förrådet som vi gärna behåller så stort som möjligt. Som man ser på bilden så har vi även ett fullstort fönster (11x12) som skänker ljus men gör möbleringen aningen svårare.

Har ni något input angående dagens möblemang eller har ni någon idé på hur man skulle kunna få det bättre?

Ha det fint!
 
Jag tycker att ni ska behålla duschen där ni har ritat den. En duschhörna tar inte mycket utrymme när man fällt in dörrarna. Jag skulle byta plats på handfat och toalett. Annars tycker jag det ser bra ut med era förutsättningar.
 
BirgitS
C C_M_G skrev:
Behöver vi ha en separat dusch eller kan vi lösa det på något annat sätt? Finns det bättre placeringsalternativ för badkaret där man kan stå upp med bättre eller full takhöjd?
Går det att vrida badkaret 90 grader och placera det längs en av de andra väggarna och då få plats med handfat och toalett längs väggen mot sovrummet?

Jag skulle inte byta plats på handfat och toalett eftersom man då skulle behöva går runt toaletten för att komma till handfatet. Eftersom handfatet inte sticker ut lika mycket som toaletten är det nu en rakare och enklare väg att nå toaletten.

Tillägg:
Missade att badkaret förstås får placeras längs förrådsväggen så man inte duschar på fönstret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.