Du skulle ju kunna avgränsa med ett hyllsystem som du då kommer åt från båda hållen. Tror också på att dela av så det blir lite mer som ett eget kontor.
 
P Portugal Bosse skrev:
Tack för din idé men ... vi har testat .... det blir en stor klump mitt i rummet ... det blir för mycket .... :)
Det var precis det som var meningen ju. Men då är det nog bäst att ha det som ni har det nu helt enkelt.
 
Sätter ni en lägre möbel bakom soffryggen så uppfattas den som smidigare, en skänk tex.
 
Jag tycker inte att rummets möblering är så dålig. Men det spretar lite i stilarna.

Ett sätt att dela rummet visuellt men ändå behålla flödet är att måla en färg vid kontors-/musikdelen och en färg i vardagsrumsdelen. De två mattorna kunde ersättas med två större i mer harmoni med varandra ev två likadana eller en mönstrad och en enfärgad.

Soffan är väldigt inbjudande och mysig medan fåtöljerna är mer rättframma och "hårda". Kanske går det att mjuka upp fåtöljerna med en pläd eller en kudde som "pratar med soffan"? Detsamma gäller soffan, om en kudde tar upp det ljusa i fåtöljerna och bordet kommer soffhörnan att kännas som en helhet.

Motsatta väggen med tv:n behöver motvikt till tyngden av alla möbler på andra sidan. Ett stort tyg, eller en väv eller ett stort foto ovanför elementet och några tavlor till höger om tv:n kan lösa det.

Gardiner har redan berörts i tråden och ja, mer tyg och högre gardinstång skapar en varmare känsla. Gardiner i två eller fler färger och olika tjocklek kan ge en lyxig, varm känsla.
 
  • Gilla
Portugal Bosse och 3 till
  • Laddar…
Möblerna och mattorna slår åt alla håll i stil/färg/känsla så redan där är det svårt. Sen känns det som man behöver få de två halvorna att hitta sin funktion. Bokhyllan mellan skrivbord och soffa känns väldigt inklämd så skulle satt den på den inre väggen. Gitarrerna känns lite som de ska ramla ner.

Välj några få kulörer att använda sig av, t.ex. skulle man kunna köra att alla hårda ytor i möblerna är i samma kulör, t.ex. svart, det är enkelt att få en helhet då.

Bort med både soffan och fotöljerna och byt till en grupp i samma format. Samma med mattorna, 2st stora enfärgade mattor i en mysig kulör funkar nog.
Sen är det mer balansering då i dagsläget är det mesta som ger intryck samlade mot den långa väggen.



Här är ett förslag med en ö i mitten med en kort soffa, en bänk med konstblommor i som man lätt kan passera på båda sidorna.
Använder man mattor som öar behöver man inte ha soffan som avdelare men tryck inte upp soffan mot den långa väggen.

Handritad skiss av ett rumsplaneringsförslag med möbler och dekor i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Alla möblerna ser ut som ett hopplock från många sammanhang. Olika färger och stilar på i stort sett allting... ni behöver nog byta ut det mesta till lite mer diskreta färger och så kanske en matta, tavlor mm som har lite färg.
 
Nissens Nissens skrev:
Alla möblerna ser ut som ett hopplock från många sammanhang. Olika färger och stilar på i stort sett allting... ni behöver nog byta ut det mesta till lite mer diskreta färger och så kanske en matta, tavlor mm som har lite färg.
*ASG* Lite så är det .... var har ju sparat det här rummet till sist och inte ens börjat så ... jag håller med ...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Möblerna och mattorna slår åt alla håll i stil/färg/känsla så redan där är det svårt. Sen känns det som man behöver få de två halvorna att hitta sin funktion. Bokhyllan mellan skrivbord och soffa känns väldigt inklämd så skulle satt den på den inre väggen. Gitarrerna känns lite som de ska ramla ner.

Välj några få kulörer att använda sig av, t.ex. skulle man kunna köra att alla hårda ytor i möblerna är i samma kulör, t.ex. svart, det är enkelt att få en helhet då.

Bort med både soffan och fotöljerna och byt till en grupp i samma format. Samma med mattorna, 2st stora enfärgade mattor i en mysig kulör funkar nog.
Sen är det mer balansering då i dagsläget är det mesta som ger intryck samlade mot den långa väggen.



Här är ett förslag med en ö i mitten med en kort soffa, en bänk med konstblommor i som man lätt kan passera på båda sidorna.
Använder man mattor som öar behöver man inte ha soffan som avdelare men tryck inte upp soffan mot den långa väggen.

[bild]
Mycket klokhet! Tack .... dock svider det lite med tanken att ersätta soffan (alltför dyr ny och fin) ..... Vi har faktiskt två likadana och ursprungligen satte vi dom som du i din skiss. Men då dom är stora så blev den soffan som stort inne i rummet som en stort block. Det är lite av grundproblemet att å ena sidan vill man dela av rummet men det får heller inte stoppa upp flödet av rymd och ljus .... Konstblommorna i mitten kan nog vara bra. Det är luftigt genomskinligt men ändå en begränsning. Mattorna är definitivt en oskön stilkrock. Och du har också helt rätt om bokhyllans plats. Vad tycker du om färgval på väggarna?
 
Jag tycker väggarna är okej, dom matchar färgen på innerdörrarna bra. Visst kan man få till något med en annan kulör men skulle inte börja där. Bättre att få en balans på möblemanget och anpassa väggarna efter det.

Jag tänkte att avdelaren med konstblommor skulle kunna vara även en byrå/låg hylla med en blomfylld sarg på toppen.
Sen gardinerna, jag skulle bytt ut stången mot en takmonterad skena som går längs hela ytterväggen.
 
Något jag tycker är viktigt förutom att välja möbler i samma basfärg. Typ allt vitt/svart/ek etc.
Är att balansera set av möblemang. Symmetri mellan set/enheter och att dessa sett har typ en form runt sig som en osynlig ram. Denna vill man inte ska krocka med "ramen" hos ett annat set. Sen att ha en sorts balans med utrymme på varje sida.

T.ex. tavlorna över datorn sitter för lågt så det blir visuellt trångt mot skärmen.

Byrån sitter för nära elementet, gitarrerna och mattan offcenter över byrån. Samt att skrivarna gör att det blir trångt där.

Soffan kan absolut behållas där den är men jag skulle ta bort bokhyllan och egentligen byta ut de flesta möblerna till andra i en mer enhetlig stil
 

Bästa svaret

Funderar lite åt detta hållet

Grov skiss av ett rum med möblemang och inredning, ritat i färgglada kritstreck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Något jag tycker är viktigt förutom att välja möbler i samma basfärg. Typ allt vitt/svart/ek etc.
Är att balansera set av möblemang. Symmetri mellan set/enheter och att dessa sett har typ en form runt sig som en osynlig ram. Denna vill man inte ska krocka med "ramen" hos ett annat set. Sen att ha en sorts balans med utrymme på varje sida.

T.ex. tavlorna över datorn sitter för lågt så det blir visuellt trångt mot skärmen.

Byrån sitter för nära elementet, gitarrerna och mattan offcenter över byrån. Samt att skrivarna gör att det blir trångt där.

Soffan kan absolut behållas där den är men jag skulle ta bort bokhyllan och egentligen byta ut de flesta möblerna till andra i en mer enhetlig stil
Soffan kan absolut behållas där den är men jag skulle ta bort bokhyllan och egentligen byta ut de flesta möblerna till andra i en mer enhetlig stil[/QUOTE]
Jag uppskattar och håller med om dina grundprinciper. Jag måste dock "försvara mig lite" Soffan, soffbordet, bokhyllan och TV-möbeln är från samma designer, Bagge design. Iofs behöver det ju inte betyda att det är kanon ihop men ändå ... :) Hur som helst Jag köper det du säger. Helt klart spretar mattorna helt iväg, och placeringarna av möblerna gör som du säger att allt "geggar ihop" och är obalanserat.
 
De möblerna hänger ihop hyffsat men bokhyllans placering är inte bra. Om man går på att tvunget behålla dessa som är i blank vit. Skulle jag föreslå att byta fotöljerna mot lägre i neutral färg. Typ tygfotöljer i mellangrå.

Hyllans enda plats enligt mig blir då på gitarrväggen och då finns inte bra plats för byrån.

Misstänker att skrivbordet är en speciell möbel också?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
De möblerna hänger ihop hyffsat men bokhyllans placering är inte bra. Om man går på att tvunget behålla dessa som är i blank vit. Skulle jag föreslå att byta fotöljerna mot lägre i neutral färg. Typ tygfotöljer i mellangrå.

Hyllans enda plats enligt mig blir då på gitarrväggen och då finns inte bra plats för byrån.

Misstänker att skrivbordet är en speciell möbel också?
Tack för ditt tålamod! :) Nej, den är inte fridlyst inte heller den svarta byrån eller fåtöljerna som är en sorts gungstol från IKEA Nej jag håller med om att det är nog en möbel för mycket. Byrån är full med grejer men jag kanske skall välja någon mindre förvaringsmöbel alternativt hitta annan plats att förvara prylarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.