S
Hejsan

Tänkte sätta glas mellan stolparna på altanen, så vi får ett glas-staket.
Vilken typ av glas skall man ha?

Glasskivorna kommer bli ca 1x1,3m stora.
 
Det enda som är godkänt är härdat glas eller lamellglas, det första inget bra , en repa så kan det explodera, det andra är segt som tuggummi och håller för en smäll. Jag har glas som är ca 2 m ( har inte mätt nu ) och ca 0,7 höga som hänger på vinklar nertill meden gummibit som mellanlägg, själva infästningen är av klämmtyp på 4 ställen och är lite klapp. Tänk på att en altan rör sig och då får inte glasen vara direkt tajta infästa.
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
Ok, så lamell-glas är det som gäller alltså.

Finns nåt bra stället att beställa sådana efter egna mått, rektangulära?
 
E
Glasmästare är väl de som vanligtvis jobbar med glas
 
Mät vad du vill ha och fråga runt, även en del bilrutagubbar plockar fram det. Ryds kan , jag tog från dom. Det kan skilja rätt bra i pris.
 
S
E Emil_K skrev:
Glasmästare är väl de som vanligtvis jobbar med glas
Nähä? Du tror inte mjölkbönder är bättre? :rolleyes:
 
S
J jonaserik skrev:
Mät vad du vill ha och fråga runt, även en del bilrutagubbar plockar fram det. Ryds kan , jag tog från dom. Det kan skilja rätt bra i pris.
Ja, jag har googlat lite, det billigaste jag hittade för l lamellglas var 875kr/kvm inkl polerade kanter. Det dyraste var 3000kr/kvm. Samma tjocklek.

Behöver runt 20kvm, så blir ju lite pengar.
 
Kolla med GlasNet i Kalmar. Har köpt från dom vid två tillfällen. Mycket info på hemsidan. Plus personlig hjälp vid behov. Har fungerat bra. De säljer fästen till glasen också.

montering av glasräcken är inte svårt. Det klarar du själv
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
Det lutar åt GlasOnline just nu, ganska mycket billigare än GlasNet totalt sett, verkar det som. Får begära offert från bägge så får vi se.

MOntering har jag koll på, kommer fräsa spår i befintliga trästolpar.
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Det lutar åt GlasOnline just nu, ganska mycket billigare än GlasNet totalt sett, verkar det som. Får begära offert från bägge så får vi se.

MOntering har jag koll på, kommer fräsa spår i befintliga trästolpar.
Annars finns Interglas, då slipper man begära en offert. Bara att beställa det man vill ha.
https://interglas.se/shop/8-38-mm-413p.html
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
MOntering har jag koll på, kommer fräsa spår i befintliga trästolpar.
SE då till att et finns glapp om stolparna rörs mellan sommar och vinter, jag har trä i stolparna men vågade inte fräsa spår så jag monterade dom på annat sätt ,dom kan nu röra sig, Mörkt nu, kan lägga upp bilder i morgon..
 
S
J jonaserik skrev:
SE då till att et finns glapp om stolparna rörs mellan sommar och vinter, jag har trä i stolparna men vågade inte fräsa spår så jag monterade dom på annat sätt ,dom kan nu röra sig, Mörkt nu, kan lägga upp bilder i morgon..
Jepp 20mm spår och 15mm instick rekommenderas såg jag.
 
Här ett par bilder som jag gjort, glaset är 8 mm lamell, i sidofästena finns ett skvalp på ca 2 mm , så det kan inte spänna när virket rör sig
 
  • Träaltan med 8 mm lamellglas monterat i sidofästen på räcket, lämnar utrymme för virkets rörelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av 8 mm lamellglas med sidofästen på en träaltan, visar glipan som förhindrar spänning i virket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8 mm lamellglas fäst vid trä med sidofästen och 2 mm skvalp för rörelsefrihet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.