Hej, kan någon hjälpa mig med lite information. Var köper jag en sådan här ventil till radiatorn, se bild? Alltså mässingsdelen som sitter under termostaten. Står: 0 5 1 5 på ringen, syns lite grann på bilden. Vet någon beteckningen på den? Behöver bara den inre mässingsdelen med det fjädrande metallstiftet.
/Pelle
Närbild på en radiatorventil med mässingsdel under termostaten, siffror 0 5 1 5 synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lucky2015
I imported_PE skrev:
Hej, kan någon hjälpa mig med lite information. Var köper jag en sådan här ventil till radiatorn, se bild? Alltså mässingsdelen som sitter under termostaten. Står: 0 5 1 5 på ringen, syns lite grann på bilden. Vet någon beteckningen på den? Behöver bara den inre mässingsdelen med det fjädrande metallstiftet.
/Pelle
[bild]
Skulle det kunna vara en sådan här?

https://www.vvsobygg.se/thermopanel...lTYO08_C2CblQuLHKvcJfzMopTwNY17BoC41YQAvD_BwE

Eller en sådan här?

https://www.vvsobygg.se/utbytesinsa...E0JXAHrbrf8Iy-XiuczVafHLLYEzzOZRoC93gQAvD_BwE
 
Kanske att dom kan passa. Radiatorn köptes ny 2004 men på dina länkar står "För samtliga AGA/TP koppel 2-rörs 1970-1988." samt "För N-serien mellan 1978-91" så dom verkar vara en tidigare konstruktion. Men dom kanske passar ändå, kan inte så mycket om rörmokeri.
 
Lucky2015
I imported_PE skrev:
Kanske att dom kan passa. Radiatorn köptes ny 2004 men på dina länkar står "För samtliga AGA/TP koppel 2-rörs 1970-1988." samt "För N-serien mellan 1978-91" så dom verkar vara en tidigare konstruktion. Men dom kanske passar ändå, kan inte så mycket om rörmokeri.
Då passar det säkert inte. Men om det är till någon hjälp så hade de en massa olika. Någon av dem kanske passar:

https://www.vvsobygg.se/catalogsearch/result/?q=Utbytesinsats
 
Lucky2015
I imported_PE skrev:
Kanske att dom kan passa. Radiatorn köptes ny 2004 men på dina länkar står "För samtliga AGA/TP koppel 2-rörs 1970-1988." samt "För N-serien mellan 1978-91" så dom verkar vara en tidigare konstruktion. Men dom kanske passar ändå, kan inte så mycket om rörmokeri.
Står det vilket märke det är på den du har nu?
 
Tack! Ska kolla upp länken.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Nej det enda jag kan se är siffrorna 0 5 1 5
 
Lucky2015
I imported_PE skrev:
Nej det enda jag kan se är siffrorna 0 5 1 5


Vad är problemet med den? Har den fastnat eller är det något annat som krånglar med den?
 
Byggde till en övervåning på villan (1-1/2-planare) och installerade nya radiatorer där. Från första stund började det komma in luft i elementen på övervåningen, börjar alltid på samma element. Får lufta dom 3 ggr/år ungefär. Från början trodde jag att det var cirkulationspumpen som var boven, enda aktiva komponenten i systemet. Fick den utbytt men problemet med luft fortsatte, har ett fjärrvärme system. Någon nämnde att ventilerna på radiatorn kan dra in luft då det strömmar vatten förbi ventilen, trots att det är ett övertryck i systemet. Så därför tänkte jag prova att byta ventilen på radiatorn som alltid börjar att skvala först.
 
Börja med att höja trycket och se om problemet försvinner. Rent spontant känns det mer sannolikt att någon rörkoppling nånstans har ett mikroläckage - Mest troligt i närheten av sugsidan på pumpen. Har du synat alla fogar överallt och kollat efter spår av läckage? Sen behöver ju inte felet sitta just i eller vid den radiatorn bara för att luften samlas där.
 
Har provat att höja trycket till 1,2bar i källaren sedan sitter radiatorerna på övervåningen (källar-bottenvåning-övervåning) men det har inte hjälpt. Systemet är 16 år så jag tycker att mikroläckage i rörkopplingarna borde ha tätats med tiden och trycket minskar inte märkbart heller. Misstänker därför ventilen då den rör på sig. Ska i alla fall kolla efter läckage på sugsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.