Hej alla!

Eftersom jag är helt novis på byggfrågor hoppas jag att någon vänlig själ har möjlighet att hjälpa mig att tänka. (Har läst alla trådar jag kunnat hitta i ämnet men blir tyvärr inte klokare :thinking:)

Jag (eller snarare byggfirman...) helrenoverar ett 20-talshus i två plan med kallvind (fjärrvärme, inga eldstäder kvar tyvärr) och nu kom frågan om diffussionsspärr i taket mot vinden i samband med att nytt gips ska upp. Vinden mår i dagsläget bra, ingen mikrobiell påväxt, men med tanke på den klena isoleringen (sågspån) kanske det blir aktuellt med tilläggsisolering framöver.

Å ena sidan låter det ju bra att ha allt förberett för en eventuell isolering. Å andra sidan känns det sådär att bygga in plast i en (hittills) välfungerande konstruktion.

Finns det någon nackdel med att sätta in ångspärr nu? Ventilationen ses över och förbättras allmänt i huset i samband med renoveringen.

Tacksam för alla tankar och synpunkter!:)
 
Jag har tidigare varit motståndare till plast i gamla hus men börjat svänga...

Dock måste man se över hela systemet.
undertryck/övertryck/ventilation var kommer luft in och var går den ut.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jag har tidigare varit motståndare till plast i gamla hus men börjat svänga...

Dock måste man se över hela systemet.
undertryck/övertryck/ventilation var kommer luft in och var går den ut.

/ATW
Tack för svaret! Jag har förstått att ventilationen är a och o så där ska vi försöka kompensera för "förstört" självdrag.

Är det något särskilt som fått dig att ändra uppfattning om plasten?
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Tack för svaret! Jag har förstått att ventilationen är a och o så där ska vi försöka kompensera för "förstört" självdrag.

Är det något särskilt som fått dig att ändra uppfattning om plasten?
Om du har en ångbroms/spärr på varma sidan och slipper få upp fukt på vinden så är det ju bra...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Om du har en ångbroms/spärr på varma sidan och slipper få upp fukt på vinden så är det ju bra...

/ATW
Du har en poäng :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.