Sitter och funderar ett par år framöver och då skulle jag vilja glasa in en altan och göra den i gammal stil. Därför skulle jag behöva bygga en pardörr och ett tjugotal fönsterbågar.
Efter att ha läst på en del så känns det som ett roligt projekt som jag skulle fixa rent kunskaps och maskinmässigt.
Det enda jag inte har en uppfattning om är tiden. Hur lång tid skulle en proffesionell snickare räkna med att det tar från planka till färdig produkt. Bara så man får en uppfattning om vad man ger sig in på.

Klassisk vit pardörr med fönster i gammaldags stil för inbyggnad av altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Traditionella vita pardörrar med korspost och glasrutor i gammal stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par bilder på hur det stilmässigt ska se ut.
 
Det är en väldigt svår fråga att svara på. Jag beställde en ekdörr måttbeställd med ett sidofönster som gjordes från grunden från en lokal snickare. Tror att tiden som fakturerades låg runt 20 timmar.
Men då var även glasmästare inblandad i proceduren. Tror att tiden du får räkna på är säkerligen minst det tredubbla för dörren. Sen när du får lite vana på det lär det gå fortare. Det viktigaste är att du inte känner tidspress i detta utan att det helt enkelt får bli ett projekt som är lärorikt istället för att det skall vara klart inom en viss tid
 
Det beror helt och hållet på hur bra maskinpark du har för detta jobb och utrymme att tillverka och förvara de färdiga föremålen.
Måste du dra fram en maskin för ett moment och sedan ta bort den för nästa moment, tar det betydligt längre tid, än om du kan jobba effektivt och göra det mer eller mindre likt "löpande band" princip.
Men räkna allra minst en dag för varje fönster och tre för dörren, men kanske multiplicera det med 3 för att inte känna stress.
 
Tack då har jag lite uppfattning om tiden. Det kommer nog bli så mycket löpande band som det går. 72 timmar på dörrarna och 480 timmar på fönstren känns faktiskt inte avskräckande. Trodde det skulle vara mer.
 
Jag byggde ett fönster på ca 3 veckor, en timme per kväll plus ett par timmar om dagen på helgen. Nybyggt fönster med vitmålade fönsterkarmar och detaljbild på hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nyligen byggt halvrunt fönster placerat i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Jag byggde en "glasveranda" med sex karmar samt tolv enkel-bågar (lösa innanfönster är på gång)
Gör man alla moment för att bågar samtidigt går det få upp ganska bra fart, omställning av maskiner står ju för stor del av totala tiden.

Men det som tog lång tid för mig var att tvätta glas (jag använda gamla månblåsta glas), skära glas, fästa glaset, kitta och måla. Då hade jag iofs 8 rutor i varje båge.

Det jag ville säga var egentligen att det tillkommer mycket tid när bågen väl är färdig.
 
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Jag byggde en "glasveranda" med sex karmar samt tolv enkel-bågar (lösa innanfönster är på gång)
Gör man alla moment för att bågar samtidigt går det få upp ganska bra fart, omställning av maskiner står ju för stor del av totala tiden.

Men det som tog lång tid för mig var att tvätta glas (jag använda gamla månblåsta glas), skära glas, fästa glaset, kitta och måla. Då hade jag iofs 8 rutor i varje båge.

Det jag ville säga var egentligen att det tillkommer mycket tid när bågen väl är färdig.
Det förstår jag, renoverade min glasveranda och körde allt från grunden, skulle vara klart på en vinter tog nog minst två. Tror inte jag har glas så det räcker ändå så där lär jag beställa av glasmästaren i rätt mått. Glasningen kommer ju ta lite tid men som väl är så har jag en klammerpistol för glasning så jag slipper knacka i stift för hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.