Staffans2000
L lostinsweden skrev:
SYR ventil behövs för att förhindra kokning i pannan om ladd pumpen skulle gå av pga till ex. strömavbrott.
Har man pannan optimalt inkopplad mot tankarna så ska vattnet självcirkulera och ladda även tankarna utan ström och därigenom förhindras kokning. Min anläggning är inte optimalt inkopplad och SYR ventilen har varit därför en viktig funktion.
Det gäller bara ifall tankvattnet förhindras att nå pannan med självtryck.

Staffan
 
GK100 GK100 skrev:
Som Staffan skriver att tanken är i nivå med eller högre än kaminen och att rördragningen är sån att de förbinds i någon anslutning utan att det dras högre än kaminen så de kan fungera som kommunicerande kärl.
Ah, jag förstår. Jo, så kommer det ju förmodligen att bli.

En fundering angående en tidigare fråga: för att förhindra att tappvatten läcker in i pannvattnet (om man nu har en kamin utan separat kylslinga utan en där kylvattnet går i manteln), skulle man kunna sätta en backventil efter SYR-ventilen? Denna skulle ju då ha ett mottryck på ca 1 bar från pannvattnet, och således öppna först när trycket från kallvattnet överstiger det, vilket det inte borde göra ifall det bara är SYR-ventilen som läcker lite. Eller tänker jag helt galet då?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det gäller bara ifall tankvattnet förhindras att nå pannan med självtryck.

Staffan
Ja med
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det gäller bara ifall tankvattnet förhindras att nå pannan med självtryck.

Staffan
Ja det är så på min anläggning. Rör dragning är inte optimalt och pannan har varit på väg att koka några gånger under strömavbrott.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Ah, jag förstår. Jo, så kommer det ju förmodligen att bli.

En fundering angående en tidigare fråga: för att förhindra att tappvatten läcker in i pannvattnet (om man nu har en kamin utan separat kylslinga utan en där kylvattnet går i manteln), skulle man kunna sätta en backventil efter SYR-ventilen? Denna skulle ju då ha ett mottryck på ca 1 bar från pannvattnet, och således öppna först när trycket från kallvattnet överstiger det, vilket det inte borde göra ifall det bara är SYR-ventilen som läcker lite. Eller tänker jag helt galet då?
Pannan brukar ha en kylslinga som en värmeväxlare så tappvattnet inte blandas med värmevattnet.
 
L lostinsweden skrev:
Pannan brukar ha en kylslinga som en värmeväxlare så tappvattnet inte blandas med värmevattnet.
Jo, men det är inte alla som har det som sagt. Och för att mildra all möjlig begrepsförvirring så talar jag i mitt fall inte om en riktigt vedpanna utan en vattenmantlad kamin, även om det väl inte gör någon skillnad i praktiken.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Ah, jag förstår. Jo, så kommer det ju förmodligen att bli.

En fundering angående en tidigare fråga: för att förhindra att tappvatten läcker in i pannvattnet (om man nu har en kamin utan separat kylslinga utan en där kylvattnet går i manteln), skulle man kunna sätta en backventil efter SYR-ventilen? Denna skulle ju då ha ett mottryck på ca 1 bar från pannvattnet, och således öppna först när trycket från kallvattnet överstiger det, vilket det inte borde göra ifall det bara är SYR-ventilen som läcker lite. Eller tänker jag helt galet då?
Ventilen ska inte läcker och om det skulle börja göra så är det dags kanske att byta ut den
 
L lostinsweden skrev:
Ventilen ska inte läcker och om det skulle börja göra så är det dags kanske att byta ut den
Jo det är klart. Men hur kontrollerar man det?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jo det är klart. Men hur kontrollerar man det?
Utan kylslinga på pannan så installeras en SYR ventil som både släpper vatten in och ut samtidigt. Ser man att det droppar ur skvallrar röret så vet man att ventilen läcker.
 
L lostinsweden skrev:
Utan kylslinga på pannan så installeras en SYR ventil som både släpper vatten in och ut samtidigt. Ser man att det droppar ur skvallrar röret så vet man att ventilen läcker.
Ja, om det läcker i "utventilen" kan man kanske anta att det läcker i "inventilen" också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.